
Прочетен: 20406 Коментари: 28 Гласове:
Последна промяна: 28.03.2013 12:16


На 28 март, почти седмица преди Лазаровден, имаме две събития от културния живот на българите. Едното е църковно, чества се Енравота. Според житието на този първи български християнски светец, той е брат на кан Маламир, казва се Енравота и живее в първата половина на ІХ век. Успоредно с това църковно събитие, имаме и фолклорно – около тия дни преди Лазаровден, според Димитър Маринов, се празнува „боенец”, тържествата, според нашия бележит етнограф, са в чест на Боян, както е известен третият син на цар Симеон, чието име е Вениамин.
Защо обаче и Енровата и Вениамин, са наречени...БОЯН?
Очевидно думата „Боян” е прозвище, защото и Бат-Боян, първородният син на Кубрат, според „Именника на българските владетели”, е известен като Безмер.
Епоса за народа „бояни” (баан) присъства във втори том на „Веда Словена” (Веда Словенахъ., Обрядни песни от езическо время. Упазени со устно предание при Македонско-Родопските Българо-Помаци, С. - Петербург, 1881, том. ІІ.). http://letopisec.blog.bg/history/2012/02/28/epos-za-naroda-boian-i-proizhod-na-martenichkata.911900
Юрий Венелин и Г. С. Раковски са убедени, че упоменатият в „Слово за похода на Игор” писател Боян, е българин.
Ако се сравни какво казва за Боян (третият син на Симеон) кремонският епископ Лиудпрад, когато през 949 г. идва с немско посолство на Балканите, с онова, което казва за писателят Боян, летописецът на „Слово за похода на Игор” (ХІІ в.), ще установим, че то е почти едно и също.
Според Лиудпрад Боян имал магически способности (разбирай „езически”) и ставал „веднага на вълк и на какъвто друг звяр поискаш”.
Явно Боян е почитател на един езически обред, съхранен и до днес във фолклора на българите в Република България под името „кукери”, където танцуващите се обличат в животински кожи.
Според летописецът на „Слово за похода на Игор” (ХІІ в.), писателят Боян бил езичник, нарича го „син на Велес”. Той е епичен певец и:
„мисълта му се понасяше
като катерица по дърво
като сур вълк по земята,
като див орел под облаците”
Следователно, магьосничеството на Боян у Лиудпрад не е само чисто езичество, но е и - писателска дарба.
Християнският летописец на „Слово за похода на Игор” постоянно спори задочно с „приумиците на Боян”, но именно по тази причина някои от „приумиците” са се съхранили в „Словото...”
Вениамин е наречен в народната памет Боян, защото е писал за народа „боян” (баан). Фолклорен вариант на епосът за народа „баан” е съхранен, както вече казахме, във втория том на „Веда Словена” (1881 г.) от стр. 393 до стр. 557. Източникът е един природно образован българин - мюсюлманин с име Исиин, от с. Лъжене, Неврокопско.
Нека тук отдадем заслуженото на Димитър Маринов, който прави в края на ХІХ век теренни проучвания за народната вяра и религиозните народни обичаи. Той описва хороводният танц и обред „Боен” (боенец). Времето, през което се играе това хоро (което не е „склопено”, т. е. не е в кръг) е през великите пости. „После Сирни заговезни момите се събират и почват да се приготовляват за боенец или боеник - обред, който начиня от Среднопостница, а в Бургаско - от Св. 40”... „Боенецът се играе до деня срещу Лазарница, т. е. до петък срещу Лазарница. Тая вечер се свършва тая игра”.
Тоест, „Боенец” е вместен преди основният християнски празничен цикъл, който включва Лазаровден, Цветница и Възкресение (Великден).
По същото време, както вече посочихме е и мчк. Боян, княз Български. Тоест, не е учудващо, че на мястото на старият езически праздник на българите "боян", християнската църква е учредила свой празник на светец и че Енравота е наречен и Боян...
Във „Веда Словена” пък е казано следното за времето, през което се пеят песните за цар Бана: „Когато веке заминувала зимата и пристигнувало лятото, излевали вън от селото момите, юнаците и пеяли следующата песна” (с. 393). Така започва фолклорния цикъл за „Бана”.
Описанието, което дава Д. Маринов на танца, има интересна символика, която трябва да бъде интерпретирана.
Хороводният танц „боенец” включва следните елементи. Една по-едра мома играе ролята на момък, а друга по-малка (около 8 - 10 годишна) е „негова” съпруга. „Момъкът” има специално облекло и атрибути, включващи стяг (знаме), секира и много кърпи, които можем да предположим, че символизират стрели на лък. „Момъкът” играе и хвърля от своите „много кърпи” към старите мъже наоколо (дядовците), които в отговор взимат кърпата и връзвайки в нея монета, я връщат.
Символиката е впечатляваща. Разиграва се стилизиран „военен обряд” (хвърляне на кърпа, т. е. стрели) и „отговор” - плащане на данък.
„Игрите и песните, вземани заедно, се казват боенец или бояник”, пише Д. Маринов.
Обредът е „войнствен” (секира, стяг) и съществено се различава от следващият календарен празник „Лазаровден”, т. е. не може да бъдат смесени в представите на българската народна култура.
Димитър Маринов е живо заинтригуван кой е източникът на този ритуал. Баба Драгана, от с. Марян, Еленско, разказва на Маринов, че „тая игра се правела в чест на някакъв царски син - Боян, който бил много хубав, който знаел омайно да свири и пее и разбирал езиците на всички животни. И когото самовилите са залибили и грабнали”.
От теренните проучвания на Димитър Маринов, Любомир Милетич, Н. С. Державин и др. знаем, че фолклорни песни за „Бан” (Боян) и танц „боенец”, са съхранени не само при българите мюсюлмани (помаците), но и при българите християни, дори у тези, които живеят в Бесарабия (Н.С.Державин).
N.B.
Ένραβωτάς ός και Βοΐνος έπωνομάζετο (Тheophylactus of Achrida, PG 126, 193c)
Атила в българския фолклор (Веда Словена...
БЪЛГАРСКИЯТ ФОЛКЛОР НА ПОМАЦИТЕ.
Езическите жреци биле ръководители /а може би и автори/ на различни молитви във вид на танц и песен,та наистина може би този обряд е наричан на името на създателя си или просто е съхранил името на един от тези жреци.
„Момъкът” играе и хвърля от своите „много кърпи” към старите мъже наоколо (дядовците), които в отговор взимат кърпата и връзвайки в нея монета, я връщат."
А сега хвърлят книжни салфетки в клубовете (((((((
Абе нема ли тука некой да се изока, че Бой, е
ВАРдянин, Боец
"- Бургарои ~ българи, са военизирани подразделения, създадени от централната власт"
" Лидерът-воин ... който има свръхестествени способности - Защо ? - защото за разлика от простака-vulgar е човек, с Гръбнак, характер - Който поради това е уважаван и от враговете си !! ",
защото Конкретно Римската теза е доказала ,че COMITAE = BULGARI.
"вардя, вардянин ?! - от там идват в групата на немските езици думата за "война"-war ( БОЙ, б.а), но и за защита-guard а от там и определен вид (елитен)военен-гвардеец.
ша фургаш ли кърпето и да те тургам ли у стената на съаФтурите на Ромската "ТЕЗА"
,
ил ша изчакаш рецензията на падругата ти психопата гето и дзверчето ( два за един вървят )
31.03.2012 11:54
На с.37/8 от "Кроватова България" авторът пише: “Но понеже самата Мизия в 4 и 5 век се е казвала България и провинция България, явно е, че старите мизи са наричани българи и че България преди Аспарух е била провинция на Източноримската империя, което потвърждава казаното от Теофан, че Стара България е опирала до Босфора”
31.03.2012 13:11
- Милчев, аз лично съм присъствал и гледал с очите си този типично мъжки хороводен танц ... който се нарича "буенац-боянац" в една етнографска група "Еркеч" варненско !
- Тези същите са известни още и като вайковци ... според специфика в говора им ... Чисти на сто процента българи !!
- Това е чисто мъжки ... дори бих го опреличил на боен танц ... примерно, който са изпълнявали така наречените "корибанти" в мита за раждането на Зевс !!
- Този същият е известен след това до късна античност, като пери(хис) ... произнася се още и като пири/хис !! - в македонско мисля че той е останнал под формата на техният танц с ножове ... които много си мислят че е отглас от харамиите ... от илинденско въстание ... но не е ... същият е от много по-рано !!
- Същият се е танцувал и в предобраза на това, от което после ще произлязът гладиатори и гладиаторски битки !! - танцувани и не само танцувани, защото са сложни ритуални празници включващи в себе си и ... единоборства !!
- Всичко това е идвало да възвеличи паметта на някой чутовен Херой или самият "бог Херос" !! - какво ли е това Хероса в българската митология ??! ... това не е към Натанаил защото той е със увредено поади определени причини мислене - Питам тези, които се чувстват българи ??!
от тарКан Гет - Евпатор Тирасполски :)) - Urus sum ... :)))
П.П. - За невладеещите латинският - пояснявам ! - Urus не е Урсус(мечка), както го бъркат гърците, които се опитват да докажат че, са наследници на тази образност, традиции и митове ?! :)))
- Милчев, аз лично съм присъствал и гледал с очите си този типично мъжки хороводен танц ... който се нарича "буенац-боянац" в една етнографска група "Еркеч" варненско !
............................................................................
Сведението ти, че си наблюдавал и сега този народен танц, описан за първи път от Григорович, който е преписал народна песен за "Баан" открита от Ив. Шишманов в Румянцевия музей, е много важно, а що се отнася до интерпретацията ти, позволи ми именно защото се чувствам българин, да не се съглася с нея...
31.03.2012 14:45
- Най-малкото се мисля за "дедо боже" ... така че, истината да е само мой монопол ?! - поради това съм се захванал ... да чета и пиша, та да обменям инфо ... по интересуващи ме въпроси ?!
- Милчев, аз лично съм присъствал и гледал с очите си този типично мъжки хороводен танц ... който се нарича "буенац-боянац" в една етнографска група "Еркеч" варненско !
............................................................................
Сведението ти, че си наблюдавал и сега този народен танц, описан за първи път от Григорович, който е преписал народна песен за "Баан" открита от Ив. Шишманов в Румянцевия музей, е много важно, а що се отнася до интерпретацията ти, позволи ми именно защото се чувствам българин, да не се съглася с нея...
- Ако има нещо с което не си съгласен ... откровено си ккажи, къде бъркам - Нали за това пишем и спорим тук ?! - ако смяташ, че това е форма да си начешем празното щестлавие ... по отношение на мен поне (!) ... Бъркаш ? ... Защото за мен "лъжата е грях" ! ... и става непростим такъв, ако човек знае истината ... но въпреки всичко съзнателно продължава да заблуждава-лъже ... настоявайки но своето ?!
- Това накратко !
- Апропо ... мисля, че тези празненства, които коментираме имат и пряка връзка с Фанагория ... панаирите ... панаГири((казано по гръцки ?) ... та и до Олимпийски, Истмийски и разни други пан"елински" игри ?!
- Относно сравнителна фолклористика ... съгласен съм, че не трябва да се пресилват нещата ... Но-о ??! ... четейки я, нея наред с история и религиознание - нещата стават много странни ... многозначителни ?!
- Обяснявам ! - Ако приемем, че при формирането ни като народ ... основно в него са влизали етносни групи на хора, които идват през ШЕСТИ ВЕК( и след) на балканите ... то от това следва, че в нашият фолклор не би следвало да има налични белези ... на такива от по-старо време ?!
- Пак ти обръщам внимание на това, което не знам защо в енциклопедиите го наричат пан"елински празници ... това в древността, а и дори на съвременен гръцки "димотики" си се нарича "панаИГИРИ" ... при нас е прието произнасяне с форма на думата "панаИРИ".
Пак се връщам към това, което пише в официалните пубикации(изследвания) по темата, където това звучение(изписване) се замества с "пан елински ПРАЗНИЦИ" - като обясняват че там имало място и за състезания ... наред с честване на богове(шествия) ... отделно и празненства игри ... и дори с, и в момента е характерно ... играенето на хоро !
- Още едно отклонение - Защо при нас и гърци Хоро(то), си е хоро(като дума и вътрешно обагрената му символност и смисъл ?) !!
... а при останалите "славяни" се произнася "коло" идещо от "о"коло-колело-кръг и т.н. ??!
- Думата "пано" в гръцкият а и в българският предимно е глагол, в смисъл "пълня", "изпълвам" от което и "изпълнявам"(вероятно ?!) ... относно втората част от терминологията:
а) при гърци ... тя е в конкретиката(смисъла) на "игра-хоро-празник"
б) при нас с това Ири ме навежда на ЕР-Ерми-Герман-Хермес(тоест Ера-Ероса ?) ... от там и етнографското самоназвание "ЕРкеч" ... за втората част от този "теоним"(?) ... мога да обясня - Но засега спирам ? - Като продължавам да бъда заинтригуван от тези "съвпадения" ... и дали са случайни, те ??!
- Правилно ме раззбери ... това са хипотези, на база констатирани реликти в съвременно празнуване и образност във фолклор и етнография ?! - може и да бъркам ... поради това изказвам на глас, констатациите си и ... питам/сверявам със други становища(на други хора ?) ... движен съм от желание за търсене0намиране на отговор Истинен ?!
Глагола "хорево" на гръцки значи "скачам" и от там пройзлиза и думата, съществителното "хорос" !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Глагола "хорево" на гръцки значи "скачам" и от там пройзлиза и думата, съществителното "хорос" !!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Да те питам ? - Кога, къде и от ... кого за пръв път във "вашата" митология се споменава, че е изобретил ... хорото ??
- В каква връзка се изпълняват хората ... в контекста на какво ?
- Азбуката на която пишете знаем ... не е "гръцка" ! - не си присвоявай(те) изобретяването й ?
- Вероятно ще ми дадеш превод и тълкуване на името на "гръцкият"-АРКАДСКИ или БоЕ/йотийски ... бог Пан ??
- Pan's name with the Greek word for "all" (πᾶν)=[Pan] тоест това означава "всичко" ... или ... това, което изпълва всичко !!?
- Така че, "многознаещ" фанариотино ... отвори тълковните и етимологични речници на гръцкият език ?!! - после ми прави преводи, чрез просторечието си ?!
- Хайде, засега няма да те натоварвам допълнително и питам ... Какво означава името на братът му близнак ?! - Аркас(Arcas) ... дал името си на Аркадия !!!
- Господи, пази ме от прости и предубедени ... заредени със злоба хора! - и прости им ... защото те не знаят какво вършат и говорят ?!!
Значение на изучаването на старогръцки език
Гръцкият език има 2500 години история. Той е в основата на европейската цивилизация, като норма. Влиянието на старогръцкия върху старобългарския и среднобългарския език е много силно.
Има 3 периода в развитието на езика: 1) старогръцки език 2) средногръцки език (византийски език) 3) новогръцки език. На база на старогръцкия може да се реконструира как са се развили другите езици, за които няма толкова знания към момента.
Основни характеристики на гръцкия език
1. езиково единство, което се е запазило от отделянето на езика като самостоятелен до сега (~ 3000 години); много малко езици по света го имат.
2. непрекъсната традиция (устна и писмена)
3. едновременно използване на езикови форми, създадени в различни периоди: 40% от лексиката на Омир се ползва и днес на новогръцки.
4. изключително гъвкав.
5. огромни словообразувателни възможности, по-големи дори от тези на немския език.
Пет са основните групи гръцки диалекти:
1) дорийски диалект
2) еолийски диалект
3) йонийско-атически
4) аркадо-кипърски
5) памфилски
Езикът след II-III в. пр. Хр.
В Атина се е говорел йонийският диалект и заради силното влияние на Атина през V-IV в. пр. Хр. над останалите полиси започва да се налага т.нар. атическо койнè (“койне” – общият език).
Появява се Александър Македонски, учителят на Александър Македонски, Аристотел, е от Атина, затова и Александър учи атически гръцки.
Гръцката култура и гръцкия език чрез Александър се разпростират в целя свят. Говори се за периода на елинизъм, когато други култури се смесват с гръцката.
Гръцкият език става официален език на Римската империя, която Константин Велики измества на изток.
Учителите в тях са гърци, а преподаването е изцяло на гръцки език.
Гръцки училища се откриват в редица градове в Османската империя и вън от нея, като по-големите и авторитетни са в Цариград, Кидония, Атина, Хиос, Янина, о-в Андрос, Смирна, Букурещ, Брашов, Яш, Одеса и др.
Те стават притегателни центрове за образование на младите българи и ревностни разпространители на елинистичните идеи. Не случайно възпитаници на гръцки училища са най-изтъкнатите дейци на Българското възраждане: д-р Н. Пиколо, д-р П. Берон, д-р Ив. Селимински, В. Априлов, Г. С. Раковски, С. Доброплодни, д-р Ив. Богоров, Д. Душанов, Г. Кръстевич, П. Бобеков, К. Фотинов, Ст. Чомаков, Ив. Добровски, Ив. Момчилов, Н. и Д. Михайловски, Р. Попович, Д. Миладинов, Гр. Пърличев, Ат. Богориди, Ст. Богориди и мнозина други. ”Това е езикът, казва Р. Попович в предговора към Христоитията си от 1837 г., на който тогава всички образовани българи “хоратуват, и на всяк ден четат и пишат, и без него не можат (Родолюбивий 1992: 76). На гръцки пишат художествени, научни и педагогически произведения, защото не са знаели писмен български език, мнозина от тях: Ат. Богориди (внук на Софроний Врачански), Александър П. Куртович (Зоирос паша от Пловдив), Никола Пиколо, Гр. Пърличев, братя Сим. и Мих. Христови....
02.04.2012 11:23
Повече от 100 са издадените от покойния проф. В. Бешевлиев "Първобългарски надписи на гръцки език"; три от тях са на прабългарски език, но с гръцки букви.
Наложилата се в езическа България традиция на употреба на гръцкия език и писменост може да бъде характеризирана като мост за прехода й от варварство към цивилизация, основа за преминаване от лапидарна към книжовна писмена култура. Усвояването и широката употреба на гръцкото унциално (главно) писмо осмислили на българска почва бъдната славянска графическа система, която била близка по начертание както до "римските", така и до "гръцките" букви.
02.04.2012 11:47
02.04.2012 11:49
02.04.2012 11:51
02.04.2012 11:58
С тази колонизация гръцката култура е разпространена в Италия, като скоро се развива нова цивилизация, която по-късно си взаимодейства с местните италийски и латински цивилизации. Много нови градове се развиват и замогват, като например Капуа, Неапол, Сибарис. Други важни градове в Магна Греция са Таранто, Локри, Регион, Кротоне и Турии. През ранното средновековие гръцкото влияние остава силно, тъй като районът е част от Византийската империя или под силно Византийско влияние до края на XI век.
И днес населението в тези райони пази елински характеристики в културата. Местните диалекти (най-разпространени в Калабрия и Саленто) се наричат "грекана", "грико", "катоиталиотика" или "Калабрийски" и могат да бъде разбрани (до голяма степен) от други гръцкоговорещи. Фолклорът на това население е различен от италийския и определено се свързва с гръцкия - характерната песен с танц "тарантела" се смята за остатък от древногръцките екстатични Дионисови чествания.
Реджо ди Калабрия е вторият най-стар град в Италия, основан през 720 г. пр. Хр. от древните гърци.
Неапол възниква през IX-VIII в.пр.Хр. като гръцка колония, която древните гърци наричат "Неаполис" (новия град). Скоро Неапол започва да се смята за един от най-проспериращите градове в Магна Греция, която включва всички гръцки колонии на Апенинския полуостров.
Сиракуза (124 хил. ж., 2009 г.) е исторически град, разположен в югоизточната част на остров Сицилия, Южна Италия.
Градът е известен с богата си древногръцка история, култура, амфитеатри, архитектура, както и като родното място на Архимед.
На времето римският философ Цицерон го нарича "най-великият и най-красив от всички гръцки градове".
ПЪЛНЯ---НА ГРЪЦКИ Е ГИОМИЗО, А ПЪЛНО-НАПЪЛНЕНО--ГИОМАТО..НИТО РАЗБИРАШ ГРЪЦКИ, НИТО МОЖЕШ ДА ГО ПИШЕШ И ДА ГО ГОВОРИШ, ПАНО---БИЛО ПЪЛНЯ ЗНА ГРЪЦКИ... ИДИ СЪМ ТИ ПИСВАЛ И ПРЕДИ--ИДИ НА ЛИЦЕНЗИРАН УЧИТЕЛ ПО ГРЪЦКИ--И ДА ТЕ УЧИ--ВЪВЪ ВАРНА-КОИТО Е СТАР ГРЪЦКИ ГРАД--ИМА МНОГО...КОИТО ДА ТИ ПОМОГНАТ..
А ДУМАТА ''хоро'' - Е ЧИСТО ГРЪЦКА--ИДЕ ОТ хореа-ХОРОС--ХОР--едно като певци---и второто значение е като танцуване на повече от един антропос
на вулгароски думата е танцуване---на еллиника глосаа е ХОРЕА---СЕГА КАКТО САМ КАЗА В ЕДИНАИСТИ-11 ПОСТ....СЛАВЯНИТЕ НЯМАТ ТАКАВА ДУМА ''ХОРО---САМО ВИЕ ВУЛГАРОСИТЕ И ФИРОМИТЕ Я ПОЛЗВАТЕ, СЪРБИТЕ НАПРИМЕР НЕМАТ ТАКАВА ДУМА.--ЗАЩОТО ВСИЧКО СТЕ КРАЛИ ОТ ГЪРЦИЯ..
МНОГО СТЕ КРАЛИ И КРАДЕТЕ ОТ ВЕЛИКА ЕЛЛАДА.
НЕ МУ ПУСКАИТЕ ПОСТОВЕТЕ..
ТОИ Е БОЛЕН
Името „Гърция“ на старогръцки и катаревуса е ELLAS, а на димотики – ELLATHA, но старият номинатив ELLAS и днес може да се срещне върху документи или марки. Името Гърция идва от названието на едно беотийско гръцко племе от град Граеа, което колонизира южна Италия през 8 век пр.Хр. Европейците използват имена, производни на Graecia, но персийците, турците и арабите използват името Yunans, т.е. йонийци (гръцки "Ίωνας"). Интересното е уникалната форма, използвана от грузинците за гърците – "berdzeni", което на грузински означава мъдри.
Етимология на ЕЛЛИНИ
За първи път с екзонима елини е споменато едно малко племе от Омир, което обитава южната част на Тесалия. Това се потвърждава и от сведенията които са достигнали до съвременната епоха от Херодот, Тукидид, Пароския мрамор, Аполодор. От друга страна, веднъж Аристотел пренася Елада в Епир. По повод на това съждение на Аристотел, в края на 19 век Едуард Майер в труда си на немски "Geschichte des Altertums" (II т., Щутгарт, 1893 г.) приема, че елините в доисторическия си период са заемали Епир, откъдето са се преселили и заедно с миграцията си местят със себе си на новите земи и старите племенни и регионални названия. Късно-генеалогичната поезия (от Хезиод насетне) създава епонима елини, правейки го син на Девкалион и Пира, оцелял след големия местен потоп (неизяснена е връзката с Библейския потоп) и намирайки го за родоначалник на древногръцкия (елински) народ. Древногръцката генеалогична поезия, вижда в лицето на брата Амфиктион на родоначалника сложил родословието на древните гърци - Елин, епоним на Термопилско-Делфийската амфиктиония. Членовете на тази амфиктиония свързват своя произход с фтиотийците (древните жители на територията на днешна Фтиотида), които се наричат ​​елини, и разпространяват това название в Централна и Северна Гърция (не съвременните региони на държавата Гърция, а древните и антични райони на северозапад от Атика до границите на Тесалия и Епир.
Как ти личи че си неграмотен ако знаешшшшшшшшшш! но по-добре да не знаеш....."МАКАРЙИ И ПТОХИ ТО ПНЕВМАТИ".......
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ