Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.07.2011 11:01 - Град НЕСЕБЪР и тракийското божество MEZEN.
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 13804 Коментари: 5 Гласове:
11

Последна промяна: 11.12.2013 15:40

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
        Нашият град Несебър се е наричал в древността Mesembria (в древността е имало още един град със същото име, разположен на брега на Егейско море срещу о. Самотраки). Втората съставна част на това местно име bria е тракийска дума, означаваща `град`. В един старогръцки надпис от Несебър се изтъква – и това се потвърждава от Стефан Византийски, - че градът е назован по някакво име Melsa. Освен това Страбон пише, че градът по-рано се е наричал Menebria по името на основателя му Mena. Истинската етимология трябва да може да обясни тия различни форми на местното име.


         Непосредствено до Несебър на един хълм до с. Брястовец е имало в древността светилище на тракийския бог-конник; на това място са намерени много оброчни плочки с изображение на бога-конник. Недалеч от Несебър при с. Бата е имало друго светилище на същия бог, от което са намерени също каменни плочи с изображението му.


         Както личи от надписа върху златния пръстен от с. Дуванлии, дето под образа на конник се чете Mezen, името на тракийския бог-конник е било Mezen. Това се потвърждава от съпоставянето с месапийското божество (Iuppiter) Menzana, на което са принасяли в жертва коне, с албанската дума m`ez и румънската дума от тракийски произход minz `жребец`. Mezen е значело буквално `конник` или `жребец`.

         Следователно местното име Mesembria произлиза от Mezen-bria  и означава `град(ът) на бога-конник`: за образуването могат да се сравнят гръцки местни имена като Dionyso-polis (днес Балчик) `градът на бога Дионис`, Hermo-polis `градъг на бога Хермес` и под. Такива названия на селища в чест на почитаното там божество се срещат често в античния свят.

         Както личи от името (Iuppiter) Menzana, алб. диал. mez  и рум. (дак.) minz `жребец`, Mezen произлиза от по-старо ~Menzen (респ. - an): в такъв случай ~Melsem-bria, което ще да е било диалектна форма на името, се обеснява с дисимилацията m-n-n(m)—m-l-n(m), срв. бълг. диал. млого-много, разговорно плевмония=пневмония и под.

         Формата на името у Страбон Menebria може да се обясни с предположението, че преписвача е прочел лигатурата N+I (=nz ) погрешно като N: в такъв случай ~Menzen-bria е по-стара недисимилирана форма на ~Melzen-bria(цитат от статията на Вл. Георгиев „Принципи за установяване етимологията на собствени имена. В: Вл. И. ГЕОРГИЕВ. Проблеми на българския език., С. 1985, с.с. 234-238)




Гласувай:
11
0


Вълнообразно


1. letopisec - ето това е научен начин за изследване на етимология
18.07.2011 11:04
А ВУЛГАРЕН НАЧИН НА ЕТИМОЛОГИзиране Е, АКО НЯКОЙ ВИ КАЖЕ, ЧЕ ТРАКИЙСКАТА ДУМА MEZEN е българската "мезе"....
цитирай
2. iuliuscaesar - ми да тук ще влезеш в спор с аполог...
18.07.2011 13:03
ми да тук ще влезеш в спор с апологетите на спороток:)
цитирай
3. letopisec - ЯВНО ЕЗИКОЗНАНИЕТО Е НЕПОЗНАТО НА ТОЗИ СУБЕКТ
21.07.2011 17:17
iuliuscaesar написа:
ми да тук ще влезеш в спор с апологетите на спороток:)

ДА, ИМАШ ПРАВО, ВЖ. КАКВО ПРОЧЕТОХ ОТ НЕГО:
На ведически санскрит СЛАВАНА означава СЛАВЕНЕ...тук коментара е излишен.
Пак на вед. санскрит ГАЯТЕ, ГИИТА означават прослава, химн, песен за прослава. Това е и значението на авестийската дума гата - химн, прослава. ГАЯТЕ, ГИИТА, ГАТА са свързани с името на гетите (готите) и нашите думи ГОНДЕНИЕ, ГОНДОН, ГАТАМ.

Установено е отдавна, че домашната керамика на гетите е неразличима от славянската домашна керамика ( намерена в старите владения на гетите)...

Право на името славяни имат българите, не руснаци, не поляци и др. Заради нас това име им е било дадено, но около 1000 години след като старите гети са получили новото си име славяни. Поляци, руснаци и др. са потомци на вендите, не на славяните, има разлика и то голяма!
цитирай
4. shtaparov - Горната теза не е безсмислена, понеже...
07.07.2012 21:36
Горната теза не е безсмислена,понеже едно от многото древно- Български названия на коня е Имен (Именх,Именз,О"Менз),от което несъмнено произлизат споменатите в статията названия на коня. И макар че тезата на "Анализа" за произхода на името Месамбрия е малко по-друга,тази също заслужава много сериозно внимание.
цитирай
5. skotadix - Интересна статия...
23.10.2014 14:19
Особено ми хареса румъно-албанската съпоставка, преди много години съм учил Балканско езикознание и точно се чудех какъв пример да дам на мои познати за албанско-румънско сходство...
Летописец, понеже гръцкия повече си го спомням, проучил ли си вероятността в името Месембрия, да няма корена МЕЗО, като нещо средно на гръцки?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 6040890
Постинги: 698
Коментари: 12629
Гласове: 2935
Календар
«  Март, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ