Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.03.2023 22:08 - КЛАВИРНИТЕ ТРИА НА СЕРГЕЙ РАХМАНИНОВ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 3479 Коментари: 2 Гласове:
3

Последна промяна: 28.03.2023 22:10

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                                   КЛАВИРНИТЕ  ТРИА НА РАХМАНИНОВ

   През своя, преминал през драматични етапи живот, Рахманинов в ранните си години пише две клавирни триа. Те остават единствените му творби, предназначени за този камерен състав.    

    Напомням, че Рахманинов е на 44 години когато го сполетява ВОСР и той разбира, че вече условия за творчечство в страната си той няма. Съвсем в началото на революцията, докато още е можело да се напуска СССР, той отива на турне в Швеция със семейството си. До смъртта си през 1943 г. той не посещава посещава Русия. Там срещу него се води враждебна кампания, като му се вменява, че е декадант и формалист. Истината е, че Рахманинов е една от най –възвисените руски души. Хората в цял свят осъзнават този факт, но идиотите от НКВД – не! Върхът на пропагандата в СССР срещу него е през 1931 г, когато начело на СССР е Сталин и НКВД започва да контролира и да дава насоки за работата на хората на изкуството. И да ги следи. Отбелязвам, че Хоровиц, който бяга от СССР заедно с Рахманинов има едно посещение в Голямата страна 61 години след като я напуска, през 1978 г. Тогава изнася рецитал в Москва.

    Много бих желал българите, завършили музикалното си образование в Московската консерватория да ми обяснят какво е декадентство и формализъм в музиката. Аз не знам, но сигурно е било нещо много опасно, защото формалисти са били разстрелвани или изпращани в лагери. Имам и друг въпрос:

    Привикват обвинен във формализъм музикант пред НКВД или пред съдебна тричленка и му повдигат обвинение. Може ли човек да се защити като не знае в какво го обвиняват? Щом не може, той е виновен според тогавашното съветско правосъдие.

    В проява на формализъм е бил обвинен и Шостакович.

    По време на ВСВ, през 1943 г. Рахманинов умира в Америка. Тогава в СССР за него не се говори. Може би защото той е изпращал парични помощи за СССР по време на ВСВ. По времето на изрода Путин, прези 7-8 години се измисля фалшива версия, вероятно във ФСБ,   че това, което най-много е желал Рахманинов било един ден тленните му останки от Ню Йорк да бъдат преместени  в Голямата страна. Дъщерите и внучките на Рахманинов разбличиха тази лъжа и деклерираха, че никога няма да разрешат избягалия от СССР велик  руснак да бъде препогребан там.

   Рахманинов в началото на обучението си по музика е ученик на Чайковски. Талантът му се проявява твърде рано. Той специализира при тогавашнните най-добри преподователи в Мсковската консерватория и излиза от нея като завършен музикат – пианист и композитор. Между първите му произведения са и неговите две Клавирни триа, и двете прекрасни. Първото е повлияно от музиката на Чайковски, известното Трио „В памет на великия художник”. Двамата най-големи приятели в музикана на Чайковски са братята Рубинщайн, големия е Давид, а малкият – Николай. Големият е композитор и пианист. Той прави турне из Европа, което става историческо. Пред европейската публика той представя 900 /деветстотин/ произведения за пиано от всички епохи и стилове. Турнето му е записано в историята на музиката като Исторически концерти.

    По-малкият брат е брилянтен пианист. При едно пътуване в Париж обаче той се разболява и умира на 44 години. Чайковски много трудно понася тази раздяла и пише своето прочуто Клавирно трио, което посвещава на паметта му.

   Годините напредват, през 1993 г. Чайковски се трови. Рахманинов е потресен от тази новина и пише едно Елегично трио, което му посвещава. Това Трио е с доста голям обем, колкото Триото на Чайовски. Много от великите камерни състави изпълняват това Трио, но и Първото, което напомня много за учителя му, Чайковски, не отстъпва по красота на второто, макар така кратко.

    Ще поместя в линкове тези две Триа, но и Триото на Чайковски, едно изключително силно камерна произведение.

     Не съм музикант, но ще изкажа свое мнение за тези руски триа. Наричам ги руски не защото не ги уважавам, а защото са отражение на руската куртура. Чайковски има една препратка в третата част на своето трио, където провежда гласовете полифонично. Това май е единствената прилика на тези три триа с триата на европейските композитори. Давам за пример Третото клавирно трио на Бетховен в до минор, типичен пример за класичесто трио. Давам пример и с Първото клавирно трио на Брамс в си мажор, наподобяващо симфония.  Съвсем различни са от руските, различни са и творците. Всичките те са клони от едно дърво, на чиято красота ние докато сме на този свят ще се радваме. Рахманинов е руснак, Вайсенберг е евреин, но друг такъв велик интерпретатор на Рахманинов няма. Човек открива себе си в музиката...

   Аз съм писал в блога си, че деля композиторите на такива, коита са „писали за  мен”, други са създали велики произведения, които не мога да разбера, от тях цитирам Брукнер и Малер и такива, които са писали музиката си за да ме дразнят, додекафониците. Всичките тези творци обаче аз уважавам безкрайно не като музикант, а като човек, когото музиката съпътства през целия му живот

  Приятно слушане или запознаване с тези велики творби, с които Рахманинов започва кариерата си на композитор. Той е истински руснак в творбите си за разлика от Мусоргски и Шостакович, чието творчество е повлияно от европейското, а също и от Прокофиев, който в музиката си се изявава велтбюргером.











Гласувай:
3



1. gardener - Здравейте,
29.03.2023 11:26
Дълго съм мислил по темата, ЗАЩО се е случвало така, а не иначе, не в областта на музиката, далече съм от нея, дори не държа да бъда припознаван за ценител. Всъщност, аз си обичам повече Чайковский(лична любов, но го познавам в детайли, аз съм по леките форми - Пимперела и "такива", лаик, (ако може да годината на смъртта му да 1893 г., че "младите" да не си помислят, че ни е бил съвременник). Та, връщам се на разсъжденията ми по картинка - Защо, някой хора от елита в областта на културата и изкуството си "бият шута" и стават невъзвращенци(понятие - късно КГБистко и ДСейско). Живот в СССР няма за достойните и честни хора от "бившите", примерно "моите" с ордените и чиновете ги "правят" първо зекове, а после ги въдворяват, но повечето ги избиват в движение, без съд и без въпроси, както и във филмчето "Чекист". Тези които оцеляват, ги забиват в гъза на географията и по "колхозите" под специален присмотър, какво говорят, с кого говорят и дали случайно не подготвят саботажи... По безобидните, разбира се имат право да пишат и каквото си искат да правят, но без заплата или хонорар, защото никой не им пуска и ред в пресата или печатните услуги. Седят си на ... и ако не се хванат да си вадят хляба с "честен", но мизерно заплатен физически труд, просто ще умрат от глад. Разбира се има и елитни нагаждачи, предимно от хазарско потекло, които се изкарват поне прогресивни или заблудени меншевики, на повечето това не им помага и 80% свършват или разстреляни или от студ в бараките на ГУЛАГ, при това говоря не за обикновени хора, а за елита на т.н. империя. ЗАЩО се прави така, защото се сменя генетичния набор на населението, вече друг тип генетика, възпитание и мислене е на мода, а превъзпитанието е сложен и пипкав процес, който не завършва с особен + резултат. Зад всеки враг, трябва да имаш поне 3 наши и го следиш, да си губиш времето и не дай-боже да го "изтървеш" да си отваря "гомняната" буржоазна уста... не на място, създават големи главоболия - няма уста, няма хляб, няма проблем. Ще го пуснеш да пише симфонии, ще отиде в чужбина да ги представя и ще започне да говори против ръката, която го храни в условията на гладомор, примерно или в условията на големите проекти - железници, заводи..., какво ще говори, че всичко това е изградено върху костите на милиони човешки същества, при това в Париж или Лондон, където хората седят на малки масички и пият кафе, абсент и пафкат пурети в златни и сребърни табакери... Няма как да се получи, всички под ножа, ... руските "баби" ще народят нови солдати, нови гении, нови роби, които с радост ще славят другарите Ленин, Сталин или който им заповядат, ще пеят радостни песни и ще се обичат като братя или мразят като братя, всеки ще носи за най-милото си, за жената с която спи и го обича, майка и доведения му баща, ще казва Павлик или Амет - циганина, разлика няма.
"Я другой такой страны не знаю,
Где так вольно дышит человек."
цитирай
2. planinitenabulgaria - На г/н Гарденер:
29.03.2023 20:35
Постингът ми е за музиката, но Вашият коментар ме размисли по други теми:
1. Защо ли след 1989 г. някой колкото повече приличаше на изрод, толкова повече го уважаваха?
2. Сега защо най-уважават.ни са най-големите лъжци и национални предатели, модата ли се смени?
3. Защо постащината ми намязва на въшките, свикнали с ДДТ-то и вероятно са съжалявали, че вече не ги третират с този отровен препарат.
И стигнах до извода, че ДДТ-то не е толкова отовно колкото простащината, защото то след 25 години се неутрализира. Простащината обаче се възпроизвежда, и ето че в България тя си избра простакисимус. Който изотзад /как задпараванником/ съсипва страната ни и има възможност до края на манндата си да я превърне в ничия земя...
А за музиката - аз съм винаги на Вашите услуги. По нея съм вещ както Мая Манолова при контактите по същество с най-красивите расови мъже. Е не чак толкова, тя е върхът...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12186977
Постинги: 4545
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031