Прочетен: 11659 Коментари: 12 Гласове:
Последна промяна: 04.01.2016 11:40
р. Йордан
Това събитие, ние българите го именуваме и с тайнствената дума „Коледа”, която учените не знаят откъде идва и сравняват с римската „календи”. Но всъщност, произходът и на римските календи е оттам, откъдето е и Коледа. Древното урартско божество Халди, което единствено в онази отдалечена епоха от ІХ-VІІ в.в. пр.н.е., е налагано насила от воините на държавата Бийан, както е било самоназванието на страната, наричана Урарту от древните асирийски и семитски текстове.
Бог Халди
Χάλδοι
Да, ако в по-ново време исляма и християнството са мисионерски религии, то те трябва да знаят, че по тази линия са онаследили първата религия, налагана принудително (нещо, което е непознато по принцип за политеизма), каквато е култа към бог Халди/Коледа.
Теократичен център на бог Халди е бил град Ардини, известен в асирийските клинописи като Мусасир. Градът е бил свещен, както за урарти, така и за асирийци. В Мусасир урартските царе са били коронясвани, там е била и голямата съкровищница, посветена на Халди.
Коледа по време на християнството запада като култ, но в държави на север от Урарту, като Хорезм и Велика България култът е съхранен. Благодарение на верската толерантност, която кимерийци, хуни и българи изповядват, култа към Коледа е съхранен в народната култура на руснаци, румънци, дори гърци.
Не по-малко древен е произхода и на Сурва.
Древните шумери и акади са наричали хуритите с името Субарти. Арменският историк Мовсес Калакантуаци е дал сведение, че хуните почитали някакъв „бог Куер”. Меликишвили през 1951 г. разчете името на това божество в един урартски посветителен надпис:” «Богу Халди (и) богу Куера Менуа сын Ишпуини эту надпись написал». Таким образом, получается, что в этой надписи мы имеем случай (пока что единственный) установления урартским царем посвятительной стелы-надписи сразу двум богам — богам Халди и Куера..." (Урартоведческие заметки. Вестник древней истории, 1951, № 3).
Очевидно името „Субарти”, дадено от акадите на хурито-урартите, е теологично. Защо смятаме така?
През ХІІ век от н.е. един от най-образованите учени на епохата Моше бен Маймон (известен като Маймонид, 1135-1204) написва своята знаменита книга „Пътеводителя на колебаещите се”, в която съобщава, че когато Авраам живеел в Харан, съществувала „световна религия”, която почитала езическото божество „Sabier” (т. е. Субар). Отношението на Авраам към тази „религиозна общност” било отрицателно, според Маймонид, така както по-късно било отрицателно отношение на Моисей към египетската религия.
През Х век византийският император Константин Багрянородни пише своя труд „За устройство на империята”, който е предшестван от мащабна работа на цял екип от историци, които подготвят и преписват стари ръкориси и архиви. Трудът е замислен като своеобразна енциклопедия от различни познания, в това число и религиозни.
Авторът-василевс решава да прояви компетентност и тълкува ислямския призив „Аллах Акбар” по оригинален начин. Той пише: ”Те се молят на звездата на Афродита, която наричат Кубар и изричат възгласа „Алла уа Кубар”, което означава: ”Бог и Афродита”. Защото „бога” те обозначават с думата „Алла”, а „уа” употребяват вместо съюза „и”, „Кубар” пък наричат „звезда” и заради това говорят „ Алла уа Кубар””. Това учение, според автора, се простирало на „р. Ефрат”.
Няма съмнение, че Багрянородни е сбъркал древното анатолийско божество Кубар със семитската дума „акбар” (велик) и така е приписал на исляма несъществуващ култ. По-интересно е, че сред античните извори, които е чел при подготовката на трактата си, явно е имало и такъв, който повествовува за древното анатолийско езическо божество Кубар, което явно древните гърци са отъждествявали със своята Афродита.
Култът към Куар при хуните е съхранен при волжките и дунавски българи. Още по времето на древна Велика България той дава името на т.н. сувари/кубари, хора които през ІХ в. ще откажат като поданици на хазарските царе да приемат юдаизма и с Арпад ще отидат на запад, за да създадат държава на маджарите в Панония.
През 463 г. определени източни племена, подгонени от аварите избягват на запад от Волга (Приск Панийски) и стават поданици на българския цар Ирник. Те са по-късните чуваши. На тях българите дават името „савири”, което освен теоним е имало и значение „приятели”, както четем във волжко-българския компилативен трактат „Барадж тарих” от ХІІІ в.
Дали савирите, т.е. наречените така бежанци, са били „приятели“ , се изяснява от един пасаж в „Свидас“, от който става ясно, че българите, за да ги защитят, са воювали срещу аварите…(В Свидас под думата Άβαpις е поместен следния разказ: τι τος ’Αβάρεις ο Βούλγαροι κατ κράτος ρδην φάνησαν, τι οί ’Αβάρεις ξήλασαν Σαβίνωρας, μετανάσται. γενόμενοι π θνν οκούντων μν τν παρωκεανΐτιν κτν [τν δ χώραν πολιπόντων δι τ ξ ναχύσεως τοΰ κεανοΰ μιχλδες γινόμενον, κα γρυπν δ πλθος ναφανν· περ ν λόγος, μ πρότερον παύσασθαι, πρν βορν ποιήσασθαι τ τν νθρώπων γένος. δι δ π τνδε λαυνόμενοι τν δεινν, τοΐς πλησιοχώροις νέβαλον, κα τν πιόντων δυναττέρων ντων ο τν φοδον (Nieb. οχ) φιστάμενοι μετανίσταντο.] σπερ κα ο Σαράγουροι λαθέντες κατ ζήτησιν γς πρς τοΐς ’Ακατίροις Οννοις γένοντο..... Τоест, „Българите нанесоха поражение на аварите, които изгонили савинарите, понеже сами били прогонени от народите, живеещи на брега на Океана (те пък напуснали своята страна по причина на облаците, надигащи се от приливите на Океана и от появилото се множество грифони: разпрострял се слух, че грифоните няма да изчезнат докато не унищожат целият човешки род. Аварите, подгонени от тези бедствия, нападнали на своите съседи, които пък не били в състояние да ги възпрат и се преселили в други страни). По този начин и сарагурите, притеснени от други народи, отишли при уните-акатири и им поискали земя”).
Че произходът на името на „чувашите” е в името” савири/кабари” е отдавна уточнено. Но не се знаеше, че това име те го получават от българите след 463 г.
Името „Савир/Сувар“ е известно сред хуно-българите много преди 463 г., така напр. един от охранителите хуни на византийския префект Евтропий след 395 г. се казва Сувармахи. За него пише Евнапий във фр.77 : „Сувармахи (Σuβαρμάχιος), началника на телохранителите, повече от който и да е, бил верен на Евтропий.“
Името „Савар” се среща и сред аланите.
И така, когато ние днес употребяваме имената на Коледа и Сурва, е хубаво да си дадем сметка за историческата дълбочина, от която те идват при нас, а така също да не се притесняваме, че наричаме „Рождество Христово” с името „Коледа” и че сурвакаме със сурвачките след Нова години. При нас българите са се съхранили само имената, а не култа. Ние сме християни, а не почитаме Халди и Куер. Така както в нашата Библия наричаме Бог Отец с името „Саваот”, при условие, че Богът, Който няма Име, е известен в първичните текстове като Адонай и Яхве, а не като Саваот.
23.12.2013 13:35
Това чисто метафорично ли следва да се разбира, след като Мария си е имала съпруг - дърводелеца Йосиф и изведнъж непорочно зачева от Бога и ражда Божия син?
Как става тази мистификация според вас и защо вече 21 века това е все едно неоспорим факт?
Или това е тема табу, която не може да се обсъжда понеже е на библейски висоти?
24.12.2013 10:02
24.12.2013 10:05
Това чисто метафорично ли следва да се разбира, след като Мария си е имала съпруг - дърводелеца Йосиф и изведнъж непорочно зачева от Бога и ражда Божия син?
Как става тази мистификация според вас и защо вече 21 века това е все едно неоспорим факт?
Или това е тема табу, която не може да се обсъжда понеже е на библейски висоти?
http://atil.blog.bg/history/2012/01/01/kakvi-sa-i-koi-sa-koledata-i-rojdestvoto.875617
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ