Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.11.2013 16:19 - Дербент и епохата на Ирник.
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 6628 Коментари: 5 Гласове:
11

Последна промяна: 26.11.2013 16:34

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
        Най-старото селище на мястото на по-късният град Дербент, е от VІІІ-VІ в.в. пр.н.е., т.е. от времето когато през 714 г. пр.н.е. кимерийците са упоменати за първи път в асирийските клинописи.

image

      „Дербе
нт“ е персийска дума и означава "тясна врата". Наименованието идва от проходът, който свързва север и юг, и е най-важното стратегическо съоръжение на Кавказ.

image

      На лезгински обаче името е не Дербент, а Къвевар, т.е. произходът му е в общ с формите Кубар, Кувар, Сувар, Сурва.
 

         Бог Куар и бог Халди са засвидетелствувани в урартския божествен пантеон. Сведение на Мовсес Каланкатуаци в «История на страната Алуанк», че хуните почитат „бог Куар“, ни дава основание да търсим произходът на европейските хуни на юг от Кавказ.

image


       До превземането на Албания от Сасанидска Персия в ІV в. от н.е. проходът Дербент се е наричал „Аланска врата“.

image


        След 395 г., когато хуните нападат на юг от Кавказ и проходът е изцяло под тяхна зависимост, се споменава като „Хунски врата“. Известен е в арменоезичните и грузиноезичните текстове и като „Чор“
(Чол).

image


       Първото по-стабилно укрепление на Дербент прави персийския шах Кавад
(488-531). Причината е следната.

       През 484 г. хуно-българските войски на Ирник нападат и превземат Персия, която според Прокопий е била „две години под властта на тези варвари“. Очевидно след двегодишната окупация Ирник, известен в летописа на Йоан Малала като „Балах“, а в хрониките на Йешу Стилит, Прокопий Кесарийски и Агатий Миринейски като „Балаш, Балас“, се омъжва за дъщерята на убития на бойното поле персийски цар Пероз (459 - 484).

image

          Хронистът от 517 г. Йешу Стилит е категоричен, че е имало брак.

image
                          Персийски монети на Балас с образа на Ирник

      След четири
годишно управление над Персия (484-488) Ирник (Балаш, Балас) преотстъпва трона на Кавад, син на Пероз и се оттегля на северо-запад, над Дербент.

image
                       Персийски монети с образа на Кавад

       За съжаление Кавад не успява да се справи с трона на Персия и в периода 496-499 г., т.е. повече от 3 години, избягва от столицата Ктезифон и търси подслон при Ирник
(Балах) и сестра си Воа (Малала, а Прокопий я нарича „Аспеведа“). За престоя на Кавад при „хунския цар“ обилни сведения дават Йешу Стилит и Агатий Миринейски. Според тях, той ежедневно молел „хунския цар“ за войска, с която да се върне и да си вземе обратно трона от брат си Замашп и от аристократите и жреците, които го обвинили в ереста на маздакизма. През 499 г. Кавад се жени за дъщерята на своята сестра и на хунския цар. Вуйчото става съпруг, нещо често срещано в Персия. От този брак се ражда Хосрой І Ануширван (531 г. - 579 г), който ще онаследи Кавад, независимо, че той вече има син в Персия от предишен брак. Очевидно такава е била уговорката между Ирник и Кавад, за да получи перса „огромна войска“ (Прокопий, Йешу Стилит), с която той безпрепятствено си върнал трона в Ктезифон.

image


        Освен това, според Йешу Стилит, Кавад въвел ред в държавата и в края на 502 г. начело на хунската войска нападнал Византия.

image

       През 503 г. Кавад изпратил около 18 500 сирийски военопленници на тъст си в Боспор, т.е. на хунския цар Ирник.

image
Град Пантикапей е гр. Боспор, дн. Керч

      През 504 г. бойните действия между Персия и Византия са прекратени, независимо, че юридическото сключване на договора се протака до 506 г.
    През това време необезпокоявано Анастасий укрепва гр. Дар, който вече ще е първата крепост, която ще посреща персите от изток, а не жестоко пострадалият от войната гр. Амид, от който ок. 18 500 пленици са изпратени в Боспор на хунския цар
(Прокопий, Псевдо-Захарий Ритор).

       Защо Кавад протака сключването на договора с Византия и почти 2 години отлага, след като войната фактически свършва през 504 г.?

image

      Отговорът на този въпрос, според нас, е „хунската войска“. Очевидно голяма част от нея не се връща при Ирник и е дислоцирана на изток в Согдиана, Памир и чак до северна Индия, от Кавад.

image

              Защо предполагаме това?

    Хунският цар в този период подобрява отношенията си с Анастасий и както пише Прокопий, даже искал да му продаде правата върху Дербендския проход.

         Очевидно „Амбазук”, както изписва Прокопий името му (кн. І, Х), е бил доста обиден на Кавад.

         
Както обърна внимание Ото Менхен-Хелфен в монографията си „Светът на хуните” (1973, гл. ІХ. Език. Ирански имена.) името Амбазук означава „притежаващият оръжието и властта” на персийски (от древ.иран. ama-bazuka).

        Това име на хунския цар е явно още едно иранско нарицателно за Ирник. Това иранско прозвище на хунския цар се припокрива с образа на човека, притежаващ военната сила и властта, който дава армия от хуни-ефталит през 499 г. на Кавад.

 imageТретият син на Атила, Ирник, е приличал на баща си.

          Какво точно е станало в отношенията между Кавад и хунския цар?
        Кавад успял, според Прокопий, да си върне правата над Дербендската врата (кн.І, Х).
           Конфликт явно е имало. Оттук насетне Кавад търси помощ през 522 г. и през 527 г. само от онези хуни, които „живеели във вътрешните предели” (Теофан, 6020). Кои са те, става ясно от хрониката от началото на VІІІ в. на Йоан Никиуски, който изрично подчертава, че „Боарикс” („Воа” при Йоан Малала), е от „външните хуни” (Jean de Nikiou, p. 390).

       Всички тези данни ни дават възможност да реконструираме следната картина: през 504 г. една част от голямата армия хуни, дадена  на Кавад през 499 г., явно не се връща при хунския цар и хунският пълководец Глон, известен като Глосис в индийските сведения за ефталит, е измежду тях. Размерът на армията, която дезертира, е около 20 000 конници (толкова са хуните на Зилинг през 522 г., толкова са и тези на Тиранкс и Глон през 527 г. - бел. ред.). Хунският пълководец Тиранкс  (Малала) явно става съдружник на Глон, понеже в индийските сведения за ефталит, е прославен като „Торомана“.

       Кризата между хунския цар и Кавад е провокирана явно от последния, който подлъгва тези елитни войници, които не се връщат през 504 г. при Ирник (Балах), съпругът на Воа, и ги пренасочва отвъд източните предели на Персия, явно смятайки да наложи чрез тях собствената си власт в старите размирни кушано-кидарски територии. Така, хуно-ефталитските воини, които са от армията на Ирник, налагат властта си над Согдиана, Памир, Тохаристан и северна Индия и властват със своя династия там до ок. 560 г., когато са победени от новопоявилите се от изток тюрки на Истеми.

            Влошаването на отношенията между Ирник и Кавад е причината последният да вложи ресурс и да направи укрепление на Дербент, опасявайки се от възмездие от тъст си.  Хосрой І Ануширван (531-579) пък, за да се предпази от тюркските орди на ябгу Истеми, в периода 562-571 години издига 40 километрова стена от Каспийско море до планината Кавказ.

image
......................................................................


Ирник
image

  Ирник, наричан при хронистът Йоан Малала „Балах“, е бил покойник към 527 г., т.е. починал е очевидно не по-рано от 526 г., след като Малала пише, че вдовицата Воа, била все още „предводителка“ (аспа) и царица на хуните, вкл. и на савирите.
      През 448 г. Ирник е описан като „малък“ от летописецът Приск Панийски, който посещава лично Атила.

image

        Ирник е бил явно на ок. 5 г., понеже не присъствал на трапезата, където били братята му, а дошъл само да целуне баща си за лека нощ, според Приск.
    Атила много обичал Ирник, според Приск, и го „пощипнал по бузата“.

image

     Повечето от васалите на Атила, присъстващи на вечерята, не знаели какво значел този жест, според Приск. Но други, явно от народа на Атила, им казали.
      И така, ако към 448 г. Ирник, посочен в „Именникът на българските владетели“ като член на българския династичен род, е бил ок. 5 годишен, тогава към 526 г., когато умира, е бил около 82 години. 




Гласувай:
11
0


Вълнообразно


1. letopisec - Летописецът Приск Панийски от 5 в. ...
26.11.2013 19:02
Летописецът Приск Панийски от 5 в. дава сведение, че Ирник бил зает със „собствена война” и не помогнал на брат си Денгиз, който бил на Дунав към 469 г.
КОЯ Е ВОЙНАТА на Ирник от рода Дуло?

Още през 467 г., както става ясно от грузинското житие от V в. „Мъченичеството на Шушаник” на свещенник Яков Цуртавели, грузинският васал на Персия Вараскен е повикан в столицата Ктезифон от персийския цар Пероз (459 - 484) и получава заповед да отблъсне появилите се около Дарялския и Дербентския проходи в Кавказ хуни.
Самият Пероз през следващата година (468) воюва на изток с кидарите.
Не е ясно доколко се е справил грузинския васал, но през 483 г. Пероз предприема първи поход срещу хуните-ефталит.
Причината за тази война е неясна, единствено в книгата на арменският историк Елише, който умира към 480 г., е интерполирано едно сведение (явно от по-късен преписвач) за някакъв „хон Херан”, който след като станал „цар на Баласакан” (в персийските надписи Баласакан е между Албания и веднага на север над дербендската врата на Кавказ), превзел персийската земя до гръцките граници.
Ако се доверим на този пасаж при Елише, именно Баласакан (където е и стратегическият дербендски проход) явно е причина за войната.
цитирай
2. czarnian - Сега ако споделиш с какви лингви...
28.11.2013 09:45
Сега ако споделиш с какви лингвистични алабализми изкараваш от Ирник - Балах, цена няма да имаш...
цитирай
3. letopisec - Балах, Балас, Балаш
28.11.2013 12:02
czarnian написа:
Сега ако споделиш с какви лингвистични алабализми изкараваш от Ирник - Балах, цена няма да имаш...


Несъмнено името Балах, съобщено от Малала за хунския цар и имената Балас, на Прокопий и Агатий и Балаш, на Йешу Стилит, са прозвища, на Ирник...Неслучайно, Теофан като преписва от Прокопий за Балас, направо си казва - името му е Бал...С други думи, прозвището на Ирник е било "Господарят", и тъй подобава за човек, покорил Персия през 484 г..........Още сведения тук http://letopisec.blog.bg/history/2013/10/11/kak-be-syzdadena-quot-drevna-velika-bylgariia-quot-s-kogo-vo.1190901 и тук http://bghistory-letopisec.blogspot.com/2012/05/ephthalites.html
цитирай
4. czarnian - Или са две корено различни истор...
28.11.2013 18:29
Или са две корено различни исторически личности, тъй като Ирник след кратката му авантюра с Романия изчезва от историческата сцена.
цитирай
5. letopisec - Приск Панийски следи внимателно какво става с Ирник, нали?
29.11.2013 06:48
czarnian написа:
Или са две корено различни исторически личности, тъй като Ирник след кратката му авантюра с Романия изчезва от историческата сцена.


Между другото, Вашият подход е също интересен, тъй като отказът от интерпретиране на историческите сведения, е също хипотеза...За целта обаче вече трябва да опровергаете написаното по темата за Ирник и създаването на древна Велика България. Няма как, ВЕЧЕ, просто да се правим, че такова нещо не съществува...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 10264985
Постинги: 701
Коментари: 12659
Гласове: 3305
Календар
«  Септември, 2021  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ