

Всичко това показва, че Прокопий е бил специално натоварен по политическа линия да се занимава с миналото и настоящето на пост-атиловите хуни и да формира тяхна генеалогия.
Сиреч, той като историк на утигури и кутригури явно е имал информатори българи, от които е черпел сведения в Константинопол и такъв очевидно е не само Грод (528 г.), но и други. Прокопий дори знае кой и кога е подхвърлил на Юстиниан идеята, че може да всее вражда вътре между хуните, понеже те са два народа, това го правят готите-тетраксити от Крим.
Отказът на Прокопий в анти-юстиниановия трактат „Тайната история” да употребява имената кутригури и утигури, наричайки ги само с общото „хуни”, е допълнителен знак, че той е бил натоварен по тази тема като официозен историк на Юстиниан І.
Следователно, можем да се отнесем с разбиране към желанието по-късно на Агатий те да са се избили взаимно и окончателно, нещо което не е вярно, понеже Менандър пак пише за тях, но очевидно Агатий, който отбелязва, че Юстиниан І се е хвалил в сената за този свой план да всее вражда вътре мужду хуните, е преписал протоколните закани като исторически факт.
Между другото утигурът Синдалх (очевидно кмет на Синдика ?), който е атакуван с писма от Юстиниан І да нападне в гръб кутригурите, не прави нищо друго, освен да анексира някаква конюшна.
Преди да продължим с интерпретирането на сведението на Прокопий от VІ в., че хуните произхождат от кимерийците, е необходимо да потърсим летописни първоизточници за хуните, които по традиция остават пренебрегнати от учените.
На първо място това е Евнапий (ок.347-ок.414), който собственоръчно твърди, че е написал, явно към началото на V в., отделна книга за хуните.
Този забележителен историк от втората половина на ІV в., който е бил езичник и е боготворял Юлиан Отстъпник (361-363), ни е оставил едно странично сведение, че още Юлиан е предугаждал, че съвсем скоро в Скития няма да има мир.
През 357/8 г. Грумбат атакува в Персия Шапур ІІ (309-379), а след това става негов съюзник срещу Византия (359/360) .
През 517 г. сироезичният летописец Йешу Стилит нарича хуните, които през 395 г. и през 484 г. нападат през Кавказ Персоармения и Персия, с името „кионайе” и допълва „тоест, хуните”.
„Кионайе” не е нищо друго, освен всеизвестното от ІV в. в летописа на Амиан Марцелин известие, за народа на Грумбат „хионит” (етноним, зает от Амиан явно от сирийски източник; прибързано е да се каже, че не отъждествява хуните, за които пише в края на живота си и хионитите от ранните му години; Амиан, когато говори за произходът на хуните, споменава същите онези алани, който заедно с хионит, са съюзници на Шапур ІІ; ???).
Има още един извор, арабското житие на кавказкият покръстител Св. Григорий, където предкавказките хуни са наречени „куани”.
„Крещение армян, грузин, абхазов и аланов святым Григорием//Записки Русского Имперского археологического общества. Том 16, 1904-1905, Вып. ІІ-ІІІ, Спб.,1906, с.482,22;”. В този текст е посочено, че в дните на арменския цар Трдат (298-330), Св. Григорий изпраща епископ при хуните: ”И изпрати той (Св.Григорий – бел.ред.) Йоан като епископ над страната на куаните.” При Тавстос Бузанд, арменски писател от V в., има един пасаж, който потвърждава това сведение.
Всеизвестно е, че и до днес има противоречиви отзиви сред учените кои са хионитите на Грумбат ок. 360 г., а не би трябвало да е така, понеже в „Историята на народа алуанк” на арменския историк Мовсес Каланкантуаци (спори се дали е от VІІ в. или по-късно) има запазен следният фрагмент: „През това време настъпи хун на хуните по име Хонагур. Той първоначално заграбил много от Персия, но след това изпратил вестоносец при Шапур и му предал: „Защо е това кръвопролитие?”” (кн.ІІ, гл.І).
Действието в последният пасаж се развива в Задкавказието, в област Сюника.
Грумбат и Шапур ІІ първо воюват през 357/8 г., а след това стават съюзници и хионитите на Грумбат, заедно с перси и алани, участват в обсадата през 359 г. на византийският град на горен Тигър – Амид.
Тоест, очевидно е, че Грумбат и Хонагур са едно и също лице, навярно Хонагур е прозвище на Грумбат, последното име, ако бъде съпоставено пък с имената на по-късните български владетели Кормисош и Крум, ще покаже, че етимологично и трите имена произхождат от етнонимът на камир („кимерийците” на гр.), откъдето е и произхода на топонима Крим, упоменат и от Теофан (ок. 758/759 -817/818) ...
И така, да се върнем на сведението на Евнапий:
„Войната на Юлиан с персите беше в разгара си. Юлиан със силата на разума си или по внушение на боговете беше вече предвидил все още неизвестното тогава придвиждане на скитите и затова написа в едно писмо: „Скитите сега са спокойни, но може би, не винаги ще е така.” Толкова далече се простираше предусещането му за бъдещето. Той вече беше предвидил, че скитите само по време на неговото царстване ще останат необезпокоени.” (фр.24.1).
Този фрагмент на Евнапий не е бил в полезрението на хунологията, а в него Евнапий вменява не само дарби на любимия си император Юлиан, но и коментира, че преселението на готи (Евнапий навсякъде нарича готите скити, по причина че те са на топонимът Скития и никъде не нарича хуните - скити), под напора на хунската инвазия, е започнало още след 363 г.
Имайки предвид, че годината 375 при Йордан е условна (Ото Менхен-Хелфън) като начало на хунското нападение на запад от Дон, е важно да бъде отбелязано, че Евнапий, макар и косвено, е дал времето след 363 г. като начало на бежанската вълна от готи към римските земи, тоест т.нар. „придвижване на скитите”, прословутото „велико преселение” на модерните историци...
С други думи, след като знаем, че 375 г. и 377 г. са възловите за притока на наистина големи вълни бежанци в Панония и на юг от Дунав, не е необходимо да абсолютизираме 375 г. при Йордан, който навярно я е отбелязал, заради посещението през 375 г. на сармати при Валентиниан І (топонимите Скития и Сарматия са синоними, оттук и нарицателните за живеещите по тези места народи), а може би трябва да се доверим на Евнапий, че процесът на завземането от хуните на земите от Дон до Панония, е доста по-дълъг хронологически, т.е. между 363-377 години.
През 359/360 г. Грумбат (Хонагур) участва със Шапур ІІ в персо-византийската война, но през 362 г., когато Юлиан воюва с персите, той не е там. Очевидно императорът в специално писмо, с което Евнапий е бил запознат, се е интересувал дали няма опасност за империята откъм страна на Скития, докато той воюва с Персия. Явно се е опасявал, че съюзникът на Шапур ІІ от 360 г., може да атакува Рим откъм север на Черно море (?).
Друг е въпросът, че Евнапий е одарил с пророчески дарби Юлиан, вменявайки му, че е предвидил хунското нашествие и „движението на скитите” (готите), нещо на което всъщност Евнапий е бил очевидец.
Той е роден ок. 347 г. в гр. Сарди, в Мала Азия (в древните лидийски земи) и е бил свидетел на грандиозните събития между Дон и Панония, свързани с нашествието на хуните. Ето защо заслужава да се доверим на коментарът му, че Юлиан (361-363) бил „вече предвидил, че скитите само по време на неговото царстване ще останат необезпокоени”...Това е косвена информация, но все пак от съвременник на хунското нашествие, че проблемите на готите в Скития са започнали след 363 година.
В архивите на Ватикана е имало ръкопис на Евнапий (ок.347-ок.414), който е бил отделно съчинение за хуните.
През 1822 година Fr.Boissonade в ХVІ на подготвения труд Eunapii Sardiani. Vitas sophistarum et fragmenta historiarum recensuit notisque illustravit I., Accedit annotatio Dan. Wyttenbachii. Amstelodami. 1822. V.2. отбелязва, че историческо съчинение на Евнапий за хуните е видяно във Ватикана от Мурет.
Пет години по-късно, през 1827 година, историкът Май намира във Ватикана няколко допълнителни откъса към основният исторически трактат на Евнапий „Η μετ Δέξιππον στορία χρονική” („Продължение на историята на Дексип”), които отсъстват от конспекта на патриарх Фотий (Библиотеката).
Благодарение на Фотиевите конспекти, направени през ІХ век, откъси от Евнапий стигат до нас. Между другото, самият Фотий е смятал, че „може да се каже, че Зосим не е писал история, а само е преписал Евнапий. Съчинението на Зосим се отличава от Евнапиевото само по това, че е по-кратко...” (Фотий, Библиотека, кодекс 98, „За Зосим”).
На Евнапий се приписват от съвременните изследователи само две съчинения, „Жизнеописание на философите и софистите” (Βίοι φιλοσόφων κα σοφιστν) и историческото, което вече споменахме (‛Η μετ Δέξιππον στορία (χρονική)).
И така, през 1827 година, след като вече става известно през 1822 година за наличието в архивите на Ватикана на Евнапиево съчинение за хуните, историкът Май, вследствие проявения от негова страна интерес, намира във Ватиканските архиви един кратък откъс, обхващащ един лист, за хуните. Дават му и още няколко други откъса от основния исторически труд на Евнапий, които както посочихме, отсъстват в „Библиотеката” на Фотий.
От получения откъс за хуните, публикуван от Май, става ясно, че Евнапий действително е писал отделно обширно съчинение за хуните.
След като Май получава краткия откъс за хуните от Ватикана, той го представя като доказателство, че Мурет (както пише през 1822 година Буасонад) действително е видял писание на Евнапий за хуните във Ватикана и това писание е краткият откъс.
От откъса става ясно обаче, че Евнапий е написал цяло отделно съчинение за хуните, което има „начало”, а следователно и типично историческо изложение.
Откъсът, намерен от Май, е типичен за един исторически увод, след който трябва да започне историческият труд.
Именно, понеже откъсът е „увод”, в него Евнапий си позволява да представи метода на своето цялостно историческо изследване за хуните, чрез метафори (още Фотий го хвали за високия му стил).
Да се запознаем с краткият „Откъс”:
„Къде са се намирали хуните, откъде са дошли, как са преминали цяла Европа и са притиснали скитския народ, за това никой не е казал нищо ясно. (Това е заявка от страна на Евнапий, че той ще изясни нещата – бел.ред.). В началото на това съчинение аз съм изложил това, което смятам за правдоподобно, заемайки сведения от древните писатели и изследвайки техните сведения в точност, за да не съставя своето съчинение единствено върху вероятности и за да не се отклони то от истината. (Тук на две места авторът конкретно заявява, че е написал съчинение за хуните.-бел.ред.).
С мен не се случва това, което е с хората, прекарали детството си в малък и беден дом, а впоследствие, по щастлив случай, придобили големи и великолепни палати: те по привичка обичат стария си дом и премного се грижат за него. (Това е алюзия към преждеизреченото от автора, че древните писатели за хуните са били критично изследвани от него и Евнапий не им се предоверява, подобно онези, които по привичка обичат стария си дом, тоест, историците, които по привичка се доверяват изцяло на писаното от древните автори – бел.ред.) След като представих в своето съчинение първите сведения за хуните, аз не се лиших от тези, които придобих за тях впоследствие. (Това свидетелства за едно обширно изложение, което явно започва с цитати и коментари на антични историци и географи, и очевидно преминава към събитията от ІV век, на които Евнапий е очевидец...Евнапий завършва своя „увод” отново по метафоричен начин.- бел.ред.) Аз искам повече да приличам на тези, които по време на болест са употребили някакво лекарство с надеждата да получат от него изцеление, но впоследствие, узнавайки чрез опит за друго, по-добро, се обръщат към него и го употребяват, не защото с действието на второто унищожават действието на първото, но защото на мястото на грешни понятия въвеждат правилното. (Явно Евнапий рекомендира своето съчинение за хуните като пълноценно и ново изложение за тях.-бел.ред.) Аз допълвам слънчевите лъчи (разбирай: древните – бел.ред.) със собствена светлина: прибавям към предишното описание (за хуните-бел.ред.) онова, което се съгласува с истината, оставяйки в моето съчинение предишните сведения като историческо мнение и прибавям към него следващото (изложение-бел.ред.), за да покажа истината.”
С това „увода” завършва и на нас ни става ясно, че именно тази страничка през 1827 година е дадена от Ватикана на историка Май.
Остава въпроса къде е основното съдържание от съчинението на Евнапий за хуните и дали е все още в тайните архиви на Ватикана?
Ако то е безвъзвратно изгубено, което също е вероятно, е непонятно защо историческите проучвания за Евнапий не му приписват написването на такова съчинение?
Несъмнено, в началото на ХІХ век „хунофобията” е обща черта на европейските национални исторически школи, особено на немската. Причината е, че „случването” на етническата карта на Европа няма как да бъде абстрахирано от т.нар.”велико преселение на народите”, което става не по собствено желание на самите тези етноси, а понеже хуните налагат господство в „Европа”, както пише Евнапий.
Той е един от малкото автори от ІV век (да не кажа единствен), които правят точна разлика между хуните от една страна и всички скитски народи (не само готите), които стават подчинени на хуните.
Какво е допълнил към „слънчевите лъчи” (древните историци) като собствен „опит” за хуните Евнапий, остава загадка.
Представлява интерес заявката му, че знае нещо повече за техния произход, но особено интересно е становището му, че те са познати на древните автори.
По какъв начин?
Може би под друг етноним или пък Евнапий е всъщност първоизточникът на Прокопий от VІ в., който дава изключително важното сведение, че хуните са пост-кимерийци?
През VІ в. Прокопий, който е черпил сведения от стари автори, но е ползвал и устни данни на утигури, съюзници на византийският император Юстиниан І, пише:
„Зад сагините живеят много хунски народи. Простиращата се оттук страна се нарича Евлисия (очевидно Прокопий ползва сведения от „Анонимният Перипъл на Евксинския Понт”, където тази страна от сагините до Дон и Азовско море, е изписана всъщност „Евдоусия”-бел.ред.); крайбрежната й част, както и вътрешността е заселена от варвари чак до така нареченото „Меотийско блато” (Азовско море – бел.ред.) и до река Танаис (Дон – бел.ред.), която се влива в „блатото”. От своя страна то се влива в Евксинския Понт (Черно море – бел.ред.). Народите, които живеят там в древността са се именували кимерийци, а сега се наричат утигури (кн.ІV.4, Войната с готите)”.
„В древността огромен брой хуни, които тогава наричали кимерийци, живеели по тези местности, за които стана дума, и един цар стоял начело на тях. После над тях властвал цар, който имал двама сина, от които единият се казвал Утигур, а другият – Кутригур. Когато баща им починал, двамата си поделили властта и нарекли поданиците си по свое име. И по мое време едните се наричаха още утигури, а другите – кутригури...(пак там, кн.ІV.5)”. След това Прокопий уточнява още, че по негово време кутригурите живеели на запад от Дон. „ Ако вървиш от град Боспор към град Херсон, който е разположен в приморската област и отдавна е подчинен на римляните, то цялата земя между двата града е заселена с варвари от народа на хуните” (пак там, ІV.5).
И така, според Прокопий, пост-кимерийци са били ония хуни, които през втората половина на ІV в. нападат готите (пак там, ІV.5).
За хуни и кимерии..
хазари, авари ,хуни, прабулгари=болгар,чуваши-=СЕВЕРНА ТУРСКА ОГУРСКА ЕЗИКОВА ГРУПА
ОТ КОЯТО ОФИЦИЛАНО САМО ЧУВАШИТЕ СА ДНЕС ТИТУЛЯРИ.
ПЛЕМЕНАТА НА БЪЛГАРИТЕ--КОТРИГУРИ,ОНОГУНДУРИ,УТИГУРИ ===ОГУР.
КАКВО ДА СИ МИСЛИМ,Г-Н МИЛЧЕВ?
Чакаите малко сега, навсякаде хуните се разглеждат като алтаиско-племе.ранна част от прото-турките племена,така да го кажа.Но нао-актуалното мнение е че са били номадски конгломерат от различни по произход племена,все още не станали народи, или обособени ясно и видимо
Това не го казвам или пиша аз.
И нищо не бъркам..ОГУРСКА ГРУПА И ОГУЗКА ГРУПА...ТУРКИ---ЕЗИКОВИ ГРУПИ
Мисля че сте запознат.
С уважение!
11.01.2012 17:47
http://letopisec.blog.bg/history/2011/12/16/zashto-ne-znaem-istoriiata-na-hunite-obektivnata.867748
11.01.2012 21:43
11.01.2012 22:32
11.01.2012 22:34
11.01.2012 22:36
11.01.2012 22:41
11.01.2012 22:43
12.01.2012 17:24
12.01.2012 17:51
12.01.2012 18:22
12.01.2012 19:09
12.01.2012 22:00
историография за тези племена северно от Кавказ до началото на V в. Последните десетилетия от царуването на Шапур II са били наситени с напрегната политическа борба и военни стълкновения с Римската империя в Задкавказието, в частност в Армения. В 371 г. протежето на император Валент (364 - 378) арменския цар Пап (369 - 374) с помоща на римски войски започнал да води активни действия против сасанидския Иран, което довело до крупно военно столкновение между римските и арменските войски с армията на Шапур II на Дзиравското поле при планината Нпат в Армения. В това сражение северокавказските племена не са взели никакво участие, докато по-рано такива значителни военни операции в Задкавказието обикновено не са минавали без тях. За нас остава неизвестно, защо събитията, станали по това време на Северен Кавказ, не попаднали в полезрението на арменските автори, иначе обикновено подробно осведомени за събитията от това същото време в Задкавказието. Между другото именно в това време в Северен Кавказ протичали грандиозни по своя мащаб и последствия исторически събития, започнал втория, главен етап в движението на хуните от Азия в Европа и появяването им в Юго-Източна Европа. (Изследването е част от много по-обширно - книгата „ГУННЫ И АЗЕРБАЙДЖАН” от 1993 г - и дължим на азербайджанския автор Юсиф Джафаров. Превод В. Тракийски) Край
Хунимир,Станимир и пр.) Крубат-без носовката (Кроват,Корват,Хорват,Коврат,Кобрат). А Сандилх= Сондолк (Сондок,Сондоке- виж IX в.) и Сандалха (Сандала,Садала- без носовката). Това,че Трако-Фригийските имена са Български,виждаме и от много други примери като Терес-Телес (Телец),
Парис-Борис,Севто-Севчо,Ройго-Райко,Хектор-Ектор (Еспор),Кетрипор-Кутримир и т.н.,и т.н. С уважение!
Хунимир,Станимир и пр.) Крубат-без носовката (Кроват,Корват,Хорват,Коврат,Кобрат). А Сандилх= Сондолк (Сондок,Сондоке- виж IX в.) и Сандалха (Сандала,Садала- без носовката). Това,че Трако-Фригийските имена са Български,виждаме и от много други примери като Терес-Телес (Телец),
Парис-Борис,Севто-Севчо,Ройго-Райко,Хектор-Ектор (Еспор),Кетрипор-Кутримир и т.н.,и т.н. С уважение!
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ