Прочетен: 21170 Коментари: 34 Гласове:
Последна промяна: 19.02.2015 10:05
Българското име на града като „Тутхони“ става известно от издаденият през 1905 г. в Петербург старобългарски превод от ХІV в. (по молдовски препис от ХVІІ в.) на историческата хроника от Х в. на Симеон Метафраст и Логотет.
Три години по-късно хрониката е детайлно изследвана от Златарски в „Известия за българите в хрониката на Симеона Метафраста и Логотета“. Историко-критическо изследване от В.Н.Златарски, София, 1908 (Отделен отпечатък от "Сборник за народни умотворения, наука и книжнина", книга ХХІV).
Тъй като изданието в Петербург е било почти завършено към есента на 1903 г., а още след януари 1899 г. се преглеждат и знаят коректурите, Макуарт (1864-1930) бърза в книгата си от 1903 г. и съобщава сведението, че Анхиало, близо до Несебър и Дебелт, е получил ново име от българите „Тутхони“, съгласно старобългарския превод от 1367 г. на гръцката хроника на Симеон Логотет. „Wir wissen jetzt, dass Anchialos bulgarisch Tutchon hiess, aus altslawischen Ubersetzung der Chronik des Symeon des Logoteten, Vizantijskij Vremennik ІІ 114, Thochun neben „Nezembur“ (Mesembria) in einer ungarischen Urkunde 1367. Es konnte Debeltos ja auch einen solchen Namen haben“ (J. Marquart. Osteuropäische und ostasiatische Streifzüge; ethnologische und historisch-topographische Studien zur Geschichte des 9. und 10. Jahrhunderts (ca. 840-940) (Leipzig, Dieterich"sche Verlagsbuchhandlung, T. Weicher, 1903, р. 500).
archive.org/details/osteuropischeu00markuoft
През 1905 г. Albrecht Wirth (1866-1936) в книгата си „Geschichte Asiens und Osteuropas“ (Halle, 1905, с.246-248. Bulgaren) на стр. 247, позовавайки се на Макуарт, обърква географското място на Thochun и го редополага до Керченския провлак: „der bulgarishe Name von Anchialos (аm Busen von Kertsch) Thochun, erinnert an die georgischen Thusch…(p. 247)“.
През 1908 г. Златарски съобщава на стр. 25 от „Известия за българите в хрониката на Симеона Метафраста и Логотета“, че там където гръцкия текст пише Анхиало, „в нашия превод стои името Тутхон. Това заменяване се забелязва и в други места, дето се споменува това име“ в старобългарския превод на хрониката. Златарски посочва, че вместо Анхиало, както е „според гръцкия текст [за] императрица Ирина през 784 г.“, имаме старобългарски превод: „създа же и Тутхонь“. Също при сражението от 20 август 917 г. имаме не река Ахелой, а битката е при „Тутхонската река“…
“И тъй – констатира Златарски – във всички места, дето се среща в гръцкия текст на Симеон Логотета гръцкото название Ахелой и Анхиало, в нашия превод стои името Тутхон, от което може да се заключи, че българското название на Ахелой и Анхиало в средните векове е било Тутхон. Каква е етимологията на това име и що то означава, ние не се вземаме да обясним; но както се види, то не ще да е славянско“ (с. 25, пак там).
През 1918 г. Златарски издава т. І, ч. І от своята „История на българската държава през средните векове“, където на стр. 386 (от третото фототипно изд. от 2002 г.; или на с. 494 от изд. от 1970 г.), допуска една грешка. Предоверява се на сведението от 1905 г. при Albrecht Wirth в книгата му „Geschichte Asiens und Osteuropas“ (Halle, 1905, с. 247) и решава, че и „на кримския Анхиал (на Керченския провлак)“ има град с българското име Тутхон/Тохун.
Това е повторено през 1981 г. от В. Гюзелев в статията му „Анхиало“ в сборника „Български средновековни градове и крепости“, т. І „Градове и крепости по Дунав и Черно море“ (с. 356-383): „Прабългарите нарекли града с името Тутхон, споменавано в писмени извори чак до втората половина на ХІV в. Това наименование изглежда е превод на древногръцкото Анхиало. В потвърждение на това логично предположение може да се посочи фактът, че намиращият се на Керченския полуостров византийски град Анхиало е бил наричан от прабългарите също така Тохун (= Тутхон) [с. 356/7]“ и Гюзелев ни препраща към текста на Златарски, цитиран по-горе.
И наистина, ако имаше град Тохун/Тутхон до Керченския провлак на Крим, чието гръцко име да е Анхиало, е логично да се допусне, че името Тутхон на черноморския Анхиало означава същото, което на древногръцки означава Анхиало. Според Гюзелев, Анхиало значи „близо до солта“ (с. 356).
Но както посочихме, станало е объркване, първопричина за което е книгата от 1905 г. "История на Азия и Източна Европа" на Албрехт Вирт (Albrecht Wirth. Geschichte Asiens und Osteuropas., Halle, 1905, p. 247), който наистина се позовава на Макуарт (р. 500, 1903), но явно е имал нещо друго предвид, понеже Макуарт визира Анхиало до Месембрия.
Възможно е объркването при географа Вирт да се дължи на една важна подробност: между Анхиало (Поморие) и Созопол е съществувала „така наречената Кримни“. Едно име действително пренесено от Керченския провлак (босфор Кимерийски) при дн. Бургаски залив от българите.
„Йоан Кантакузин, когато разказва за сключения между българския цар Михаил Шишман и византийския император Андроник ІІІ Палеолог през 1328 г. договор, насочен срещу Сърбия, отбелязва: „И понеже на императора бе удобно, направиха срещата между Созопол и Анхиало в така наречената Кримни и сключиха здрав мир“…“ (Гюзелев, с. 372, цит.съч.).
От Хамбарлийския надпис от 813 г. на кан Крум става ясно, че новопридобитата от Крум територия от Средец до Бургас, а на юг до Андрианопол, е наречена „саракт“.
Крум административно дели „саракта“ на дясна и лява части. „За лявата страна на моя саракт – Анхиало, Дебелт, Созопол и Ранули, начело е боила кавхан Иратаис, а стратезите Кордила и Григора са му подчинени.“
Думата „саракт“ е с персийски произход, а за новопридобитите земи от Крум означава буквално „избрани земи за военачалниците“, „царски земи“. „В переводе с персидского языка форма множественного числа ﻥﺍﺭﺴ саран (мн. от ﺭﺴ сар «голова», «вершина», предводитель»; в пехлевийской транслитерации sl) означает «предводители войска», «военачальники». Еще одно значение сар – “избранник”; соответственно, в множественном числе это слово, возможно, отражает практику избрания местных военных предводителей...” (А. К. Аликберов. Сасанидская титулатура правителей Кавказа по арабо-мусульманским источникам).
karabah.h18.ru/history/azerbaidjan/23.html
Лявата част на саракта е предоставена под командването на четирима души: боил кавхана Иратаис и стратезите Кордила, и Григора. Четвъртият е самият династ: кан Крум…
А сега, нека да се спрем на етимологията на „тутхон“. Името е съставено от две думи „тут“ и „хон“. „Тут“, както посочи още Добрев, е „четири“, „тутом“ е „четвърти“. Именно П. Добрев в Царственик на българското достолепие (1998) посочи, че „ом и ем“ като окончания на българските числителни редни в Именникът на българските владетели, са признак за тяхната разлика от самите числа.
В този смисъл, „Тут-хони“ би трябвало да означава „четири хони“, т.е. очевидно Анхиало е било избрано за административен център на източната част от Крумовия саракт.
А „така наречената Кримни“ между Созопол и Тутхони, ни насочва към кимерийския произход на имена като Крум и Кримни.
Е аз ти казах първи да забележиш , че поморийците са кимерийци. Помниш ли. В предната тема. На, ти си ме чул.
А сега отвори асирийски речник.
Там пише кимерийци - KUR Gamir.
Начи Кир Гамир.
Начи Кире Гамире, или кирето бива кимериец и оттам, хун.
Бих казал да напишеш некое нещо по върпоса, може и роман :)
Здраве!
По важно за бг историята е наричането на града Тутхон, което доказва египетската връзка с Тутанкхамон (т нар българи обичат да съкращават напр каруцезар станало каруцар б.а.)
"Несъмнено черноморския град Анхиало е бил населен с траки дори към VІ в. от н.е., за което има изрично сведение в трактата „За сградите“ от Прокопий Кесарийски: „Траки обитават един крайморски град на Евксинския понт на име Анхиало…“
Без съмнение несъмненото е очевидно- хуните обитаващи Туракия към VІ в, които "тракиецът" Приск припознава за "тураки" , са кимерийци от м род ( край морето, съкр кимери Българите обичат да съкращават б.а.)
Манхер Хелфен, манхмал хелфен, както казват германците, манхмал нихт. Манхмал Наполеон в психиатрията.
Не знам де си ги чувал тея чудеса на науката, ама тия преводи изглеждат късни. Никъде в ранното средновековие не съм чувал някой да е наричал Анхиало Тутхони ,а съм оттам и находките му знам. Тва явно съществува само в осакатените ти преводи, правени кой знае кога и от кого... И ти не знаеш. Мартеницата от Марс.
Отгоре на това гениалният ти преводач не прави разлика между Ахелой и Анхиало, за него те са едно и също! Като гледам иза тебе, и тебе не те смущава, тъй че науката върви напред.
Седнали трима китайци и превели фидето в тенджерата на китайски. И Кирето ги популяризирал, да се знай науката!
По важно за бг историята е наричането на града Тутхон, което доказва египетската връзка с Тутанкхамон (т нар българи обичат да съкращават напр каруцезар станало каруцар б.а.)
Ахаааа. Е начи ралтата ясна Тутхони на Тутанхамон, а Анхиало на АНХовете му :)
Между другото, както се шегуват в музея, Помоие е по - лесно да се докаже да е египетски град, отколкото гръцки. Култове към египетски богове - бол, гръцко, даже и керамика - йок.
Не е от Асирийците, те не стигат дотук а и техните обичаи са малко п о- ... мътни и кървави, но със сигурност има връзка с Мала Азия. Всички твърдения натам сочат, макар че най - нвероятното от всички е да е колония на гръцки Милет.
Даже по спомен мисля че имаше по - стар град с подобно име на Анхиало в Мала Азия.
Можем. Как вместо да се правим на клоуни да бъдем натурални такива.
"А сега, нека да се спрем на етимологията на „тутхон“. Името е съставено от две думи „тут“ и „хон“. „Тут“, както посочи още Добрев, е „четири“, „тутом“ е „четвърти“. Именно П. Добрев в Царственик на българското достолепие (1998) посочи, че „ом и ем“ като окончания на българските числителни редни в Именникът на българските владетели, са признак за тяхната разлика от самите числа.
В този смисъл, „Тут-хони“ би трябвало да означава „четири хони“, т.е. очевидно Анхиало е било избрано за административен център на източната част от Крумовия саракт."
Добавил съм и два нови - свързани с нимфата Анхиала- има и монета, с надпис на града-Анхиалас, на опаката и страна
Тази идея веднага я я прегърна доц. Орачев така, че мигновено съжалих ,че съм я подал
Другият вариант е с цар Анхиал Има логика, защото има автономни монети с царски портрет на лицето им и надпис Анхиалос Има и по-късни-псевддоавтономни -със същия надпис Портретът е променлив- прилича на МитридатVІ или на Садала, което помага за датировката им и от друга страна показва липса на портрет на цар Анхиал-затова той се персонифицира с актуални
Обяснил съм и защо това име е рядко срещано като лично, даже сега изобщо не се среща сред гърците Защото е за царе, те имат право да го носят
Всичко е въпрос на хипотези, но Крайсолие ,свързано с добив на сол или Тутхон или Анхиало, както се превежда от някои, може да има само при наличие на солено езеро-лагуна
Тя, тази лагуна е оформена през осми век сл ХР., а на полемиката ,която предизвиках на времето във връзка със солодобива в Поморие и последваните изследвания , се оказа ,че в някакъв вид нея я е имало преди 2000 години Градът е доста по-стар, така, че е невероятно името му да се свързва със солодобив От началото на Новата ера датира подемът му, главно пристанище е на западното Черноморие и на римската провинция Тракия Така че е ясно, че солодобивът е от тогава, а не от създаването му В така наречения гръцки период градчето е малко и зависимо от съседните Аполония-без доказателства, че е подчинен на нея град и Месамбрия Но след идването на римляните, те просто са в сянката му Защо?- причината се вижда
Има и по-късни имена от рода на Тутхон - свързано със солодобива като Ахело, Ахелу, даже Ахилу от турско време, което пък спокойно би могло да се свърже с друг велик герой от Троянската война-русокосият и синеок? АХИП Ахилу-град на Ахил
Има наистина речен бог Ахелой Но невзрачната рекичка е била безименна Битката е било предадено ,че е до река близо до града Ахело Оттам реката почнали да наричат Ахелой
Очаквам присмехулни коментари от Анхиолога Маркнатан Ако не го направи, обещавам да се извиня
Иначе ще ме поразвеселят!
Ми нема щото е двуцифрено на сирийски в м род или асирийски
Първият в хисторито нхиало е докюментирания асирийски Анхилао " тукашния Анхиало, като този в Мама Азия е основан от Сарданапал- асирийския цар
'
'
' Тоа тука обаче бил "тракийски" според неизвестните източници открити от летописец- Асемани, бабата на Нутрудинов, Раковски, самият Нутрудинов, баба Тонка, пой Харитон, Стефан Цанев и последния техните му казвали Юрган
Потвърдена научно е единствено тезата на Везд Ист Анарх , че Анхилао е възникнал като:
"Култово средище и център за поклонение, град чиито всички жители са били жреците нан храмовете в бнего дарени с титлата нееокорос дала им тази привилегия За тва и има тва изобилие и иразнообразие монетосечие."
виж " Богове и императори в Анхиало. Титлата "неокор" на славният тракийски град Анхиало донася петата звезда в короната му" Ист Анарх том 4 гл 15
Към днешна дата няма намерени нито елинистичен пласт нито тракийски и т нат
Етимологията на неизвестното и неоткрито селище известно от цели два източника анхиало и да е ясна и да не е няма нищо общо с РИМСКИЯ анхиало, който е това което е -римско култово средище с повече храмове на източни светци римски синкретчен ориенталски тип от сръбски пустиняци
П.П. Гробницата на Цар да напал в Анхиало- Киликия е показана от местните жители на Александър . На релеф на царя играещ сиртаки (пляскащ с ръце над главата си ) имало надпис:
"Цар до Напал, син на Анахита рекс , построи градовете Анхиало и Тарсос в един ден; странниче, яж, пий, носи си новите дрехи и прави любов, като за последно, защото другите неща не си заслужават "
Ето и в "Одисея " има текст за пътешествие на сина на цар Анхиал в " Тъмното море"
Ето ,ти се интересуваш от нумизматика, има монети с надпис на лицето Анхиал и царски портрет По правилата трябва да е цар и надписа да е името му
Ако е бог, на лицевата страна няма надпис
Обратно, името на града е на опаката страна Там освен Анхиалеон, което е падежна форма на Анхиал има регистрирани надписи Анхиала и Анхиалас
С едно съм съгласен Дори да е основан от Милет, тук има противоречия, идвайки тук, те са намерили селище и са направили емпорион в негова близост
Но монетите от римско време свидетелстват за храмове , свързани с Египетски богове Винаги може да се намери и даде правдоподобно обяснение, но явно на това стратегическо място е имало живот хиляди години преди да се появят малоазийските търговци
Някои свързват Тутхон със солодобив Името било свързано с вода, близост до вода, в Източно то Черноморие имало град със солодобив -Тутхон, може би алански и Тутхон е доказателство, че Анхиало е имало солодобив?...
.................................................................................................
ИНЖЕНЕРЕ, ИМЕТО ТУТХОН Е ВСЪЩНОСТ БЪЛГАРСКОТО ИМЕ НА ТОЗИ ГРАД, СЛЕД КАТО ПРИ КРУМ ОТ 813 Г. ТЕРИТОРИИТЕ СТАВАТ БЪЛГАРСКИ, НЕ Е СЛОЖНО...КЪДЕ ВИДЯХТЕ МАНИПУЛАЦИЯ? ЧУДНО...
Според Страбон. Първо че това е късно. Обаче няма доказателства за това.
Нещо повече, има ред надписи в които Анхиало обявява война. Правото на Ойкиста изисква обявяването на война да е със съгласиеот на основателя. Защото на практика колонията навлича конфликт и на основателя си.
В надписите обаче няма такова нещо.
Което може да означава само едно - не е имало нужда от такова участие, просот щашото не е било колония.
Напълно е възможно в един момент Анхиало да е било под властта на Аполония, и това да нарича Страбон - Колония, но за мен то не е колония в смисъл няма как да е основано от созопол, още повече че в Анхиало има по - древни останки, отколктоо в Аполония.
Иначе Анхиало има Бронзова епоха, ранна желязна, тракийска керамика и после Рим. Нещото, коеот най - много го няма в Анхиало като находки ,е Гърция.
ДОкато Созопол и Месамбрия са друга бира, там гърцията е доста.
.................................................................................................
ИНЖЕНЕРЕ, ИМЕТО ТУТХОН Е ВСЪЩНОСТ БЪЛГАРСКОТО ИМЕ НА ТОЗИ ГРАД, СЛЕД КАТО ПРИ КРУМ ОТ 813 Г. ТЕРИТОРИИТЕ СТАВАТ БЪЛГАРСКИ, НЕ Е СЛОЖНО...КЪДЕ ВИДЯХТЕ МАНИПУЛАЦИЯ? ЧУДНО...
КИРЕ ГАМИРЕ... Ма твоят изтчник с името ТУтхон е от българи писан, на български и е изчегъртан през 813 година, така ли... Лелел леле. Леле.
Мойте почитания щом е така.
Аз си мислех, че ти, дивият антиСССР-ист пак си изкарал от Жопчето някой съвременен руски фалшификат с опит за пресъздаване на чуждо име и местност, която не познават и в която се чудят кое е градът и кое е реката, и се опитваш да го пробуташ цялото за хунокимерийски доказ. Пък то било древно! Хунобългарско!
Като видели какво е станало с Месамбриа, гърците от Анхиало панически се изнесли, барабар с армията към Константинопол
Общо по времето на двете български държави Анхиало е било българско владение по.малко от сто години За последен път при Светослав Тертер И да е било наричано Тутхон, това име не е придобило официалност Но преводът му, осланям се на компетентни историци не означава четворка хуни , а близост до вода или сол, каквито са и тълкуванията на Анхиало
Не задължавам никого да приема написаното от мен, но комбинирано с монетите, което никой досега не е правил , името говори за друго Споменал съм по - горе. На лицевата страна на монетата има бюст на цар ,с царска диадема и околовръстен надпис Анхиалос .
Което означава ,че става дума за цар! По - нататък съм го развил в мой постинг за Анхиало - откъде идва името му
Не ме притесняват тези против И на защитата на доктората ,едва тогава получих признание, а след това получих и потвърждение от Американски изследователски институт!
Толкова трудно л ибило да приема.
Приемам. Изкарай датата. И обясни защо после, изцяло български ,градът НИКОГА не се е наричал така.
Не желая ни най малко да омаловажавам труда ти, просто споделям мнение, не твърдя, че съм абсолютно прав!
Но според мен , комбинирано с монетите, може и да е легенда/ най-вероятно/ името е свързано с царски произход на основателя му
Всичко е легенди, както че цар Ашурбанипал основал освен Анхиало в Киликия и още един град, за по малко от един ден Това само боговете могат! За него Анхиало има версия ,че го е основала и нимфата Анхиала, сестра на Прометей!
Така че, имаш право да си развиваш тезата! Както счетеш за правилно
18.02.2015 16:20
Толкова трудно л ибило да приема.
Приемам. Изкарай датата. И обясни защо после, изцяло български ,градът НИКОГА не се е наричал така.
го присъединява към България. След 813 г. трябва да се датира и преименуването му на Тутхон, което е факт, станал явен от превода на хрониката от Х в. на Симеон Логотет, извършен през 14 в. Там навсякъде, името Анхиало и р. Ахелой, са наричани "Тутхон" и "Тутхонската река", това е всеизвестно...
18.02.2015 16:28
13:56
Има град, алански Тутхон
Аз затова направих проучване дали има кримски град Тутхон, тъй като тогава превода на Анхиало, т.е. "близо до солта", щеше да означава, че "тут" е сол, а "хони" е "зависимост/близост"...Но, ако "хини, хони, хуни" означава действително "зависимост", няма как четири, т.е. "тут", едно число известно от Именникът на българските владетели, да е "сол"...Въпреки, че може да допуснем омонимност. Ако Вие ми дадете извор за алански град Тутхон, то аз ще променя етимологията на Тутхон, както бях готов, но си рекох, да не би пък Златарски и Гюзелев да са се объркали??? Ето защо, проучих и Макуарт, стр. 500 и Вирт,с. 247, при това съм дал с линк книгите им и Вие също можете да се уверите...Просто е, аз давам линкове, Вие се пишете свободни измишльотини, че има алански град Тутхон...Аз съм човек, който милее и събира старата българска история, вие пилеете с празни шепи и мразите българите да имат история. Видно е и за страничен наблюдател...
"Да, той е построил два града за един ден, такава е легендата Оттам е и нимфата Анхиала Да оставим настрана това, че е митологично
Ето и в "Одисея " има текст за пътешествие на сина на цар Анхиал в " Тъмното море"
Ето ,ти се интересуваш от нумизматика, има монети с надпис на лицето Анхиал и царски портрет "
Е тв е проблема на всите серафимки, че "фракиецът" Орфей не е мифология, а сериозна наука!?
Проблема за делиорманската наука е, че Константин, сам човек не можело да построи мост над ткава река, като Дунав !?
Е как да се дискутира с овца серафимка без Наръчника за спор с маймуняци
Пръв по време пръв по право
Мифологичния асирийски " цар" Сарданапал (др.-греч. Σαρδᾰνάπᾱλ(λ)ος) — персонаж древнегреческой мифологии царь Ассирии построил Анхиал и Тарс.
Т е като сравняваме сравняеми неща и мифология с митология, съвпадението на наименованието " фракийския" Анхиало с "мифологично неверно построения за един ден Анхиало е пълно. Или град вполедтсвие след " мифологичния" строеж на град Анхиало от Сарданапал с име пак Анхиало първо следва директно да е свързан с тази '" мифология" без дори да е зивестно как точно дали кучето на кагана се е изпишкало на снега с почерка на нимфата Тракес и е изписало Анхиало или там е донесено одеалото на мифологичния цар в дар на илирическия герой Орфей и т нат
Въпросната монета с предполагаемо недоказано царско изображение ( на цар ) и надпис Анхиало и ранзовидности отново са свързани с " мифологичното" Анхиало, на каквото и да е изображение, на цар, бог, нимфа, фракийка, знатна фракийка, идеализирана фракийка, асирийка, асирийска богиня в гръзка версия и др под , с надпис , като този на мифилогичния цар Анхиало, да напомним, с означение, което нямало научено обяснение на гръцки значи, било фракийско, отново първо името Анхиало се свързва с мифологичния цар, на пръв по време пръв по право или дори само , като налична мифологична опция, за лица различни от фца, чието неизвестно прозвище е вероятно Анхиало, и затова е написано Анхиало, подобно на прозвищата Епифанос, Сотир, и т нат за които обаче има обяснение на гръцки и е известно означението им, без да знаеме какво се означава с това, тази депикция на мифологичния цар като фракийка, бог, нимфа, фракийка, знатна фракийка, идеализирана фракийка, асирийка, асирийска богиня и др под т. е. това, че не знаеме означението на Анхиало защото е на неизвестен но турски език по определение на записан с гръцки букви е " ирелевант" но това Анхиало пояснява това изображение, което по силата на надпсиа Анхиало се свързва с известен надпси на мифологичния създател на град Анхиало в негова непозната и неизвестна форма на почитане, било на нимфа, хермафродит цар, педерас, танцьорка на въже без въже, и т нат .
Другия момент е, че няма съвпадане на това, което е Анхиало, римското Анхиало и упоменатото от Страбон селище неоткрито до сега. На практика това са да са две различни селища
Потвърдена научно по арх път е единствено тезата на Везд Ист Анарх , че Анхиало е възникнал като:
"Култово средище и център за поклонение, град чиито всички жители са били жреците нан храмовете в бнего дарени с титлата нееокорос дала им тази привилегия За тва и има тва изобилие и иразнообразие монетосечие."
виж " Богове и императори в Анхиало. Титлата "неокор" на славният тракийски град Анхиало донася петата звезда в короната му" Ист Анарх том 4 гл 15
Към днешна дата няма намерени нито елинистичен пласт нито тракийски и т нат
На римските монети на града е изобрзяван изключително Великият Бог на Анхиало, бал сум ми как му е било името, некъф Бал, еди кой си, като тоа на Тире, от който са тураките например
така, че може да си коментирате за неизвестното и неоткрито упомената от Сократ Анхиало на база съвпадането на името Анхиало, но не и да съотнасяте на римското Анхиало, което е нещо различно и като визнъкване и като визия доказано по археологически път , а какво общо има с некво " фракийско" или не Анхиало , като го намерят да докажат фракийксо ли или е от правилната траийска мифология за овци серафимки
Последното , което пречи на фсите Серафимк да се занимават схистори е името с което е докюментирано Анхиало, от т нар българи Тутхон, в българския превод на Амартол и Симеон Логотет, което демонстрира , колко зле е и летописеца утрил тракийци в шести век забравили топонимо Марица
За близкия аварски град наречен от т нар българи Несе бар, има пълно съвпадение с " тракийското " врия" и аварското бар, което обяснява, записаното в дебелите, книги, че ЕДНИ от тракийците, наричат, град Врия. т.. не мифологичния етност "тракийци", е един от многото и различни по своя етносен състав келтоскитки народи населяващи географската област Тракия с близи по етносен състав до аварите Наред с Врия в географската обвласт Тракия се забелязват и други наименования за град различни от тракийското Полис,, кто Дева, Дунум и т нат отново доказващо разнородния етносен състав на региона нямащ нищо общо с нарицателното европейци, тракийци, илирийци и т нат дадени по белег не значещ етносна, културна или религизона х-ка до стен на обособяване на мифологичен народ със смахнати потомци за доказ
Така че това е нещо съвсем друго Тарсус и Анхиал са градове в южна мала Азия, аккто ти казах вече за втория. Не са Поморие и Терасата му.
По въпроса за Месамбрия, името е известно доста преди появата на авари като понятие.
Почти безспорно градът е колония от коринтски тип, което се доказва и от традицията за основаването му - колония на Мегара.
Името обаче не е гръцко и Месамбрия е много древно поселище, може да бие и поморие по старост, със сигурност стига до 3 хил. пр.н.е. Всъщност от троицата най млада е великата Аполония, но и тя е по - стара от колонизацията.
Баща ми е от години консултант на музея в Поморие.
Аз пък съм отраснал там.. Видял съм повече музеи , отколктоо ти подозираш че има.
Всичките краеведи ,краевъди , историци и арехолози, дето са се занимавали с Поморие, лично ги знаем.
Ти де се даврандиса баш на Поморие да ни учиш и то с такива скудоумни глупости.
И значи кво, дай да обобщим.
За един от най - богатите на погребални находки и надписи градове, с всеизвестно име във всички епохи, и НИКОГА ТУТХУН, ти имаш следното нещо.
Метафраст през десети век бил писал за случка, на реформиран гръцки ма тя била случка от осми век в пългария.
В края на четиринайсти век неизвестно лице, правилно, неправилно, превело Метафраст на унгарски.
После некой, примерно Манхер Хелфен или друг през 20 век го превел на Немски.
Ама го превел - ИМЕТО, с два превода според твоя текст.
И то така се съхранило на чист български, на какъвто не се съхранило в никой български надпис. Българите ги било срам от тутхонското име на пАморие и затва нежно си му викали Анхиало, само германците през унгаро - византийски разбрали как е на чист български и ти подшушналЕ.
Не знам дал иразбираш де си с таа теория.
по-добре с летописец да се коментирт неизвестните източници асемани,баба тонка, нутрудинов, раковски, бабата на нутрудинов и други спецове
тва сичкото дето за фол представлява т нар архаичен гръцки стил е асирийско та дрънка Не виждаш ли че тризмерните арх гръзки статуи са като изскочили от асирийските двуизмерни стели от главите с асирийските бради до петите със сирийски сандали
ЗаТут/ ракан/!
Ясно е , че става дума отново за четири!
Четири ракана А обясни на кимерийски, след като първата част е кимерийска, за какви ракани става дума Трябва да са високопоставени ,след като и Крум се включва сред хоните Това ,че е владетел , не е достатъчно, трябва да покаже, че другите му са поне равни Нещо като политбюро
А политбюро! Сталин е можело да кръсти Сталинград на Осемте вожда-тези от по-горната категория в бюрото са били 8
Това Тутхон за Анхиало е меко казано съмнително
Специалист по имената на Анхиало беше проф Мишо Асенов Обсъждал съм проблема с него приживе Беше влюбен в Анхиало-античното Познавам и акад. Гюзелев Присъствал съм активно на представянето на книгата им за Анхиало Не е книгата пред мен сега, но ако това беше нещо значително, щеше да му се обърне сериозно внимание
То е просто съмнително Просто пиши, ако наистина е твое това тълкувание, че това е твоята хипотеза Ако за Тутракан докажеш , че е кръстен, примерно на четири било синове или слуги на Крум Страшни, тогава може да имаш претенции за нещо повече!
За Маркнатан
В Рим от етруския период не съм чувал да е открито нещо монументално Най-значимите, особено пък запазените неща са от Август насам
Така е и в Анхиало От Август насам Може би не знаеш тази подробност В резултат на тежък строеж на слаба, възможно най-слаба почва при катастрофално земетресение градът е просто потънал-на дълбочина от 2 до 12 метра Защото е построен върху глина Естествено е, че най-горните пластове са римски, другите са под него А те са недостъпни, защото на около метър избива вода, такова е надморското ниво на Поморие
По интересното е че липсва над римския град този на ИРИ Вероятно след земетресението е пренесен от там
Иначе строежите са монументални, в центъра като в Рим са от мрамор
по-добре с летописец да се коментирт неизвестните източници асемани,баба тонка, нутрудинов, раковски, бабата на нутрудинов и други спецове
тва сичкото дето за фол представлява т нар архаичен гръцки стил е асирийско та дрънка Не виждаш ли че тризмерните арх гръзки статуи са като изскочили от асирийските двуизмерни стели от главите с асирийските бради до петите със сирийски сандали
На Асирийские бради в тракийските шлемове и аз съм обърнал внимание. Ама това е уподобяване и то такива бради се срещат и при Персия в някои случаи.
А когато говори мза Асирия, там има писменост, има силно специфични находки.
Няма Асирия у нас.
И когато говорим за Асирия, далеч не е Фол специалистът.
Има много, и то международни.
Асирия НИКОГА не е качвала над босфора.
Общоизвестн и хилядократно обсъждан факт.
Тарсус и Анхиало са в Мала Азия.
При това. Аз се ровя точно в тея неща.
Тарсус е разкопан .Анхиал - ото, по данните които имам, е още неизвестно.
Но тарсус има огромен ХЕТСКИ град.
Отгоре на това в хетската география в района се среща многократно град с името ТАРСА.
И името даже е открито и при разкопките, доколктоо си спомням.
Тарсус бива хетски ,после пада, минава в един специфичен анатолийск истил и чак накрая излиза Асирия.
Така че претенциите ,че асирийците основали Тарсус... Са мъртвородени претенции.
Най - вероятно и за другото е пак това. И Анхиало толкоз са го основали като Тарсус...
Накрая май ше се окаже, че когато някой идва и казва, аз основах тоя град, то това е толкова достоверно, колкото твърденията на Борисов, че построил Магистрала Тракия...
Поздрави!
След полезното отклонение за асирийското, да се върнем към древногръцкия мит за основаването на анхиало от сарданапал, който, като всеки друг мит не е нужно да се потвърждава от археологически доказателства. Дали ще намерим богове на Олимп е без значение за Олимпийските богове от древногръцките митове. Та така и този древногръцки мит е източника по силата на това, че разказва за основаване на град Анхиало от митичен цар 900 г преди Христа, без значение отговаря ли на истина тази истори залегнала в мита или не, без значение али има зрънце истина или не.
Важното е, че историята му дори е залегнала в биографите на Александър. А това вече означава не просто история , а наука, тъй, като до 17 век Историята на Александър и всичко свързано с нея изпълнява ролята на наука по ирония за победилото християнство
Мисля, че или Дио Касиус или Амина Марцелин разказват за Поморие тази история, че е основан от източен цар, т.е очевидец от времената на провинциалните монети на черноморския анхиало, иамме свидетел, който потвърждава мита за основаването на Анхиало о източен цар
Ако го нямаше този мит можеше да тръгнеме към звукоподражанията и да търсиме царе. Добър кандидат е царя ан Хениоките, т.е. хуните, Анхиало, в коио летописеца несъмнено без съмнение очевидно вижда " тракийци" в шест век от описанията на Приск Тракиец.
поздрави
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ