Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.12.2015 09:49 - 1850 години България (165-2015).
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 10758 Коментари: 9 Гласове:
12


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                 Откога датира българщината?

image

 

„Именникът на българските владетели“ е самобитен български документ, който е по-стар с повече от век и половина от „Страсбургска клетва“ от 842 г.  (Serment de Strasbourg) на  Карл ІІ Плешиви и Людовик ІІ Немски, която е най-старият паметник на старофренски.

 

Именникът на българските владетели е съхранен в три преписа. Два от тях открива руският учен А.Н.Попов и те са поместени в т. І на неговия труд „Обзор хронографов русской редакций“ (Москва, 1866): това са Московска и Погодинска версии на паметника.

 

Текста съдържа списъка на българските владетели от 165 г. до 766 г. и датира, че 515 г. преди 680 г., когато Аспарух успява да създаде за първи път държава на юг от Дунав, българите са имали държавност на северо-изток от Дунав...


image

 

Откритите от Попов версии са всъщност преписи на занесените през Х в. в Русия български преводни хроники, които там са били оформени през ХV в. в общ свод, под името „Летописец елински и римски“.

 

„Уваровият препис“ е най-стар, той е от ХV в., а Московския и Погодинския преписи са от ХVІ в.

 

Съставители на книжнината през Х в. в България са били учени от обкръжението на цар Симеон, които участват през първата половина на Х в. в подготовката на обширен сборник с преведени от гръцки текстове, начело с вехтозаветните книги на царете, хрониките на Йоан Малала и  Георги Амартол, а така също „Александрията“ и др. Този сборник попада в Русия, заедно с други сборници от времето на Симеон.

 

Текстът на „Именникът на българските владетели“ е намерен от Попов като вставка, която се намира непосредствено след  превода на ІV книга на Царете, от Старозаветната библия, и превода на Георги Амартол.

 

Списъкът с българските владетели  е без надслов, не е бил наименован. Едва през 1870 г. е именуван от хърватския историк Франьо Рачки „Именник на първите български князе“ (Rad Jugoslovenske Akademie, 11/1870). В българската историческа наука пък е известен като „Именник на българските ханове“, заради погрешната туранска теория.

 

Началото на българският Именник на владетелите е поставено в края на VІІ в., то е правено по времето на Исперих (Аспарух), което става видно от изречението, че писача е съвременник на преминаването на Аспарух на юг от Дунав: „И след това премина отсам Дунав княз Исперих, също и досега.“

 

Списъкът започва така: „Авитохол (жнтъ) живя триста години, родът му е Дуло, а времето му дилом твирем.

 

За него е използван при превода, както стана ясно, глагол „жнтъ“ (от „жнтн“), който ни съобщава, че Авитохол е „живял“ 300 години. Така е и при Ирник, който „живял“ 150 години.

 

Тоест, при Авитохол и Ирник имаме глагола „жнтъ“, но при Коуртъ (Кубрат) не е така, там е глагола „държа“ (= управлява, оттук и бълг. дума „държава“) и това не е случайно.

 

Тоест, при Авитохол (300 години)  и Ирник (150 години)  имаме периоди от българската държавност.

 

Да видим защо при „периода Ирник“ имаме 150 години.

 

През 465 г. Ирник създава „древна Велика България“, която просъществува 100 години, до 565 г., когато е превзета (до 632 г.) от тюрките на Истеми. Но династията Дуло, от която е Ирник, през 568 г. създава заедно с аварите държава в Панония. Царският род Дуло напуска съюза си с аварите през 619 г. и Орган прави съюз в Константинопол с император Ираклий…

 

Излиза, че от 569 г. до 619 г. са 50 години и те са вписани в Именникът на българските владетели към „периода Ирник“, т.е. нашите предци са разглеждали създадената през 568 г. в Панония държава като продължение на Велика България на Ирник.



Тагове:   България,   Аспарух,   години,   авитохол,   ирник,   165,   1850,


Гласувай:
14


Вълнообразно


1. arhivar - Поздравлевния от генералното бюро ...
17.12.2015 17:47
Поздравлевния от генералното бюро на департамент "Архиви"!
цитирай
2. kunkata - A има ли стойностни учени на тая п...
17.12.2015 21:12
A има ли стойностни учени на тая планета???
цитирай
3. raders - Да, но това не може да бъде аргумент. ...
17.12.2015 21:24
Да, но това не може да бъде аргумент. Защото, ако се има предвид странстванията на прабългарите из Азия в продължение на хилядолетия, то ще излезе, че те са едва ли не създатели на човешката раса. Да не говорим за множеството "Българии", възникнали тук и там по време на преселението. Да не говорим и за Волжската България, която и сега съществува, макари не съвсем независима. Прието е да говорим за България, като се има предвид точно тази държава с център отсам Дунава. А тя се появява след Аспарух.
Освен това какво правим с траките, славяните и пр; те не са се изпарили като етнос и вероятно също участват в разпределението; дори доста сериозно. Като разсъдим по-внимателно, трябва да признаем, че те и французите не са съвсем франки, а по-скоро - гали /тоест - едните германци, другите - келти/. Значи името на държавата не винаги е в унисон с етноса. А и ние май видимо се различаваме от волжските българи, които са доста по-автентични, като наследници на Кубрат и онези преди него. Така че... бъркотията в нашата история е тотална
цитирай
4. letopisec - Разбира се, че има...
18.12.2015 09:11
kunkata написа:
A има ли стойностни учени на тая планета???

цитирай
5. letopisec - За съжаление, грешите в оценките си.
18.12.2015 09:12
raders написа:
Да, но това не може да бъде аргумент. Защото, ако се има предвид странстванията на прабългарите из Азия в продължение на хилядолетия, то ще излезе, че те са едва ли не създатели на човешката раса. Да не говорим за множеството "Българии", възникнали тук и там по време на преселението. Да не говорим и за Волжската България, която и сега съществува, макари не съвсем независима. Прието е да говорим за България, като се има предвид точно тази държава с център отсам Дунава. А тя се появява след Аспарух.
Освен това какво правим с траките, славяните и пр; те не са се изпарили като етнос и вероятно също участват в разпределението; дори доста сериозно. Като разсъдим по-внимателно, трябва да признаем, че те и французите не са съвсем франки, а по-скоро - гали /тоест - едните германци, другите - келти/. Значи името на държавата не винаги е в унисон с етноса. А и ние май видимо се различаваме от волжските българи, които са доста по-автентични, като наследници на Кубрат и онези преди него. Така че... бъркотията в нашата история е тотална

цитирай
6. balkan1 - ГРЕШКИТЕ ...
18.12.2015 10:11
... се получават от НЕ достатъчно четене и при липсата на достатъчно информация умозаключенията са неправилни!
САМИЯТ автор пише - Аспарух успява да създаде за първи път държава на юг от Дунав, а в именника си пише, че е ПРЕМИНАЛ - прЕиде, прІиде, на страну Дуная - ТО ЕСТ, Аспарух е присъединил териториите отсам Дунава към Стара Велика България и си е записано, че е КНЯЗ - Царят е Баща му Кубрат. Погребани са на СВОЯ земя с почести, а не на ЧУЖДА!!!
Що се отнася до МЕСТНОТО население, трябва да се знае, че те са наши БРАТОВЧЕДИ - преките ни предци са БРИГИТЕ.
По времето на Орфей с помощта на Кадъм и неговите финикийци, енхелейците/бригите основават Лихнида - градът преди Охрид на днешното охридско езеро И ЗА ТОВА ПО-КЪСНО СЕ ЗАВРЪЩАТ на Дунава не просто ей така някакси, А С ЦЕЛ - стигат до Бъдин и слизат ИМЕННО до ДОЛНАТА земя охридска както е записано в Манасиевата хроника ( в края на пети век по времето на Анастасий ) И СЛЕД ТОВА се разселват в околните земи, та за това и Аспарух по-късно просто присъединява тези земи, към Стара Велика Балгария.
http://balkan1/history/2012/12/15/tuk-sme-si-ot-vreme-ono-i-sme-nai-drevniiat-narod-na-zemiata.1031510
Колкото до многото Българии и българската култура - ЕТО -
http://balkan1/politika/2011/12/19/bylgarskata-kultura-v-osnovata-na-svetovnata.869224
цитирай
7. letopisec - За съжаление фантазиите не са историческа наука...
18.12.2015 10:19
balkan1 написа:
... се получават от НЕ достатъчно четене и при липсата на достатъчно информация умозаключенията са неправилни!
САМИЯТ автор пише - Аспарух успява да създаде за първи път държава на юг от Дунав, а в именника си пише, че е ПРЕМИНАЛ - прЕиде, прІиде, на страну Дуная - ТО ЕСТ, Аспарух е присъединил териториите отсам Дунава към Стара Велика България и си е записано, че е КНЯЗ - Царят е Баща му Кубрат. Погребани са на СВОЯ земя с почести, а не на ЧУЖДА!!!
Що се отнася до МЕСТНОТО население, трябва да се знае, че те са наши БРАТОВЧЕДИ - преките ни предци са БРИГИТЕ.
По времето на Орфей с помощта на Кадъм и неговите финикийци, енхелейците/бригите основават Лихнида - градът преди Охрид на днешното охридско езеро И ЗА ТОВА ПО-КЪСНО СЕ ЗАВРЪЩАТ на Дунава не просто ей така някакси, А С ЦЕЛ - стигат до Бъдин и слизат ИМЕННО до ДОЛНАТА земя охридска както е записано в Манасиевата хроника ( в края на пети век по времето на Анастасий ) И СЛЕД ТОВА се разселват в околните земи, та за това и Аспарух по-късно просто присъединява тези земи, към Стара Велика Балгария.
http://balkan1/history/2012/12/15/tuk-sme-si-ot-vreme-ono-i-sme-nai-drevniiat-narod-na-zemiata.1031510
Колкото до многото Българии и българската култура - ЕТО -
http://balkan1/politika/2011/12/19/bylgarskata-kultura-v-osnovata-na-svetovnata.869224

цитирай
8. balkan1 - Когато става въпрос за артефакти и орнаменти по тях, символи от системата на Българския календар няма място за съжаления и фантазии ...
19.12.2016 13:15
... а за правилно ползване на багажа между ушите!!! Князете в именника са датирани по Българския календар, а артефактите изровени от "тракийските" могили са символи от системата на този календар - даже и датировки има НО образователната ни система продуцира човечета които са способни само да възпроизвеждат чуто и прочетено. От тази година се прави нещо за мисленето -
http://nova/news/view/2016/04/15/145174/%D1%87%D0%B0%D1%81-%D0%BF%D0%BE-%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B5-%D1%81%D0%B5-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%B6%D0%B4%D0%B0-%D0%B2-%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE-%D1%83%D1%87%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%89%D0%B5/
цитирай
9. balkan1 - За Българщината ...
19.12.2016 13:25
... Йеросхимонаха Спиридон пише, че датира от 723-та година преди настоящото летоброене!
КолАдарите са хранените хора на Колад - бащата на Болг, а хранените хора на Болг са БОЛГАРИТЕ!!! - 12-та страница -
http://www.archive/stream/istoriiavokratt00spirgoog#page/n80/mode/1up
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 11764282
Постинги: 701
Коментари: 12665
Гласове: 3320
Календар
«  Октомври, 2024  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ