Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.03.2013 10:17 - Юлиан Отстъпник (361-363) знаел за хуните...
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 19676 Коментари: 35 Гласове:
6

Последна промяна: 15.07.2013 18:16

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
          Историкът Евнапий (ок.347-ок.414), който се е възхищавал на император Юлиан, известен и като Юлиан Отстъпник (361-363), съобщава в хрониката си, че той бил много прозорлив и дори предвидил бедствията, които ще дойдат от Скитската земя (?).

imageimage

     
Юлиан със силата на разума или по внушението на боговете вече бил предвидил скритото все още тогава придвиждане на скитите и затова в едно писмо написал : ”Скитите сега са спокойни, но изглежда не винаги ще са спокойни.” Толкоз далеко се простираше проницателността му. Той вече беше предвидил, че скитите само по време на неговото царстване ще останат на местата си” (фр.24).

 

          Този пасаж на Евнапий е показателен, понеже точно той е автора, който по-късно през ІV в., бидейки свидетел на хунската инвазия, описва как скитите (така нарича винаги „готите”) са изтласкани на запад от хуните.

               Ако Евнапий свидетелства, че процесът на формиране на военните сили на хуните, са били по някакъв начин известни още на Юлиан Отстъпник през 361-363 г., който си е давал сметка, че на север от Кавказ се формира някаква нова военна сила, тогава трябва да приемем, че много по-рано от 375 г. (условно общоприета от учените) имаме данни за началото на хунската хегемония на запад от Дон...

             Мнозина древни автори, пише Евнапий в края на ІV в., са съобщили старите имена на хуните, т.е. той директно пише, че хуните не са нов народ и отдавна са познати на древните писатели...

      През VІ в. Прокопий Кесарийски хвърля светлина на загадката за хунския произход, като директно пише, че в миналото те са били кимерийци...

image

image

        Преди това, Филострог дава сведение, че хуните произхождат от неврите/неурите, а от Анонимния латински хронограф научаваме, че името хуни и Vieni, е взаимозаменимо...

        Ако латинското /Виени/ е гръцкото /Биени/, тогава единствената държава, чиито територии преди да се наричат Биени са се казвали Наири, е Урарту...

image

        Накъде ни води темата за произхода на хуните, ако се задълбочим в изворите и се откажем от лаизма???

......................................................................

Sandlich: "Има един извор от 354 г. - Анонимен латински хронограф. Та в една от версиите на този хронограф в "Part 15:: The book of the generations. MGH, pp.89-140." има следните два текста, които представям непълно : първия - "82. Erant ergo de Iafet ad confusionem turris tribus XV et hae gentes Iafet a Media usque vesperum Oceani diffusae sunt adtendentes usque ad borram. 83.(1) Medi.(2) Albani...(16) Colchi.(17) Melancenie.(18) Sarmatae.(19)Saurobatae.(20) Meothes.(21)Scytes.(22) Tauri.(23) Thraces.(24) Bastarni.(25) Illuri.(26) Macedones.(27) Hellenes.(28) Greci.(29) Lybyes.(30) Histri.(31) Vieni (32) Dauni..." и втория от третата колона: "57. Haec sunt autem gentes Iafeth tertio filio Noe a Midia usque ad speriam a parte Oceani adtendens ad aquilonem sic: 58.(1) Midii.(2) Albani…(18) Sarmati.(19)Saurobati.(20) Meoti.(21) Scythi. (22) Taurinii.(23) Thraci.(24) Bastarni.(25) Illyrici.(26) Macedoni.(28) Graeci.(29) Ligyrii.(30) Istrii.(31) Hunni.(32) Dauni. ..." От тези текстове се разбира, че съставителят им е познавал народите на траките, илирите, македонците, гърците и ХУНИТЕ или както е представил последните с друго име Виени (тъй като са под един и същи номер в тези два текста, а на останалите народи номерацията е запазена), което е в противовес на много писания, че те станали известни след 370 г.н.е., защото до тогава “били в азиатските степи” далече на изток до Китай!? И в първия и във втория текст те са изписани след (30)Histri/(30)Istrii, което най-малко означава, че са били техни съседи. От това следа, че авторът е бил на ясно за европейския произход на хуните и от кое коляно на Ной (това на Яфет, каквото е било разбирането тогава за произхода на народите), са произлезли."

letopisec: "Благодаря за сведението. За сетен път ме насочвате към изключително важна тема. Ако първообраза на Анонимния латински хронограф е гръкоезичен, тогава тези Vieni не са нищо друго освен Bieni......Защо хуните във вторият пасаж са отъждествени с Бийан? И какво значи Бийан? 




Гласувай:
8


Вълнообразно


1. letopisec - Мовсес Хоренаци: Кн. ІІ, гл. 6: ”...
29.03.2013 11:08
Мовсес Хоренаци: Кн.ІІ, гл.6: ”/Валаршак/ се спусна към зелените пасбища на предела Шара, който древните са наричали Безлесен или Горен Баоеан, а впоследствие, заради колонизаторите българи Вндур на Бунд, заселили се там, били наречени по неговото име Вананд. И досега селища там носят названия, получени от имената на неговите братя и потомци."...........В случая „Баоенан” е самоназванието на Урарту, което след дешифрирането на урартските клинописи в първата половина на ХХ в., се установи, че е „Биайнили” (Бийан).
цитирай
2. letopisec - И в 1 том, само там, на Джагфар тарих, има запазени зрънца....
29.03.2013 11:12
Баба Худжей пише: „А трябва да се каже, че сеид Якуб така е разказал за далечното минало на племето българи в своя „Кади китаби” („История на България”- бел.ред.), позовавайки се на сведения от „Хазар тарихи” („История на Хазария”) на Абдулах бин Микаил Башту: „...Камирците са клон на синдийците. Те се нарекли така, защото вярвали в легендата, че Всевишния направил тяхната прамайка Камир-Аби от тесто. Камирците толкова я почитали, че кръщавали с нейното име и момченцата” (с. 17).

Тази традиция явно е била доста устойчива, името на дунавско-българският кан Кормисош (739 - 756) потвърждава това. Името на Крум (ІХ в.) също. Но дори легендарният Грумбат от 360 г., който притеснил шахиншах Шапур ІІ, а след това му станал съюзник, също носи това име...
цитирай
3. letopisec - Хуните са съюз на самостойни народи
29.03.2013 11:13
Зад името хуни се крие съюз от народи и аз давам отговор какъв е произхода на името "хуни", а други твърдят, че хуни е един-единствен народ, хсионг-ну от Жълтата река и Ордос...Не бива да се изпада в противоречия. Името хуни в Европа, не е име на нито един народ от хунския съюз...потвърждава го и Псевдо-Захарий Ритор, той през 551 г. изброява 13 "хунски" народа и нито един от тях не се казва хуни...
цитирай
4. letopisec - Бил съм се опитвал да превърна българската история в кимерийската?
29.03.2013 11:16
Ама как да се опитвам да превърна историята на ранните българи в кимерийска, като тя си е...Просто досега са премълчавани очевидни неща...
цитирай
5. aristotelis - ....антропологичен тип от европеид и монголоид, характерен преди всичко за тюрките най-общо, но най-вече и особено за българите оногури и волжските българи!
29.03.2013 13:31
Военна академия "Г. С. Раковски": ЗЛАТНОТО СЪКРОВИЩЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ХАНОВЕ ОТ АТИЛА ДО СИМЕОН
По съдовете на Съкровището има три вида надписи - гръкоезичен, гръкографичен прабългарски и рунически прабългарски, а по стените и дъната им са изгравирани най-разнообразни изключително красиви изображения на хора и животни, обединени в сцени и сюжети и около които са преплетени растителни и геометрични орнаменти или мотиви, които по произход са класически гръцки, византийски, скитски или сасанидоперсийски с по-дълбоки корени и основа в ахеменидското изкуство от VІ в. пр.н.е. и асирийското изкуство от VІІІ в. пр.н.е.
Сред всичко това, особено силно се откроява и именно по тази причина, изключителен интерес представлява Триумфиращият княз или Конникът от Изтока от кана № 2, под което наименование австрийците организират през 1996 год. дори и национална художествена изложба.
Този конник е в сасанидска в основата си тежка метална ризница и шлем и е с доста особени черти на лицето, когото специалистите антрополози определят като тураноид - междинно-смесен антропологичен тип от европеид и монголоид, който възниква към началото на Новата ера на границата на Азия и Европа и е характерен преди всичко за тюрките най-общо, но най-вече и особено за българите оногури и волжските българи, както и за унгарците от края на ІХ-началото на Хв.
цитирай
6. aristotelis - Безспорен е фактът, че в езика на прабългарите има както тюркски и монголски думи, така и такива с ирански произход.
29.03.2013 13:31
Безспорен е фактът, че в езика на прабългарите има както тюркски и монголски думи, така и такива с ирански произход.
Акад. Васил Гюзелев е роден през 1936 г.

Завършил е история и археология в СУ “Св. Климент Охридски”.

Професор по средновековна българска история в Историческия факултет на СУ.

Бил е директор на Националния исторически музей. Бивш шеф на дом “Витгенщайн” във Виена.

Носител на международна “Хердерова награда”.

От 2003 г. е академик. Автор на повече от 50 книги.

Прабългари

Първото писмено сведение, в което прабългарите са отбелязани със своето народностно име – Vulgares, е Анонимен Римски хронограф от 334 г. В него се посочва, че са народ, който живее северно от Кавказ, в земите на днешен Казахстан.

Различни исторически свидетелства от края на ІV в. насам съобщават за отделни прабългарски племена, населяващи различни територии, пръснати от земите между Черно и Каспийско море до териториите около Балатонското езеро в днешна Унгария и Италия. В тях се разказва за хуногури, оногури, уногондури, котраги и кутригури.
Според Прокопий Кесарийски в средата на VІ в. сред народите, населяващи Северното Черноморие и Приазовието на запад от Азовско море и р. Дон, живеят кутригурите, а източно от тях – утигурите. Най-вероятно става дума за два големи военноплеменни съюза, обозначавани по-късно с имената на тези две племена. През VІІ в. историята на едно от прабългарските племена – уногондурите, се преплита по-тясно с Византия и информацията във византийските извори става по-обилна.

Още древните хронисти свидетелстват, че всички прабългарски племена са родствени и имат общ произход, за който различни учени вече десетки години изграждат различни хипотези. В основата си тези хипотези се основават на езиковедски анализи.

Безспорен е фактът, че в езика на прабългарите има както тюркски и монголски думи, така и такива с ирански произход. По своята езиково-етническа принадлежност древните българи са тюрки, които са се смесили със сродните на тях етнически групи, а също така и с ираноезични племена.
цитирай
7. aristotelis - Прабългарите, както всички тюркски народи, имат лунен календар, състоящ се от цикъл от 12 години, всяка от които носи името на почитано животно
29.03.2013 13:33
Прабългарите, както всички тюркски народи, имат лунен календар, състоящ се от цикъл от 12 години, всяка от които носи името на почитано животно
Академик Проф. Васил Гюзелев
Академик Проф. Васил Тодоров Гюзелев е виден български историк, изследовател на българското средновековие.

Прабългари

Първото писмено сведение, в което прабългарите са отбелязани със своето народностно име – Vulgares, е Анонимен Римски хронограф от 334 г. В него се посочва, че са народ, който живее северно от Кавказ, в земите на днешен Казахстан.

Различни исторически свидетелства от края на ІV в. насам съобщават за отделни прабългарски племена, населяващи различни територии, пръснати от земите между Черно и Каспийско море до териториите около Балатонското езеро в днешна Унгария и Италия. В тях се разказва за хуногури, оногури, уногондури, котраги и кутригури. Според Прокопий Кесарийски в средата на VІ в. сред народите, населяващи Северното Черноморие и Приазовието на запад от Азовско море и р. Дон, живеят кутригурите, а източно от тях – утигурите. Най-вероятно става дума за два големи военноплеменни съюза, обозначавани по-късно с имената на тези две племена. През VІІ в. историята на едно от прабългарските племена – уногондурите, се преплита по-тясно с Византия и информацията във византийските извори става по-обилна. Безспорен е фактът, че в езика на прабългарите има както тюркски и монголски думи, така и такива с ирански произход. По своята езиково-етническа принадлежност древните българи са тюрки, които са се смесили със сродните на тях етнически групи, а също така и с ираноезични племена. Прабългарите, както всички тюркски народи, имат лунен календар, състоящ се от цикъл от 12 години, всяка от които носи името на почитано животно: І – сомор (мишка), ІІ – шегор (вол), ІІІ – вер, бер (тигър), ІV – дванш (заек), V – неизвестно (вероятно дракон), VІ – дилом (змия), VІІ – мор [им] (кон), VІІІ – текуч (овен), ІХ – неизвестно (вероятно маймуна), Х – тох (кокошка), ХІ – етх (куче), ХІІ – дохс (свиня). Календарът най-вероятно е заимстван от високоразвитата в древността китайска култура.
цитирай
8. letopisec - 7. aristotelis - Прабългарите, ...
29.03.2013 14:31
7. aristotelis - Прабългарите, както всички тюркски народи, имат лунен календар, състоящ се от цикъл от 12 години, всяка от които носи името на почитано животно

....................................................

Интересно как е възможно прабългарите да не почитат коня и той да липсва в календара, ако е техен......
цитирай
9. letopisec - І – сомор (мишка), ІІ – шегор (вол), ...
29.03.2013 14:36
І – сомор (мишка), ІІ – шегор (вол), ІІІ – вер, бер (тигър), ІV – дванш (заек), V – неизвестно (вероятно дракон), VІ – дилом (змия), VІІ – мор [им] (кон), VІІІ – текуч (овен), ІХ – неизвестно (вероятно маймуна), Х – тох (кокошка), ХІ – етх (куче), ХІІ – дохс (свиня)....................................шегор...местността Сигар, вблизост до ез. Ван;.....вер....произход от Вурушиму, хетско божество, превод дракон...на волжко-български "вараж, барадж"; дилом, змия...произход от хето-хуритското илуян, змия; ....Все още не се е родил един добър учен, който да разтълкува Календара в Именникът на българските князе, но и отсега е видно, че насилственото му "потурчване", е просто помашка работа...
цитирай
10. letopisec - VІІ – мор [им] (кон)?????????????????????????
29.03.2013 14:38
Ало, аристотелис потурнак, не знаеш ли, че на тюркски "кон" е "ат" ?????
цитирай
11. devnenetz - МОЛБА ЗА КРАТКО ОБЯСНЕНИЕ
31.03.2013 07:02
Първо, моите поздравления за тази и всички други ваши публикации. Имам голяма нужда от алтернативен превод на името "КАДИКЬОЙ", което всички превеждат като "СЪДИЙСКО СЕЛО". В горната си статия вие пишете:
"Баба Худжей пише: „А трябва да се каже, че сеид Якуб така е разказал за далечното минало на племето българи в своя „Кади китаби” („История на България”- бел.ред.), позовавайки се на сведения от „Хазар тарихи” („История на Хазария”) на Абдулах бин Микаил Башту: „...Камирците са клон на синдийците. "
Да разбирам ли, че "КАДИ КИТАБИ" означава "ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРИЯ"? Думата "Кади" има ли и други значения освен "Съдия"? Много ми е необходимо едно такова разяснение.
цитирай
12. get - - Милчев, чел ли си това от "Roman History" на Дион Касий (200 AD)
31.03.2013 23:25
"In ancient times, it is true, Moesians and Getae occupied all the land between Haemus and the Ister; but as time went on some of them changed their names, and since then there have been included under the name of Moesia all the tribes living above Dalmatia, Macedonia, and Thrace, and separated from Pannonia by the Savus, a tributary of the Ister. Two of the many tribes found among them are those formerly called the Triballi, and the Dardani, who still retain their old name.” Cassius Dio LI 27 ... " ... the other side are called Dacians and are either a branch of the Getae are Thracians belonging to the Dacian race that once inhabited Rhodope."

- Защо не погледна картата на Птолемей (творил по същото време) ? - Където той едно към едно, изписва (и обозначава на картата си) Хуни и Авари ?
- Препоствам съобщението си !
- Погледни тази карта: http://www.columbia.edu/itc/mealac/pritchett/00maplinks/mughal/porro1598/europe08sarmatia.jpg
(възстановката, позиционирането на народите е според ОПИСАНИЕТО НА ПТОЛЕМЕЙ !)
- Погледни, къде е позиционирана т.нар. ЕВРОПЕЙСКА САРМАТИЯ, на съъщият ареал на който би следвало да са "готите" ?

- Ай след това ? - Погледни точно където с ГОЛЕМИ БУКВИ е изписано "SARMATIA" - Виждаш ли изписаното първото отдолу ... "Auarini"тоест аварини (абарини-ОБРИ)
- Цитат(по Птолемей): "... аварини (абарини-ОБРИ) около изворите на река Вистула ..." ?

- Хайде сега да погледнем ъгълът който се сключва между реките "Бористен" и "Хипанис" - да виждаш едно (?) "Chuni" - Цитат(по Птолемей):
"Между бастарните и роксоланите живеят ХУНИте, а по долу от едноимената планина - амадоци и навари."
- Това описание е правено не по-късно от ВТОРИ век по силата на това, кога живее автора на текста !
- Питам се ?
- Тези "Auarini"тоест "авари(ни) (aбарини-обри) от ШЕСТИ век ли са (?) ... и ХУНИте са дошли по тези земи от ЧЕТВЪРТИ ... или през края на първи, начало на 2-ри век ли ...или ??!

- Да ти пиша ли още за тиса ... тира и т.н. "гети" ?
цитирай
13. letopisec - Благодаря за въпроса...
01.04.2013 09:21
devnenetz написа:
Първо, моите поздравления за тази и всички други ваши публикации. Имам голяма нужда от алтернативен превод на името "КАДИКЬОЙ", което всички превеждат като "СЪДИЙСКО СЕЛО". В горната си статия вие пишете:
"Баба Худжей пише: „А трябва да се каже, че сеид Якуб така е разказал за далечното минало на племето българи в своя „Кади китаби” („История на България”- бел.ред.), позовавайки се на сведения от „Хазар тарихи” („История на Хазария”) на Абдулах бин Микаил Башту: „...Камирците са клон на синдийците. "
Да разбирам ли, че "КАДИ КИТАБИ" означава "ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРИЯ"? Думата "Кади" има ли и други значения освен "Съдия"? Много ми е необходимо едно такова разяснение.


Барадж тарих”, един от летописите в свода "Джагфар тарих", се оказва изключително ценен източник и за арабистиката, понеже разкрива сведения за историка от Х в. Ахмед ибн Фадлан и дори упоменава българското родословие на наследниците на Ахмед ибн Фадлан:

Ахмед ибн Фадлан (922 г., посещава като секретар на посолство на халифата Волжка България и остава да живее в гр. Болгар)

Насър

Мохамед
Хамид
Нугман - умира 1061
шейх Дауд, син на Нугман;
Якуб ибн Нугман, т.е. също син на Нугман


Нугман ибн Хамид написва книгата „Казий китаби” (с. 105, Джагфар тарих, С., 2005). Първоначално името на тази книга е „Кади китаби” (с. 17). Вероятно „Кадим китаби”, от араб. дума „кадим” (околовръст). Сиреч, в превод нещо като „Книга за нещата около нас”.

Синът на Нугман, Якуб „собственоръчно преписал и дописал „История на България”, която нарекли „Казий китаби”” (с. 105). Ще рече, тюркският превод на арабското „кадим”, е схванато като „казий” и заглавието е „Книга за земята ни”.

През ХІІ век андалузкият географ ал - Гарнати чете тази книга и упоменава, че нейното заглавие е: „История на България” (Абу Хамид ал-Гарнати.; ал-Му`риб ан ба`д аджаиб ал-магриб: „Това прочетох в История на Болгар, преписана от български кадия, който е бил един от учениците на Абу-л-Масали Джувейни...”).

През ХІІІ век Баба Худжей компилира при написването на „Барадж тарих” от този труд.

Баба Худжей компилира и от още един източник. Това са летописите на писателската династия Шамс - Микаил Башту - Абдула ибн Башту.

Абдула ибн Башту довежда през 922 година посолството на Арабския халифат в Болгар, в което секретар е Ахмед ибн Фадлан.
В началото на „Записки от Болгар” (922 г.) Ахмед ибн Фадлан съобщава, че посолството на Арабския халифат в гр. Болгар е осъществено, благодарение на посредническата мисия на пратеникът на българският владетел Амъс, „мъж по име Абдула бну Башту ал - Хазари” (Ахмед ибн Фадлан. Пътешествие до Волжка България. С.,1992, с. 1).

Баба Худжей съобщава, че Ахмед ибн Фадлан, след като приел длъжността „сеид на Болгар”, забранил дастана на Микаил Башту „Шан кизи”. ( Баба Худжей, Цит.съч., с.50).

Обиден от това, неговият син Абдула ибн Башту отива в столицата на Хазария град Итил, където продължава литературното дело на баща си.

Явно спречкването между Ахмед ибн Фадлан и Абдула ибн Башту не е било безобидно. Това става ясно от факта, че Ибн Фадлан, който пише своя труд „Записки” /”Рисала”/ в гр. Болгар, си позволява в предговора да нарече Абдула ибн Башту с низбата „ал - Хазари”, което влиза в противоречие със собственото му твърдение, че той е „посланик” (Ахмед Ибн Фадлан, Цит.съч., с.1) до халифата на владетеля на гр. Болгар, Алмъс.

Заглавието на епосът на бащата на Абдула, Микаил Башту, е „Шан кизи дастани” (или „Шах кизи дастани”). Историческата достоверност за съществуването на такъв епос сред волжките българи от ІХ век, е несъмнена. За съжаление от него са съхранени само откъслечни фолклорни преработки, които се появиха в края на ХХ век и бяха преведени в България под неточното заглавие „Сказание за дъщерята на Хана”.

Епосът на Микаил е завършен през 882 година и се казва дастани (разказ, разкази) за земята (кизи) на Шан (или „шах”, владетел).

За да разберем пълната и многозначна семантика на хунските термини „кизи, кесе”, е необходимо да интегрираме, както съхраненото по-късно тюркоезично значение на тази дума като територия (земя, кааза), така и съхраненото у дунавските българи (и у русите) значение за вербалност (сказание, казвам, сказал, указ, приказ, наказ), за да се уясни, че запазеният у Багрянородни (Константин Багрянородный. Об управлении империей (превод на руски от американското издание: Constantine Porphirogenitus. De administrando imperio. Washington., 1967)) (Х век) топоним „Атил кезе”, не означава буквално „междуречие”, а „земята на Атила”.
В руските производни „указ, наказ, приказ” много ясно се е съхранило значението за „държавна реч”, следователно „киси, кезе”, не е просто абстрактно-географско понятие за земя, а държавно понятие за земя.
Това е причината „Кади (м) китаби” на Нугман да стане „Казий китаби”, понеже арабското значение на „кадим” (крачка, околовръст) постепенно се развива в арабската теология в посока на суфизма (крачките на дервишкото изкуство) и не удовлетворява историческата семантика в книгата на Нугман.

Абдула ибн Башту в периода 922 година - 943 година живее в хазарската столица Итил, където продължава литературното дело на баща си Микаил. Това го прави изключително интересен автор за хазарологията, понеже неговата книга по-късно става известна като „Хазар тарих” (История на Хазария). В нея се съдържат важни данни, не само за българската, но и за хазарската история.

Тези данни „Барадж тарих” компилира през ХІІІ век.

Книгите „История на Хазария” /Х век/ от Абдула ибн Башту и „История на България”/ХІ век/ от Нугман, не са запазени. Но много от тях е компилирано в книгата „Барадж тарих” /”История на Барадж”/, писана от Баба Худжей през ХІІІ век. Тази книга се смяташе за изгубена, но един ръкопис от нея се оказа спасен от сталинските погроми през 1938-1940 г.г. върху старите книги с арабско писмо в СССР и той бе издаден в края на ХХ век в елцинова Русия.

Както казахме, около 922 година Ахмед ибн Фадлан забранява епоса „Шан кизи дастани” на Микаил Башту и неговият син, Абдула ибн Башту, напуска гр. Болгар и се установява в гр. Итил, хазарската столица.
Едва през 943 година Абдула ибн Башту, „доволен от реформите (на владетелят на Болгар Мохамед, син на Ялкау, който е балтавар от 943 до 976 г. - б. м.) посветил на кана своя дастан „Кисек - баш”, който започнали да наричат и „Кисекбаш китаби” (с.76).

Дастанът на Абдула ибн Башту е продължен след 944 година от неговият син Мамли. Тази книга става известна като „Хазар тарих” /”История на Хазария”/ и съдържа сведения за Хазария до нейният крах през 969 година.

През ХІІІ век владетелят Барадж, чието родословие (шеджере) е съхранено в съчинението „Дафтар-и Чингиз-наме”, казва на летописецът Баба Худжей, че в семейната му библиотека се пазели книги от „Бакир (Ибн Фадлан - б. м.), дастана на Микаил, дастана на Абдула и много други...” (с.105).

Нугман /автора на книга за България през ХІ в./, както посочихме, е потомък на Ибн Фадлан и до 1061 г. написва своята историческа книга, известна по-късно като „История на България”. „През 1061 г. куманите нахлули и убили кана и сеида Нугман” (с.103).

Якуб, син на Нугман, „собственоръчно преписал и допълнил” (с.105) книгата на баща си.

Фактически през ХІІІ век Баба Худжей е първият средновековен историк, който синтезира в своята хроника „Барадж тарих” летописите на две разграничени една от друга и враждуващи волжко-български писателски династии.

Нугман и неговият син Якуб до последно остават верни на волята на Ибн Фадлан и не включват като извор в книгата си по българска история дастанът на Микаил Башту „Шан кизи” от 882 година.

Баба Худжей пише:
„Интересно, че този кадия ( Якуб ибн Нугман - б. м.) даже не споменал дастана на Микаил в своето изложение „История на България” и се оправдал така: „Аз не съм видял с очите си нито един екземпляр от дастана, а не мога да повярвам на устни сведения”. Между другото - продължава Баба Худжей - в краен случай поне един екземпляр е бил донесен (в гр. Болгар – б.м.) от банджийския търговец Калган от Хорисдан (Харков - б.м).” (с.50).
цитирай
14. letopisec - 12. get
01.04.2013 09:27
Гет, приемам като първоаприлска шега твърдението ти, че през ІІ в. на Висла има авари....
цитирай
15. get - - Първо : Не аз съм авторът на тези карти и описания, на/по Птолемей ?
01.04.2013 11:10
letopisec написа:
Гет, приемам като първоаприлска шега твърдението ти, че през ІІ в. на Висла има авари....


- Второ - Отново се увличаш в руско-тюркски преразкази с тези пространни обяснения за на практика арабско писменно твърчество ... но предадено в тЮркска езикова среда ? - Имам в предвид противоречивите ти изводи !?
letopisec написа:

А. - " ... пълната и многозначна семантика на хунските термини „кизи, кесе”, е необходимо да интегрираме, както съхраненото по-късно тюркоезично значение ... "
Б. - " ... В руските производни „указ, наказ, приказ” много ясно се е съхранило значението за „държавна реч”, следователно „киси, кезе”, не е просто абстрактно-географско понятие за земя, а държавно понятие за земя. ..."
В. - " ... понеже арабското значение на „кадим” (крачка, околовръст) постепенно се развива в арабската теология в посока на суфизма (крачките на дервишкото изкуство) и не удовлетворява историческата семантика в книгата на Нугман."


- Тази не само логическа а и лингвистично семантическа абракадабра ... не е само трудна за четене а и за разбиране ! - арабски понятия в турско езична и културна среда, които давали значение на хунски "думи" - Кво стана, хуните говорят на "прабългарско-волжско-казански" - ерго, те са тюркско ... или арабо езични ?!

- Но то не само при историците на ВЕЛИКОрусите е така - Така е и с артефакти(династични регалии)
Цитат от публикация 2011 г.
АРАБСКАЯ НАДПИСЬ на шлеме Ивана Грозного.

Если вспомнить о самых загадочных артефактах последних лет, то это, несомненно, шлем Ивана Грозного. Два года назад шлем привезли из Стокгольма и экспонировали в Астрахани в честь 450-летия включения в состав государства Российского.
На выставке в астраханском Музее боевой славы побывал генеральный консул Ирана Сейед Голамрез Мейгуни, который и расшифровал арабскую надпись на шлеме царя. Иранский гость уверен, что вязь на верхнем горизонтальном поясе переводится с одного редкого арабского диалекта как "Аллах Мухаммед". Дипломат пояснил, что эти слова могут быть сокращенной версией известного выражения "Велик Аллах, и Мухаммед пророк его !"
- Изображение Тук: http://www.tula.rodgor.ru/pictures/worldnews/29121/picture-390h.jpg
цитирай
16. letopisec - 15. get
01.04.2013 12:13
- Тази не само логическа а и лингвистично семантическа абракадабра ... не е само трудна за четене а и за разбиране ! - арабски понятия в турско езична и културна среда, които давали значение на хунски "думи" - Кво стана, хуните говорят на "прабългарско-волжско-казански" - ерго, те са тюркско ... или арабо езични ?!
.....................................................................................................

Ако човек се храни бързо, не е добре за стомаха. Ако чете прибързано, не е добре за ума...Гет, хуни има от ІІ в. от н.е. в Източна Европа, според Птоломей, а тогава няма тюрки, според Ото Менхен-Хелфен...Българо-хунски език, оказва влияние на тюркския, по отношение на тюркската дума "кааза"....Що се отнася до арабоезичието на Ибн Фадлан, то е видно в труда му Записки от Болгар... Фадлан и неговото потомство са писали и на арабски, един международен език, на който пишат перси, хорезмийци, даже сирийци...Кади китаби ....тук говорим за арабската дума кадим, чийто принос в дервишката ритуалност е видим...Кое точно не ти е ясно? Мислиш, че българо-кимерийския не е дал половината думи на славянския език, или мислиш, че арабския не е дал думи на тюркския???
цитирай
17. get - - Това като обобщение за твоя или моя подход се отнася ?
01.04.2013 14:22
letopisec написа:

Ако човек се храни бързо, не е добре за стомаха. Ако чете прибързано, не е добре за ума...Гет, хуни има от ІІ в. от н.е. в Източна Европа, според Птоломей, а тогава няма тюрки, според Ото Менхен-Хелфен

- Самото ти заглавие и по-надолу цитатите по "анонимният хронограф", твърденията на Филосторг ... Евнапий, Юлиан Апостат ... ТОВА Е ПОВТОРЕНИЕ на КАЗАНО/НАПИСАНО/НАРИСУВАНО от Птолемей, което е от ВТОРИ ВЕК ! - всички останали имена-автори и източници(са по-късни), тоест съществува вероятноста да са РЕПИТ на Птолемей ?! - Това осмисли("смля") ли го преди да започнеш да ме оборваш ?
- Въпросът (ми) в целият този казус е ? - са ли по-късните автори СВИДЕТЕЛИ(от първа ръка) ИЛИ само повтарят(преразказват) написаното от Птолемей - Какъв е проблема и къде виждаш противоречие между мои(позовавания) и твои интелектуални терзания ? - От което пак повтарям - Съмнението ми е, доколко писалите след ВТОРИ ВЕК автори или данни от източници(анонимни) са свидетелства(на ОЧЕВИДЦИ) от първа ръка или са само преразкази ???
- Защото в карти и описания от Птолемей едно към едно се ситуират ОЩЕ ОТ ВТОРИ век, както ХУНИ така АВАРИ на територията на ЕВРОПА, в При-КАРПАТИЕ ?!

letopisec написа:

...Българо-хунски език, оказва влияние на тюркския, по отношение на тюркската дума "кааза"... арабоезичието на Ибн Фадлан,
...

- Във връзка с горенаписаното, е пълен нонсенс да чета АРАБИНА ибн Фадлан, който е съмнително безпристрастен, като източник, относно история на БЪЛГАРИ, които исляма и Арабски халифат искат да подчинят към момента ... ерго, Фадлан малко или много е пристрастен(от което страда обективноста му !), тъй като се явява проводник на ПОЛИТИКО-РЕЛИГИОЗНА ТЕНДЕНЦИЯ по отношение на Волжски и всякакви там Българи ?!

- И като ти чета, последното обяснение ... така си завъртял обяснението си, че излиза ... ХУНИТЕ говорят тЮркски, който е език и на българите !
- Ако не вярваш, моля провери и чети(критично) това което пишеш по въпроса:"Българо-хунски език, оказва влияние на тюркския, по отношение на тюркската дума "кааза"...."
- КААЗА ! - Каква(с какъв първоначален произход е !) тази думата ?!
цитирай
18. letopisec - 17. get
01.04.2013 15:04
Проблемът със съмнението и нихилизма към източниците, ни е познат Той вече има "корифеи", като Фоменко, Чудинов, Серафимов...Птоломей от ІІ в. ли е или имаме някакъв псевдо-Птоломей, тъй като през VІ в. едва има авари...Ибн Фадлан, е да, но не ми харесва...Оня грък също...В един момент ще се окаже, драги Гет, че история няма, освен глотогенетични, пара-психологически, някакви генетични и други умопостроения...Това се нарича деконструкция, философ на последното понятие е Жак Дерида...То обаче в никакъв случай няма за цел да подмени научните понятия с псевдо-научни, агресивно въвеждани, напр. народа балакри на Серафимов, а има съвсем други цели. Аз затова Ви обеснявам, че в школата ви липсва философия на историята, липсва философ, а къде без философ в днешно време???
цитирай
19. get - @ 18. letopisec : в школата ви липсва философия на историята, липсва философ, а къде без философ в днешно време???
01.04.2013 16:00
- Аз какво обяснявам ? - пък ти започваш да философстваш !
- Не говорим за методология ... а за метод !

- Не отричам АВТОРИ и ИЗТОЧНИЦИ ! - Правя критичен РАЗБОР относно ДОСТОВЕРНОСТа ?

- Ако приемем Априори твърдението "А" - наличие на хуни и авари - без да го съпоставим с твърдение "Б" - извода ни "С" може да се окаже некоректен-погрешен ?

- И тъй като, те е обхванало някакво маниакално настроение на неприемане на това, което ти говоря(поради КОЕТО явно ти е проблем да прочетеш и разбереш написаното от мен) - Какво мога да кажа ?

- На некоректното ти твърдение: "... съмнението и нихилизма към източниците, ни е познат Той вече има "корифеи", като Фоменко, Чудинов, Серафимов..." - Ти отговарям - МЕН МЕ УСТРОЙВА ПТОЛЕМЕЙ - Само се чудех на глас, доколко той(текста) при него е обективен и дали не е подлежал на по-късни манипулации и некоректни екстраполации ?!
- За да можем си отговорим ПОЗИТИВНО на това, което се явява проблем ... следва да се анализират СВЕДЕНИЯТА от по-късните автори/източници и АКО ТЕ по свой независим път черпят(са достигнали до информация от която правят независими съждения-изявления) то тогава ! ... Казаното изрисуваното в картите на Птолемей е ОБЕКТИВНО-ИСТИННО ! - но с това се преобръщат доста исторически теории ... касателно обекта на интереса ни - Време на поява, територия и етносен признак на съответните народи "хуни" ... "авари" ?!

- За ТРЕТИ ПЪТ натъртвам - Мен написаното от Птолемей ме устройва !!

ЗАКЛЮЧЕНИЕ: Относно ОЕКТИВНОСТА на написаното от легата на арабско-мюсюлманският свят ... Който се явява едва ли не ПРАВОВЕРНИЯТ ЛЕТОПИСЕЦ на Волжско българската история ... Та ти явно не четеш, сам себе си ?
- "КАКТО КАЗАХМЕ, ОКОЛО 922 ГОДИНА АХМЕД ИБН ФАДЛАН >>>З-А-Б-Р-А-Н-Я-В-А<<< !?! ЕПОСА „ШАН КИЗИ ДАСТАНИ” НА МИКАИЛ БАШТУ" - написано(но неосмислено) от автора написал настоящото !?! - това го пишеш ти и обвиняваш мен, в пристрастност, тъй като съм изразил съмнение по отношение обективността/БЕЗПРИСТРАСТНОСТТА(!) на Фадлан, като ОБЕКТИВЕН автор ?
цитирай
20. letopisec - 19. get
01.04.2013 16:25
МЕН МЕ УСТРОЙВА ПТОЛЕМЕЙ - Само се чудех на глас, доколко той(текста) при него е обективен и дали не е подлежал на по-късни манипулации и некоректни екстраполации ?!
.....................................................
Ами защо не питаш директно, за да ти отговоря, че става дума "не за методология, а за метод" :-) Драги, Гет...ами той Птоломей не е единствен, за хуни през ІІ в. говори и Дионисий Периегет
цитирай
21. letopisec - Дионисий Периегет (лат. Dionysius ...
01.04.2013 16:27
Дионисий Периегет (лат. Dionysius Periegetes; III век) — древногръцки географ от гр. Александрия; автор на географското съчинение «Periegeses», преведено на латински от Присциан. «Фигурата на цялото Каспийско море, - пише Дионисий Периегет, - представлява закръгляваща се окръжност; него, може би, няма да преплаваш на кораб за три лунни кръга, толкова голям е този труден път. Устремявайки се отново на север, то се съединява с течението на океана... Аз ще разкажа всичко за това, какви племена живеят около него, започвайки от северо-западната му страна. Първите - скитите, които населяват крайбрежието около Кронийското море по устието на Каспийското; след това – унните, а след тях - каспиите, след тях - войнствените албани и кадусии, живеещи в планинска страна; близо до тях - марди, гирканите и тапирите...»
цитирай
22. get - - Хайде за момент да оставим на мира "александрийците", като продължители на птолемеевите трудове ?
01.04.2013 20:10
letopisec написа:
МЕН МЕ УСТРОЙВА ПТОЛЕМЕЙ - Само се чудех на глас, доколко той(текста) при него е обективен и дали не е подлежал на по-късни манипулации и некоректни екстраполации ?!
.....................................................
Ами защо не питаш директно, за да ти отговоря, че става дума "не за методология, а за метод" :-) Драги, Гет...ами той Птоломей не е единствен, за хуни през ІІ в. говори и Дионисий Периегет


- Върни се към поста ми:
1. отвори с гууглето тази карта: http://www.columbia.edu/itc/mealac/pritchett/00maplinks/mughal/porro1598/europe08sarmatia.jpg (за мен коректно предаваща, описанияето на света и народите според Птолемей !)
2. Пак прочети и осмисли част от описанието(местоположението) на ХУНИ към времето, когато твори Птолемей ! ЦИТАТ по неговото ОПИСАНИЕ: "Между бастарните и роксоланите живеят ХУНИте, а по долу от едноимената планина - амадоци и навари."
3. Наложи(съпостави) устното описание и отразеното фактическо разположение на ХУНИ на картата.
4. Виж какво ми цитираш, ти сам по Филисторг: "Филострог дава сведение, че хуните произхождат от неврите/неурите ... "
5. От тук вече можеш да отидеш на анонимният хронограф и да почнеш да правиш интерпретации от вида: "... а от Анонимния латински хронограф научаваме, че името хуни и Vieni, е взаимозаменимо ..." .... и-и-и ... ако взема в предвид (!)цитираното по Dionysius Periegetes :" устието на Каспийското; след това – унните" - Тук се явява разминаване(топографско !) между твърдяно от Птолемей и Периегет ?
а) При Птолемей "хуни" са около южен Буг (ЕВРОПЕЙСКА Сарматия)
б) при Периегет "хуни" са в при-Дон(ието) ?(АЗИАТСКА Сарматия) ?
цитирай
23. letopisec - 22. get
02.04.2013 09:57
Разгледах картите, не вдъхват доверие, видно е че са правени много по-късно от времето на Птоломей и то от хора, които са ги осъвременявали...Напр, Птоломей е 100% сигурен, че Каспийско море е залив на Океана, разбираш ли??? Не се подлъгвай по неща, които изискват преди това добре да бъдат методологизирани...
цитирай
24. get - - Милчев, най-малкото искам да звуча като критик на труда ти ... !
02.04.2013 14:49
- Тази карта: http://s155239215.onlinehome.us/turkic/btn_GeographyMaps/AD_124_Dionysius_Map.jpg
- е съставена от Dionysius Periegetes, който в римувана форма пише: "Orbis terrae descriptio". Това почива на по-ранното земеописание оставено в Александрийската библиотека от Ератостен Киренски(276 - 194 ВС) - междувпрочем ето я неговата карта на света: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Mappa_di_Eratostene.jpg - тази карта на Ератостен почива на описанията от Херодот и др. антични автори от време приблизително V-IV ВС.
- Относно картата на Птолемей (географа) нямаме я запазена в оригалният й(от 2-ри век) вид. Същата я има от 15-ти век, направена по неговото описание ... ?
- Първото опоминаване за птолемевият труд имаме при al-Mas'udi, около 956 г.;
- второто вече "европейско" преоткриване става при византийският монах Maximus Planudes , намерил препис на Geography(та) през 1295 г.;
- следват Palla Strozzi (1397) и Emanuel Chrysoloras - но те дават ОПИСАНИЕТО С ДУМИ и координатна система(птолемеева).
Вече през 1482, Francesco Berlinghieri отпечатва праобраза на картата . Следват и още няколко вече, като изображения ... но картите следва писаното от Птолемей, тоест това, което виждаш на "картният лист" отговаря на земе-описанието (ГеоГрафията) ?! - няма да коментирам ... проблема за маре Хирканум(Каспийско) ... на това ще си отговориш ... ? - виж картата: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/PtolemyWorldMap.jpg
цитирай
25. letopisec - Гет, уважавам желанието ти да навлезеш във въпроса по същество...
02.04.2013 16:18
Първото упоменаване на Птоломей в арабоезичната историческа литература е при ал-Хорезми, бащата на арабската география...В периода 836-847 г. ал-Хорезми полага началото на арабската географическа наука. Той тълкува някои от основните географски топоними на Птоломеевата география (ІІ в. от н.е.) и стига до заключението, че „Бурджан” съответства на птоломеевското разбиране за „Сарматия”. А според Птоломей, Сарматия е територията от Карпатите до Кавказ, като Азиатска Сарматия е между Дон, Каспийско море и Кавказ........Несъмнено името на Птоломей е всеизвестно през цялото Средновековие. През Х в. немския посланик Луидпрад на път за Константинопол, посещава и България. Виждайки книжовното дело на Симеон, Луидпрад го нарича "половин грък", но казва и още нещо, което често не се цитира от неграмотност в историческата гилдия, а именно, именно Луидпрад нарича Симеон, директно, директно..."нов Птоломей"
цитирай
26. get - - Ох, разговора ни отново се отнесе в областта на схоласиката(битката м/у школи)
02.04.2013 21:00
- Казвам го в съвсем елементарен вид(дано от това не пострада !):
- ГеоГрафия - идва да ни каже ЗемлеОписание(с думи);
- КартоГрафия -"- -"- ЗемлеОчертание (с линии черти)

- Това което го имат учените останало от Птолемей (до късно средовековие) е от първият вид - Описание на Земята с думи - ЗемлеОписание !

- За разлика от картата(землеописанието-География) на Dionysius Periegetes - в птолемеевите карти коректно се предава Каспийско море, като вътрешно такова(не като "sinus"-залив) !

Аbout the Caspian Sea:
Herodotus was also aware of the fact that the Caspian Sea was surrounded by land on all sides (Histories, 1.203), and so was Aristotle (Meteorology, 354A3&#8209;4), but later authors denied this, and believed that the waters were connected to the outer Ocean (e.g., Eratosthenes, who is probably quoted by Strabo, Geography, 11.6.1). Alexander the Great sent out a scientific expedition to establish the facts (Arrian, Anabasis, 7.16.2), but Strabo was not impressed by what he learned from the final report (11.6.4). A century and a half later, >>>Ptolemy again held the opinion THAT IT WAS NOT A GULF OF THE NORTHERN OCEAN, BUT SURROUNDED BY LAND<<< (Geography).
Цитата е по: www.livius.org

- Мога да ти цитирам съответно и "спорния" пасаж от Geography, на Птолемей (кн 7.5.4).

- Но не това е СЪЩНОСТНОТО ? - Интересува ме, доколко са коректни(автентични) двата пасажа от неговата Geography(а) на Сарматиа(европейска, не "азиатска") в които са изписани съответно:
а) хуни;
б) авари ??

- Моля, не приемай лично нещата - търсим истината !
цитирай
27. voulgaros - GET---ПРЕДЛАГАМ ТИ ДА СЕ ЗАДЪЛБ...
02.04.2013 21:46
GET---ПРЕДЛАГАМ ТИ ДА СЕ ЗАДЪЛБОЧИШ ПО МАСАГЕТИТЕ---ТВОИТЕ РОДНИНИ...ЗАЩОТО ВИЖДАМ ЧЕ ТЮРКИТЕ ВЪВ ВСИЧКИ ТУРСКИ СТРАНИ КАЗВАТ ЧЕ СА ДРЕВНИ ТЮРКИ....ЦАРИЦАТА ИМ ТОМИРИС--Е ТУРСКА ДУМА И ЗНАЧИ ''ЖЕЛЯЗНА''..

ГЕТИ И МАСАГЕТИ = ТРАКИ И ТУРКИ !!!

ЯСССУУУУ, ТРАКОТУРКИ !!
цитирай
28. letopisec - Да видим какво казва Хелфен, Гет, по въпроса който те интересува:
03.04.2013 09:37
&#935;&#959;&#971;&#957;&#959;&#953; на Птоломей. В трета книга на своята география той ги изброява сред народите на европейска Сарматия – те живеели между Basternae и Rhoxolani.22 Доколкото тези народи са добре известни, то трябва да бъде лесно установимо разположението на Chuni на картата на източна Европа. Разбира се, ние трябва да се съобразяваме с Проломей, а не със Страбо или с другите велики гръцки географи.


Проследявайки от запад на изток, Птоломей поставя Peucini и Bastеrnae „над Дакия”(III, 5, 7). Той знае за планината Peuce (III, 5, 5), но не споменава за „Basternon oros”, така че неговите Basternae били в долините на източната планинска верига, обкръжаваща Дакия. По-нататък той дава завой на Tyras (Днестър) в качеството на граница между Дакия и Сарматия (III,5,6). Basrenae на Птоломей, по такъв начин, са живеели в румънска Молдавия и, възможно, също на изток от река Прут.


„Покрай целия бряг на Меотия се намират язигите и роксаланите” (III, 5, 7), първите на запад, последните на изток до Танаис (Дон), които разделят европейците от азиатска Сарматия.


Средната линия, между Basternae и Rhoxalani, би била някъде северно от Крим. Това преставлява най-близкото до това, което да ни установи разполагането на Chuni’те.


Разбира се, фразата за народите покрай Меотия се отнася към времето доста преди Птоломей да напише своята География. Както често, той без да мисли копирал по-ранните автори. Към средата на втори век и язигите и роксаланите живеели на стотици мили далеч от Азовско море.


Предвижвайки се на запад, язигите достигнали Дунав във второто десетилетие на първи век,23 в първите години на управлението на Клавдий те преминали през Дакия в Унгария, където заели сев.западните части на Алфьолд, постепенно разпростирайки се по него и удържайки го в течение на триста години. Възможно е малка част от язигите са останали на старите си местоживелища, но там не били „само” язиги. Това е истина, за това Птоломей говори за „емигрантски” , metanastai язиги; той даже назовава осем техни градове (III,7, 1-2). И още, покорно копирайки своите авторитети, той разполага язигите източно от долен Днепър.


Роксаланите, също, или, за да бъдем по-внимателни, болшинството от тях, отдавна напуснали своите стари места. При Нерон те влезли в контакт с римляните не на Дон, а на Дунав. Зимата на 67/8 г. и пак в 69 г. конници от роксалани нахлули в Мизия. В съюз с Diarpaneus, владетеля на даките, Basternae и Rhoxalani нанесли поражение на римския корпус в южна Добруджа.24 В 101 г. Rhoxalani воювали срещу Траян на долен Дунав. Няколко години по-късно императорът сключил договор с тях и им платил налог; в замяна те се задължили да защитават римските провинции от нахлувания на други сарматски племена.25


Възниква въпрос: кои Rhoxalani са били съседи на чуните? Тези ли, които са от текста на Птоломей или тези, които са от времето му?26 Възможно е , въпросът да звучи абсурдно, но трябва да се има пред вид, колко произволно Птоломей се отнасял с материала, без ограничение измъквайки го от стари и нови източници. Едва по времето на Траян и Адриан областите, граничещи с Дакия на изток и на север от долна Мизия, станали по- известни. След завоюването на Дакия старият търговски път от гръцките градове на Черно море към Трансилвания станал по-оживен. Пътят от Apulum (Алба Юлия, Румъния, к.м.) в Дакия към Piroboridava на река Серет (Румъния, к.м.) и, по левия й бряг, към Дунав 27 преминава през Basternae. Макар във втори век степта северно от Крим да била малко известна на римляните, както и преди, то южна Молдова вече не била terra incognita. Ако чуните са живели северно от Крим някъде между Каховка и Мелитопол, Птоломей едва ли е знаел за тях. Разбира се той е можел много добре да научи за по-рано неизвестните народи в Молдавия. Той може би е видял наименованието им на карта или го е научил от пътешествениците; сведения за чуните е могло да съдържат и военните съобщения.28 Който и да е бил източникът на Птоломей, роксаланите, около които той разположил чуните, определено били тези, които били съюзници на римляните.
Статия в Роден Край www.rodenkrai.com
цитирай
29. aristotelis - Ученици и преподаватели от Испания благодарят на Гърция за всичко което е дала на света!
03.04.2013 10:12
Kутригури,Xуни,Утигури,Готи,Траки,Прабългари,Tюркски,Oногури,Славяни...? Кои са тези диви и варварски племена? 2 videos които се излъчват в целия свят: Ученици и преподаватели от Испания благодарят на Гърция за всичко което е дала на света! Ученици и преподаватели от Испания благодарят на Гърция!
GRACIAS GRECIA - Video Febr 2013
"Gracias, Grecia" Nuestra herencia ("Thank you Greece" Our heritage),
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Rc9RnwPXoJ0
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YiRSvCMMPoI
цитирай
30. get - - Ох, как да се изразя - Многословието не и признак за съдържателност ! - пример са двете ...
03.04.2013 12:42
... блогови гаменчета с постове №№ 27 и 29 ?

- Преформулирам проблема-въпрос, който следва да си изясним:
А) етнонозванията от картата на Птолемей "АВАРИ" и "ХУНИ" - са ли етносно синонимни(идентични) на същите "АВАРИ" и "ХУНИ" - за които в историята е залегнало схващането, "... идват в Европа ?":
а/АВАРИ(6-ти век);
б) ХУНИ (4-ти век)

Б) това множество от имена които ги има по картите - на различни племена или племенни съюзи - тези същите към колко и какви етносно-езикови народностни групи можем да съотнесем ? - гръЧкоезични; тЮрскоезични; славоезични; германоезични; ираноезични ... и т.н. !

П.П.
- А на двете гаменчета казвам - Прави сте относно твърденията за древността си ! - И то дотолкова, та се чудя кой от кого е произлязъл - Маймуната от вас ... или вие от маймуната !
цитирай
31. letopisec - Гет, но ти къде виждаш авари на картата на Птоломей?
03.04.2013 14:58
get написа:
... блогови гаменчета с постове №№ 27 и 29 ?

- Преформулирам проблема-въпрос, който следва да си изясним:
А) етнонозванията от картата на Птолемей "АВАРИ" и "ХУНИ" - са ли етносно синонимни(идентични) на същите "АВАРИ" и "ХУНИ" - за които в историята е залегнало схващането, "... идват в Европа ?":
а/АВАРИ(6-ти век);
б) ХУНИ (4-ти век)

Б) това множество от имена които ги има по картите - на различни племена или племенни съюзи - тези същите към колко и какви етносно-езикови народностни групи можем да съотнесем ? - гръЧкоезични; тЮрскоезични; славоезични; германоезични; ираноезични ... и т.н. !

П.П.
- А на двете гаменчета казвам - Прави сте относно твърденията за древността си ! - И то дотолкова, та се чудя кой от кого е произлязъл - Маймуната от вас ... или вие от маймуната !

цитирай
32. get - . . . блогови гаменчета с постове №№ ...
03.04.2013 19:34
letopisec написа:
get написа:
... блогови гаменчета с постове №№ 27 и 29 ?

- Преформулирам проблема-въпрос, който следва да си изясним:
А) етнонозванията от картата на Птолемей "АВАРИ" и "ХУНИ" - са ли етносно синонимни(идентични) на същите "АВАРИ" и "ХУНИ" - за които в историята е залегнало схващането, "... идват в Европа ?":
а/АВАРИ(6-ти век);
б) ХУНИ (4-ти век)

Б) това множество от имена които ги има по картите - на различни племена или племенни съюзи - тези същите към колко и какви етносно-езикови народностни групи можем да съотнесем ? - гръЧкоезични; тЮрскоезични; славоезични; германоезични; ираноезични ... и т.н. !

П.П.
- А на двете гаменчета казвам - Прави сте относно твърденията за древността си ! - И то дотолкова, та се чудя кой от кого е произлязъл - Маймуната от вас ... или вие от маймуната !


http://www.columbia.edu/itc/mealac/pritchett/00maplinks/mughal/porro1598/europe08sarmatia.jpg

Виж точно под думата SARMATIA - Au(v)arini ?
цитирай
33. leonleonovpom - Български Аристотеле, заслугата ...
04.04.2013 21:58
Български Аристотеле, заслугата на Древна Гърция/ кога ли е била обединена ?/ е по - скоро в съхранение и популяризиране на постиженията на човешкия гений от цивилизации преди нея-особено в инженерните науки, във философията има принос, без да съм съвсем сигурен в подобно твърдение.
Известен е стремежът на съвременните турци да се изкарат траки, нали живеят върху техни земи. Ако работиш за тази кауза, а по всичко личи, че е така, не е задължително ние да бъдем произведени в тюрки.
Знам един, който е говорител на игумен на манастир в град от Южното Черноморие, няма да коментирам набожността му. Интересно, защо толкова често споменаваш Испания и нейната благодарност?!
Та въпросът ми е, ти говорител на академик Гюзелев ли си или нещо повече?
цитирай
34. aristotelis - Маcтурбирането на leonleonovpom
05.04.2013 17:18
- Маcтурбирането на публично място си е вид изкуство и като такова не всеки го разбира. Обаче тези като leonleonovpom които го приемат като еротика, а не като порнография си преживяват страхотно и страхотно се празнят.
цитирай
35. leonleonovpom - Фчевидно Ари, като безумно влюбен в ...
05.04.2013 17:55
Очевидно Ари, като безумно влюбен в древна Елада, умееш да разпознаваш тънката граница между еротика и порнография, независимо, че родът ти може примерно да е от Ямболско. И като се прибави и любовта ти към съвременна Турция/ нищо лошо няма в това разбира се/-траки, тураки, тюрки, нещата приемат съвсем друг оттенък. Но да оставим това настрана- Лесе а коте, както казват французите
Въпросът ми беше, какъв си на академик Гюзелев-ГОВОРИТЕЛ ИЛИ НЕЩО ПОВЕЧЕ?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 11485213
Постинги: 701
Коментари: 12663
Гласове: 3319
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ