
Прочетен: 22054 Коментари: 39 Гласове:
Последна промяна: 29.05.2013 15:20


1. „Ние знаем много малко за езика на траките, за да можем да определим какво влияние той е оказал на старобългарския език. Известни са само около 40 думи (глоси), около 1800 собствени имена и няколко кратки надписа.
Ето някои тракийски думи: бриа (град), болинт (див бик), брюнх (китара), зелас (вино), скалме (нож, меч) и др. Днес в нашият език са запазени някои географски названия от тракийски произход, като: Арда, Вит, Витбол, Искър, Лом, Места, Несебър, Осъм, Пловдив, Струма, Стряма, Тимок, Тунджа, Янтра, и др. (Вл.Георгиев. Проблеми на българския език., София, 1985., стр. 269).
2. „Сигурната етимология на едно име трябва да отговаря на следните три условия:
І. Значението на разглежданото име трябва да се установи приблизително по комбинаторен път, т.е. по комбинаторни съображения.
ІІ. Трябва да се намери точно или поне подходящо генетично съответствие в други (индоевропейски) езици.
ІІІ. Трябва да се приведат подходящи типологични паралели (типологични съответствия).
По важност тия три условия са подредени тук в низходяща градация, но и трите имат съответно значение, за да се установи сигурната етимология на дадено име.
Ето един конкретен пример, как трябва да се прилагат тия принципни положения при тълкуването на тракийски собствени имена.
На североизток от София има един красив карстов извор, разположен сред буйна растителност: неговата водна повърхност има зелениково-червеникава (златиста) отсянка и затова той се нарича Златна Панега или Глава (Златна) Панега, селото до извора носи също името Златна Панега , а реката (десен приток на р. Искър), която води началото си от извора, се нарича река (Златна) Панега. Българската дума глава означава както `глава (на човек)`, така и `извор`. В древните латински надписи тоя извор се нарича Saltecaput или Saldaecaput-: латинската дума caput значи `глава` и `извор`. В гръцки надписи от древността названието на извора е Saldokete - . От това може да се направи следното заключение: Saldokete е тракийско название, Salt/d(a)ecaput- e хибридно тракийско-латинско название, при което вторият член на тракийското двуосновно име е бил преведен на латински език.
Следователно тракийската дума kele съответства по значение на латинската caput и българската `глава`, а тракийската дума salt/d `злат(ен)` (или `злато`), съответства на българската дума злат(ен). Така по комбинаторен път се определя значението на тракийското название и се установяват две тракийски думи: salt/d `злат(ен)` (или `злато`) и kele `извор`. Значението на тракийското име е определено по комбинаторен път (І условие); двете тракийски думи в това двуосновно образувание имат точни генетични съответствия (ІІ условие): трак. salt/d е = бълг. `злат(ен)` (или `злато`) от индоевр. рgHolto -, а трак. Kele е = нем. Queelle `извор` от индоевр. рgWelna ; названието Златен извор има типологични паралели в разни езици (ІІІ усровие). Следователно етимологията на името е сигурна.” (Вл. Георгиев. Проблеми на българския език., С., 1985., стр.234/235).
"Ние трябва да смятаме старото тракийско население като първия и основен етнически елемент в създаването на българската народност, независимо от обстоятелствата в каква численост то се е запазило до поселването на славяни и първобългари и възникването на българската държава. Колкото и грижливо да бе проучвана до неотдавна историята на древните траки, тяхната култура и битът им, те погрешно не бяха смятани като истински дялове от българската история, а биваха свързвани изключително с историята на тукашните територии (...).
Процесът на елинизация и на романизация изменил само повърхностно живота на оцелелите траки. Като заживели със заселените тук през VІ-VІІ век славяни и първобългари, те предали на новите жители много елементи и преживелици на античната култура – главно обичаи, лични и местни наименования, множество от които, изменени, са запазени до наши дни и съставят част от днешната наша култура” (Иван Дуйчев. Традиции и институции на средновековната българска култура. В.: Ив. Дуйчев. Пътеки от утрото., С., 1985, с. 12, 13).
Тагове:
Години преди да падне Берлинската стена,...
КОЯ Е ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ИСТОРИЯ?
Как ги е научил?
Как ги е научил?
Например сред племената в района имат шанс освен траките: илири и пеонци, като за последните има дори келтска хипотеза.
Сегашните разкопки при Дрен видимо са на път да вкарат там - и както твърдят - халщад(според мен урнфелд на снимките) Първото затвърждава келтите. Второто вкарва още по - голяма лисича дупка на мястото.
И това не е първата култура в района. Кво прайм.
Иначе има речници с думи на тракийски език :)
Истината е че тракийският език май май е тук.
Ама сте неспособни да го разберете...
Единият от напъни да говори на правилен тракийски.
Другият от омраза към идеята...
Аз не твърдя че Георгиев не е лингвист, както и не твърдя, че ти не си маймуняк.
И за двете не се напъвам изобщо да ги доакзвам :)
Най - вероятно за разлиак от тебе обаче аз съм се занимавал и с лингвистика, а и съм чел некой и друг древен език оттук - оттам.
Твърдя ,че това не е доказателство. Лингвистиката се занимава с несъмнени неща, от които вади доказателства, примерно двуезичен надпис.
Тука има съмнителна база и непотвърдим извод. Изобщо никой никъде не е казал че Златна Панега е кръстена от траките или че те са поне - поне това - първото население там.
:) Как да ти го обясня. Като руски препис 1997 година, приет за древен ирански текст, бухаха...
Ма що ли се хабя да ти го обяснявам ,като в онва, как беше.. Манхер Хелфен, всичко си го пише...
А ти си го чел.
Следователно аз няма кво да добавя. Принципно след такава литература да добави нещо може само Господ, ма той точно за това я е създал: за да не се занимава повече ,а да си почива, хаха...
Уф, "историци"...
Защо по дяволите всеки, който установи ,че за нищо друго не става, изведнъж започва да разбира от история, лингвистика, криминология, сравнителна анатомия, изкуство и какво ли още не свързано с историята...
Ей тва ми е най - непонятно...
............................................................
Лингвистиката не се занимава само с надписи, приятел. Епиграфските паметници, са само една част от лингвистичните проучвания.
............................................................
Лингвистиката не се занимава само с надписи, приятел. Епиграфските паметници, са само една част от лингвистичните проучвания.
Мисля, че ти обясних че не си в подготвено състояние да ми обясняваш какво е то лингвистиката.
Благодаря, че ми спомена че лингвистите не измервали камъни; за съжаление аз го знам а забягването ти само показва, че нямаш друго кво да кажеш.
Ако беше математика, която не знам дали разбираш по - добре, щях да ти го кажа така:
От грешно условие да изкараш верна задача.
Разбираш ли математика?
Разбираш ли математика?
...............................................................................
Едно "условие" само по себе си е нещо условно, как разбра, че е грешно? Разбираш ли от лингвистика?
Сериозно, аз не виждам ралзиакта в подхода, а и ти като Спаро взе вече да си копираш от по - стари постове мантрите...
Той също ми беше много интересен. 7-8 постинга ,докато не почнах да му ги проверявам ида забелязвам, че се самокопира....
Т.е. целта е неква друга от развитие на науката и познанието :)
Да , разбирам и от лингвистика и от история, ама по принцип когато реша че някой знае повече от мен по тея неща аз го търся или го питам. Принцип. Мисля, че ясно се вижда.
Сериозно, аз не виждам ралзиакта в подхода, а и ти като Спаро взе вече да си копираш от по - стари постове мантрите...
Той също ми беше много интересен. 7-8 постинга ,докато не почнах да му ги проверявам ида забелязвам, че се самокопира....
Т.е. целта е неква друга от развитие на науката и познанието :)
Да , разбирам и от лингвистика и от история, ама по принцип когато реша че някой знае повече от мен по тея неща аз го търся или го питам. Принцип. Мисля, че ясно се вижда.
По отношение на очакванията ти, а не на мен, е явно проблема, понеже аз проблем да дефинирам цели науки, във връзка с други науки, напр. лингвистика и математика, нямам. Независимо, че има и психолингвистика и т.н. Често казано, не разбрах , какво няма да се получи???...Пък и не бери грижа за мен, явно във Вашето семейство, ти и баща ти инж. Симеонов, сте на една вълна и се получава...Адмирации, за което...
Ама не знам дали при мен ще сработи.
Опитай.
Ама не знам дали при мен ще сработи.
Опитай.
13.07.2012 13:53
Софийски университет "Св. Климент Охридски"
Значение на изучаването на старогръцки език
Гръцкият език има 2500 години история. Той е в основата на европейската цивилизация, като норма. Изчислено е че по-всичките европейски езици има около 54.000 гръцки думи. А на речника на Уебстър на англйиски език има 45.000 гръцки думи. Влиянието на старогръцкия върху старобългарския и среднобългарския език е много силно. Има 3 периода в развитието на езика: 1) старогръцки език 2) средногръцки език (византийски език) 3) новогръцки език.
На база на старогръцкия може да се реконструира как са се развили другите езици, за които няма толкова знания към момента.
Основни характеристики на гръцкия език
1. езиково единство, което се е запазило от отделянето на езика като самостоятелен до сега (~ 3000 години); много малко езици по света го имат.
2. непрекъсната традиция (устна и писмена)
3. едновременно използване на езикови форми, създадени в различни периоди: 40% от лексиката на Омир се ползва и днес на новогръцки.
4. изключително гъвкав.
5. огромни словообразувателни възможности, по-големи дори от тези на немския език.
13.07.2012 13:55
Повече от 100 са издадените от покойния проф. В. Бешевлиев "Първобългарски надписи на гръцки език"; три от тях са на прабългарски език, но с гръцки букви. Три фрагментарни надписа на латински език от периода 866-870 г. (времето на пребиваването на латинското духовенство в България) документират употребата на "римските букви". Наложилата се в езическа България традиция на употреба на гръцкия език и писменост може да бъде характеризирана като мост за прехода й от варварство към цивилизация, основа за преминаване от лапидарна към книжовна писмена култура.
13.07.2012 14:00
Гърцизацията се усилва в елинистическата епоха (III-I в. пр.Хр.), когато в днешните български земи (особено на юг от Балкана) се заселват хиляди гърци, някои насила доведени от Филип II Македонски като заселници (във Филипопол), други търсещи работа и възможности за професионална изява. В тракийските земи са настанени на юг от Балкана хиляди заселници от елинизираните земи на Близкия изток, а на север от Балкана — римски колонисти.
От хилядите открити надписи (предимно на гръцки език на юг от Балкана и на латински на север от билото му) става ясно, че елинизацията и романизацията на траките е успешно завършил процес още в края на II век сл.Хр.Християнството в IV век ликвидира окончателно всички културни и етнически различия и в края на периода елинизираното и романизирано население на земите има единно етническо съзнание — римляни (ромеи), граждани на Римската империя.
13.07.2012 14:02
От хилядите открити надписи (предимно на гръцки език на юг от Балкана и на латински на север от билото му) става ясно, че елинизацията и романизацията на траките е успешно завършил процес още в края на II век сл.Хр.
Да вярваме, че в тези нападения между средата на III и средата на VII век в българските земи са оцелели значими групи тракийско население (макар и елинизирано или романизирано), толкова големи, че да имат величината на равностоен трети контингент в процеса на образуването на българската народност, е повече от смешно и наивно. Тук искам да отбележа твърдението на някои византийски хронисти, че в навечерието на славянското заселване на Балканите в първата половина на VII век Тракия е напълно опустяла и равнините й са обрасли с тръни и храсти.
Това сведение неслучайно съвпада с мнението на автора на български апокрифен летопис от XI век, според който, когато славяните и българите навлезли в Мизия, заварили територията от 130 години опразнена от елини.
Това сведение е интересно и с факта, че средновековните българи са смятали местното население за гръцко.
13.07.2012 14:03
Това сведение неслучайно съвпада с мнението на автора на български апокрифен летопис от XI век, според който, когато славяните и българите навлезли в Мизия, заварили територията от 130 години опразнена от елини. Това сведение е интересно и с факта, че средновековните българи са смятали местното население за гръцко.
Остава сега само да ми докажеш, че гръцкия е гръцки, измислен е от гърци и то във гърция.
Щот да не земе се окаже копиран от голяма група сходноговорящи народи финикийски скрипт от 9-10 век.
Която едно брадато малцинство, изпъдено в територия без стопанско значение, скромно си е приписало за свой...
Ай моля те докаже че на аристотел дядя му го е измислил тоя език.Не с копия на учебници, покажи ми реални паметници по които да съдим за тва чудо на природата.
Щото примерно Анхиало е целото в гръцки надписи, ама аз по лесно ше го обявя египетски тоя град, откокото гръцки. Няма кьораво парче гръцка керамика и нищо не пише за гърция във всичките му надписи.
И ак оше е тъй, кви гърци? Или пък по мала азия. Те пращали по един кораб неграмотни бронирани маймуни, отиващи някъде за да се заобиколят с крепостна стена против местните, и тва на по 10 години максимум един път за около 200 години(общо я има 100 черупки колонисти, я няма) и така ограмотили некъде към 500 милиона селяци, на територия малко по - голяма от САЩ... Добреее...
13.07.2012 14:14
Шуменски Университет
Надка Николова е родена в гр. Шумен на 17 март 1955 г. Преподава в ШУ "Епископ Константин Преславски". Доктор по филология (1996). Научните й интереси са в областите: езикова култура, история на новобългарския книжовен език, теория на книжовните езици, социолингвистика, съвременна, историческа и съпоставителна лексикология, лексикография, сравнително славянско езикознание. Автор е на "Българската анатомична терминология през Възраждането (1824-1878)" (2003), "Езикова култура" (1996; 2002), както и на много статии в научния печат.
”Гръцкият е езикът, казва Р. Попович в предговора към Христоитията си от 1837 г., на който тогава всички образовани българи “хоратуват, и на всяк ден четат и пишат, и без него не можат (Родолюбивий 1992: 76). Гръцкият език е бил езикът на образованието и културната комуникация за цяло поколение възрожденски интелектуалци. За тях гръцкия език е бил културно есперанто, общият литературен и научен език на народите от Югоизточна Европа, подобен по значение на латинския език за западните страни. Както казва проф. Ив. Шишманов, те са го владеели по-добре и по-свободно от матерния си език (Шишманов 1903: 430). В “Книговище за прочитане” от 1874 г. Богоров споделя: “Още и до днес между нас има такива учени, на които, дотрябва ли нещо да напишат български, те го сключат изпървом на гръцки, а сетне го превеждат на български” (Богоров 1874/75: 2). Гръцкият език се оказва в ролята на посредник в културната адаптация на българското общество към съвременната буржоазна цивилизация през първата половина на века. Броят на селищата във вътрешността на България обаче, в които гръцкият е доминиращ в училищните програми, е внушителен. През 1830 год. се открива и първият гръцки университет в Атина, който става особен притегателен център за жадните за образование млади българи. Гръцките училища стават притегателни центрове за образование на младите българи и ревностни разпространители на елинистичните идеи.
13.07.2012 14:16
Шуменски Университет
Не случайно възпитаници на гръцки училища са най-изтъкнатите дейци на Българското възраждане: д-р Н. Пиколо, д-р П. Берон, д-р Ив. Селимински, В. Априлов, Г. С. Раковски, С. Доброплодни, д-р Ив. Богоров, Д. Душанов, Г. Кръстевич, П. Бобеков, К. Фотинов, Ст. Чомаков, Ив. Добровски, Ив. Момчилов, Н. и Д. Михайловски, Р. Попович, Д. Миладинов, Гр. Пърличев, Ат. Богориди, Ст. Богориди и мнозина други.От друга страна обаче, липсата на светско българско училище “остава незащитен проход за проникване на гръцкото влияние” (Радкова 1986: 30). Петър Берон не само че използва гръцкия въобще като писмен език (напр. писмото му до котленци за уреждане на учебно дело в града е написано на гръцки), но и разговаря на гръцки език на философски и въобще научни теми. В спомените си за д-р Берон М. Балабанов споделя: “мене ми се струва като че да съм още при него и да го слушам да ми разправя убедително ту на български, по котленски, ту на гръцки, по филибешки, за своите открития по небесната физика” (Балабанов 1899-1900: 11). Така главен посредник между българите и идеите на модерния свят за дълго време остава Гърция. На гръцки пишат художествени, научни и педагогически произведения, защото не са знаели писмен български език, мнозина от тях: Ат. Богориди (внук на Софроний Врачански), Александър П. Куртович (Зоирос паша от Пловдив), Никола Пиколо, Гр. Пърличев, братя Сим. и Мих. Христови от Стара Загора, Ив. Симеонов и Ант. Цанков, съставители на гръцки христоматии, и мн. др. (Стоянов 1978: 107).
13.07.2012 14:21
Остава сега само да ми докажеш, че гръцкия е гръцки, измислен е от гърци и то във гърция.
Няма научен институт в света, който да не приема, че античните македонци са гърци. Това личи не само от имената на царете (гръцки), не само от самоопределянето им като гърци, но и от факта, че Филип и Александър Македонски работят за една гръцка политическа идея - обединението на стотиците гръцки градове държави в единна империя. Тази империя трябва да постигне две важни политически цели. Да спре войните между гръцките градове държави и да се противопостави на Персийската империя, чиито агресивни действия през VI-IV в. пр.Хр. застрашават гръцката независимост.
И Филип, и Александър успяват в действията си, подкрепяни от не малка част от гръцкото общество. В този смисъл г-н Желев не е прав, когато твърди, че Филип и Александър са само варвари разрушители, каквито гърците не могли да бъдат. Царствата, които възникват на територията на Александровата империя след смъртта му и над които застават “македонски” пълководци като Антиох, Птолемей и Лизимах, се наричат елинистически (т.е. гръцки) царства, а периода на съществуването им (края на IV-I в. пр.Хр.) - елинистически. Там цъфти гръцката образованост и култура, най-високата в света в тази епоха, постигнала интересна симбиоза с персийската и египетската цивилизация. В Александрия се появява и най-голямата библиотека в света - 600 000 тома. На гръцки език - не на македонски, какъвто и тогава, и днес не съществува.
Остава сега само да ми докажеш, че гръцкия е гръцки, измислен е от гърци и то във гърция.
АКО ИМАТЕ ЗАБЕЛЕЖКИ И ОПЛАКВАНИЯ ЧЕ НЕ СТЕ ОТ ТЮРСКИ ПРОИЗХОД А СТЕ СПЕРМАТОЗОЙДИ ОТ ТА****ТЕ НА ОНАСИС, ТРАКЙИЦИ, МУХИ, ХЛЕБАРКИ ИЛИ МИШОЦИ, ОБАДЕТЕ СЕ НА БЪЛГАРСКОТО МВР ЗА ДА РАЗБЕРЕТЕ ЗАЩО ОФИЦИАЛНО ПРЕД ЕВРОПА И СВЕТА СЕ ПРЕДСТАВЯТЕ КАТО НАРОД ОТ ТЮРСКИ ПРОИЗХОД! ВСЕКИ ЕВРОПЕЕЦ ЧЕТЕ МНОГО ПРАВИЛНО И ЗНАЕ ОЩЕ ПО-ДОБРЕ ЧЕ ОФИЦИАЛНО СТЕ ОТ ТЮРСКИ ПРОИЗХОД А В ТОВА НЕ ВИЖДАМ НИЩО ЛОШО! ПОНЕЖЕ ВИЕ ОЧЕВИДНО ДЪЛБОКО СЕ СРАМУВАТЕ ОТ ПРОЙЗХОДА СИ ВИ ПРЕПОРЪЧВАМ ЕДИН ПСИХОТЕРАПЕВТ!
Отворрете линка...Официален сайт: http://www.mfa.bg/bg/26/pages/view/1214
Ти да не си бот?
13.07.2012 14:36
Ти да не си бот?
Аз нямам ръководители по историческите ми занимания, освен авторитета на учените. Вие, за когото vulgares каза, че не сте грък (?), но мен това не ме интересува, може да не бъдете толкова импулсивен, защото тези бележити български учени, живяли през ХХ в., не смесват българи, славяни и траки, така както правят тракедонистите днес, които искат да изкарат, че автохтонните траки, са едно и също с българи и славяни. Правете, разлика!
Ти да не си бот?
Гръцките училища стават притегателни центрове за образование на младите българи и ревностни разпространители на елинистичните идеи.
13.07.2012 14:50
Тук искам да отбележа твърдението на някои византийски хронисти, че в навечерието на славянското заселване на Балканите в първата половина на VII век Тракия е напълно опустяла и равнините й са обрасли с тръни и храсти.
Това сведение неслучайно съвпада с мнението на автора на български апокрифен летопис от XI век, според който, когато славяните и българите навлезли в Мизия, заварили територията от 130 години опразнена от елини.
Това сведение е интересно и с факта, че средновековните българи са смятали местното население за гръцко!
13.07.2012 14:57
Наложилата се в езическа България традиция на употреба на гръцкия език и писменост може да бъде характеризирана като мост за прехода й от варварство към цивилизация, основа за преминаване от лапидарна към книжовна писмена култура.
13.07.2012 17:03
Факултет по класически и нови филологии
Катедра: Класическа филология
Наличието на писменост е един от задължителните елементи на високата култура, защото чрез писането се съхранява информацията, а това позволява нейното натрупване, интерпретация и усъвършенстване на познанията в дадена област. Писмеността има заслуга за развитието на изкуствата, за разпространението на културата, за установявяне на по-точни отношения на взаимност между богове и хора, тя слага ред в стопанската дейност на човека.
Писмеността се превръща в “принцип” на мисленето, който може да служи за систематизация на заобикалящия свят.Свидетелските показания, обвинението и оправданието, нямат сила докато не бъдат записани, защото словото е неизменчиво. Но както отбелязва Платон във “Федър” за разлика от човека писаното слово не може да отговори на въпроси, за да бъде ефективно, то трябва да се съпътства от устна реч, да се интерпретира, но написаното все пак остава каквото е било и не променя мнението си. То е доказателство, именно защото не се мени според ситуацията и публиката и може да се приеме за абсолютно редом с истината.Тоест, гръцката култура няма претенциите за абсолютна иновативност, тя не е измислила всичко, но е преосмислила всичко, тя заема, асимилира и подобрява всяко откритие. Митовете за Кадъм олицетворяват обработващата функция на елинското мислене чрез толкова важен пример, какъвто е писмеността, а в чисто географски план представите на гърците за съществуващия обозрим и културно усвоим свят. Те са считани за митологично отражение на дорийското нашествие и на търговските пътища, а именно търговията е сферата, от която тръгва писмеността и посредством която се осъществява нейното териториално разпространение.
Тракия е била опразнена от елини, а не от траки. След руско-турската война Тракия отново е опразнена от елини, което изобщо не означава, че Българските земи са останали пусти, а напротив.
Колкото и да цитирате продажни и неграмотни български "историци", не можете да докажете нещо което не може да се докаже с лъжи.
Спароток бърка в задниците и на гърците, и на русо-българите, и на агентурните летописци.Ако не можете да вденете, значи не ви е дадено от бога да вденете..
Спароток бърка в задниците ....
27.10.2012 22:53
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ