Прочетен: 16739 Коментари: 29 Гласове:
Последна промяна: 24.08.2011 08:47
Според легендата, Александър Македонски имал двама воини Бун и Гар, които участвали в походът му в непознатите земи на север, но двамата се разболяли от неизлечима болест и за да не заразят останалата армията били изоставени в една пещера. В нея те по чудо оцеляли, благодарение на някаква черна течност или кал. Пещерата се наричала „Балгар” и двамата решили отсега нататък да се казват „българи”, по името на пещерата.
Най-интересното в тази легенда е, че „Бун” и „Гар” са всъщност етноними.
Както знаем от Птоломей, цитиран от „Арменската география от VІІ в.”, земите на север от Дербент стават известни като земи на народа „геруа” (Гур, Гар).
Благодарение на Иванчик (Les Cimmйriens au Proche-Orient. Fribourg Suisse, Gцttingen, 1993.) стана ясно, че земите на север от Урарту в Задкавказието, не само са били автохтонни за кимерийците, но и са именувани в урартските клинописи „Gu/Qu-ri-a-ni-a”. Ако това е така, преносът на това име от Задкавказието непосредствено над Дербент в северен Кавказ („геруа” на Птоломей и арм. Географ от VІІ в.), е маркер за преход от Задкавказието в Предкавказието на т.нар. в легендата на Низами (ХІІІ в.) „Бун и Гар”, които станали „българи” (а Низами, както знаем от „Барадж тарих”, е преписал тази легенда от епоса от ІХ в. на Микаил Башту; не случайно в „Барадж тарих” се твърди, че хоните произхождат от Боян, последното е самоназванието на Урарту, както става ясно от урартските клинописи...).
Какво можем да прочетем за Бун (бундурки) в грузинското съчинение от V в. „Мокцевай Картлисай”?
Бундур живеели по течението на р. Кура в четири града, те са по тези места, според „Мокцевай Картлисай”, още преди Александър Македонски (ІV в. пр.н.е.): „ Когато цар Александър обърна в бягство потомците на Лот и ги отблъсна към полунощната страна, тогава (той) за първи път видял свирепите племена бундурк, живеещи по течението на Кура в четири града с тяхните предградия: град Саркин, Каспи, Урбнис и Одзрах, и крепостите им (чети: цитаделите – бел.ред.): голямата крепост Саркин, правителствените (чети: царските – бел.ред.) Каспи, Урбнис, Одзрах.” (гл.І, Мокцевай Картлисай).
За Бунд сведения дава и късно-античния арменски историк Мовсес Хоренаци.
Езерото Ван дори през Х в. пр.н.е. е било наричано „морето Наири” в асирийските клинописи, но благодарение на самоназванието на урарите, е запазило етнонимът им „Биайн” като „Ван”.
Цялата земя нагоре до Шара, както пише през VІ в. арменският историк Мовсес Хоренаци, се е наричала от древните „Баоенан”: Кн.ІІ, гл.6: ”/Валаршак/ се спусна към зелените пасбища на предела Шара, който древните са наричали Безлесен или Горен Баоеан, а впоследствие, заради колонизаторите българи Vh`ndur на Бунд, заселили се там, били наречени по неговото име Вананд. И досега селища там носят названия, получени от имената на неговите братя и потомци.”
Гръцките преписи и латинският текст на хрониката от ІХ в. на Теофан (в която се съобщава името на народа на Кубрат), както обърна внимание американският учен Юлай Шамильоглу, дават следните форми на името на народа на Кубрат: Ονογουνδούρων d, ’Ονουνογουνδούρων с, ’Ονογουνδούρων (’Ωυ ет) уА, Οννοβουνδοβουλγάρων z, Onogundurensium А.
Очевидно е, че още в латинският превод от ІХ в. на Анастасий Библиотекар е преписано грешното име „уногундури”, то по-късно се споменава и от Константин Багрянородни през Х век.
Но има всички основания да се смята, че Теофан е заел от неизвестният източник от края на VІІ в., от който изобщо преписва историческото сведение за древна Велика България, именно името „уновундобългари”.
И така, ако сумираме сведенията за бояните („уно-вунд-българите”, при Теофан), се оказва, че те са познати в Кавказ с имената „бундурки” (грузинското съчинение „Мокцевай Картлисай”), „вндур” e народа на българина Бунд (арменската история на Мовсес Хоренаци), „Бун” (поета Низами, в епоса му от ХІІІ век „Искандер-наме”), бунджар (арабоезичния историк от началото на Х век ат-Табари, който ги нарича и „бурджан”), „V.n.n.d.r” (няколко арабоезични съчинения), „в-н-н-т-р” (във втората редакция на писмото от Х век на хазарския цар Йосиф; така се казвал, според Йосиф, народа на Аспарух).
Още през ІХ в. арабоезичният основател на географията ал-Хорезми отъждествява топонима „Бурджан” със старият птоломеевски топоним „Сарматия”...А според Птоломей топонима Сарматия е от Карпатите до Кавказ.
Арабоезичната класическа средновековна историческа школа масово нарича и средновековната дунавска държава България, с названието „Бурджан”.
Не „уногундури“, а „уновундбългари“ е им...
Етруските са говорили и пишели на чувашк...
24.08.2011 08:59
Само не ми се сърдете пак...
За кимерийците на Кавказ.Там има много автохтонни народи,а някои даже пазят старите си наименования от древността,но интересно до сега не съм прочела някой от тях да се идентифицира с кимерийците.Валентин Стецюк ги свързва с осетинците,то бездруго само те говорят ирански език там.
Не знам дали са кимерийци,но знам до тях в съседство живеят скити ))))))))))))
Само не ми се сърдете пак...
За кимерийците на Кавказ.Там има много автохтонни народи,а някои даже пазят старите си наименования от древността,но интересно до сега не съм прочела някой от тях да се идентифицира с кимерийците.Валентин Стецюк ги свързва с осетинците,то бездруго само те говорят ирански език там.
Не знам дали са кимерийци,но знам до тях в съседство живеят скити ))))))))))))
ПРЕЗ 13 В. НИЗАМИ Е БИЛ МЮСЮЛМАНИН, ЕДВА ЛИ ЩЕ НАМЕРЯ, КАКТО МЕ СЪВЕТВАШ, ТАЗИ ЛЕГЕНДАРНА ПЕЩЕРА, ОСВЕН АКО НЕ СИ ДАДЕМ СМЕТКА, ЧЕ ЗА ТОЗИ АВТОР легендите за Искандер имат първоизвор в Корана и действително в сура "Пещера" на Корана се говори за Зу-л-Карнайн, едно от ислямизираните имена на Александар Македонски. Привет.
24.08.2011 10:32
24.08.2011 12:12
Вндур= Вундур /Вундар,Вандал,т.е.- Българин на Вунд/, Вендар /Вен-Дар/= Венетар /Вене-Гур,Вене Хор/,ще рече Венетски човек /Венет/, Човек от Венетите или от Ванадите /Ванандите/,като се има предвид също и това,че Венети= Винити /Витини,Битини/: име на малоазийско Тракийско племе,съществувало векове преди Александър Велики и векове преди погърчването на малоазийските Трако- Фригийци! Тяхната племенна област се е намирала точно около Пруса при Олимп малоазийски,за която Димитър Хоматиан пише,че там са живели Българи преди нашествията на Александър Велики да ги прогонят на север към Мъртвото море /Балтийско море/. Точно от тези прогонени Българи по-късно произлизат Славяните /Благяните/,за които древните автори твърдят,че били потомци на Венети /Ванади,Витини/! Пълно съвпадение,попадение в десятката! Поздрав!
24.08.2011 19:22
ЗА МАКЕДОНИТЕ....КОЛЯ НАРЕД.ДА ЗНАЕШ ЧУЧЕЛО ТАКОВА.
ЗА МАКЕДОНИТЕ....КОЛЯ НАРЕД.ДА ЗНАЕШ ЧУЧЕЛО ТАКОВА.
Ти,подъл и страхлив нехранимайко,затова ли си криеш името- за да вършиш престъпления в България??!! Ти имай късмета да ти науча името- истинското,а не онова маймунското,зад което се криеш- тогава ще те опозоря пред целия Евросъюз,бандит и мафиот долен! Като си толко голям коляч,що не отидеш да "заколиш" Бранко Цървенковски бе,простако??!! Ей-й-й,това гръкоманите бандити си бяхте,бандити ще си останете! Родени сте за роби- това е казал Тит Ливий преди 2000 години,и явно не е сбъркал!
25.08.2011 07:46
31.10.2012 10:02
01.11.2012 02:50
01.11.2012 13:42
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ