
Прочетен: 8178 Коментари: 10 Гласове:
Последна промяна: 31.08.2011 15:30


За синът на Кубрат, основал през 680 г. държава на Балканите с име България, след като хазарите анексират по-голямата част стара Велика България (без българските земи на запад от Днепър ) има сведения:
1. в Хрониката от ІХ в. на Теофан
2. в Бревиария от ІХ в. на Никифор
3. в Арменската география от VІІ в., приписвана на Анани Ширакаци
4. в еврейско-хазарската кореспонденция от Х в. на хазарския цар Йосиф с андалузкия евреин Хасдай ибн Шапрут
5. в Църковните протоколи на VІ Вселенски събор.
6. в Именникът на българските канове - като Исперих
7. в апокрифната старобългарска книжнина - като Испор
Един от слабо проучените исторически въпроси е додунавската биография на кан Аспарух (VІІ в.)
Обикновено за този владетел се пише, че довел българите до местността Онгъла, откъдето ги повел на юг към дн. Добруджа на Балканите, като преминали р. Дунав.
Дълго време в историческата наука тези хора бяха наричани номади, без да се вземат предвид археологическите проучвания на първата им столица в Мизия (дн. северна България) Плиска, която не е табун, а монументално строителство (вж. книгите на Тодор Чобанов).
Що се касае до додунавският период от живота на кан Аспарух, който е именуван „ювиги кан”, обикновено се цитират Теофан и Никифор, византийски летописци от 9 век, които не са единствените извори от онова време.
В разширеният вариант на „Арменската география от VІІ в.” (Ашхарацуйц), приписвана на Анани Ширакаци, се съобщава следното сведение: „От Хипийските планини избяга сина на Худбадр (чети: Хубраат, както по-горе в същият текст е изписано името на Кубрат).”
В географията от VІІ в. на Анани Ширакаци р. Волга ("Ател","Ра") тръгва „от Каспийско море на север с два ръкава, които се съединяват”, а след това се обръща на запад към т. нар. „Хипийски планини” и стигайки до дн. руски град Донецк се влива в р. Дон (Танаис).
Античната река Танаис извира от планинските възвишения над дн. руски град Донецк, според „Географията” на Птолемей от ІІ в. от н.е. и се влива в Азовско море.
В еврейско-хазарската кореспонденция от Х в. на хазарския цар Йосиф до андалузкият евреин Хасдай ибн Шапрут, е споменат само един престолонаследник на народа, който хазарите превземат. Той избягал на р. Руна (Дунав), според Йосиф. Става дума очевидно за Аспарух.
Йосиф не съобщава за първородния син на Кубрат, Бат-Боян, понеже той - както знаем - остава на територията на „Припонтийска България” (Теофан) и приема васалство.
В. Н. Златарски още навремето обърна внимание, че Теофан (по-пространно) и Никифор (по-сбито) ползват в своите летописи един трети, общ за тях и недостигнал до нас източник, в който се говори за Кубрат и синовете му, и в който името на Аспарух е упоменато.
И двамата по-късни преписвачи от ІХ в. пишат за Бат-Боян като за съвременник, какъвто той отдавна не е, но за техният източник от края на VІІ в., явно е съвременник. Тоест, Теофан и Никифор преписват буквално от неизвестен източник от края на VІІ в., който пише, че Боян още плаща данък на хазарите.
В Църковните протоколи на VІ Вселенски събор (860/861), също четем за нападението на Аспарух и превземането на Мизия:
"Казвам се Константин. Презвитер съм на светата божия църква, която се намира в Апамея, провинция Сирия Секунда. Ръкоположен съм от Авраамий, епископ на Аретуса. Дойдох при вашия свети събор, за да ви поуча, че ако бях изслушан, нямаше да претърпим онова, което претърпяхме тази година, сиреч каквото претърпяхме във войната с България. Защото аз поисках още отначало да дойда на събора и да помоля да стане разбирателство, така щото да се извърши нещо, което да обедини двете спорещи страни, та нито едните, нито другите да се измъчват, сиреч нито тия, които изповядват една воля, нито тия, които изповядват две воли. И аз отидох при стратега патриций Теодор и го помолих да говори за мене на събора, та да настане любов и мир, защото Бог от всичко най-много обича мира и любовта. И сега, ако заповядате, нека напиша онова, което Бог ми е внушил за вярата, по сирийски, и нека да се преведе на гръцки".
Русия, Китай, Украйна, България, 26.02.2...
Към полувинчатите патриоти и хуманисти
01.09.2011 02:32
01.09.2011 10:00
01.09.2011 13:25
2. Аспарух не е водил никакви българи, като овчар стадо, и до никакъв Онгъл… от който преминали в Добруджа.
Аспарух е предвождал българска войска, която сразява византийците, които нападат българите живеещи на север от Дунав.
„Онгъл”-хипотетична местност измислена от историците.
Теофан никъде не споменава такава местност Онгъл, на чиято територия уж се бил установил Аспарух, според историците. Теофан изрично споменава не веднъж, а точно четири пъти, че става въпрос за РЕКА, а не МЕТНОСТ, и не се нарича Онгъл, а Олгон, пак според Теофан. И още нещо-Теофан казва, че Аспарух се установява между Днепър, Олгон и Дунав, и в тези три реки Теофан вижда естествена защита на владенията на Аспарух, тоест на тази част от България, която не е под васална на хазарите, както става с Боянова България.
3. Аспарух не заселва българите на Балканския полуостров, по простата причина, че най-малко три века преди Аспарух, от Дунав до Охрид живеят българи.
Аспарух разширява България, присъединявайки българите живеещи на юг от Дунав към българите живеещи на север от реката.
4. Аспарух не е бягал на Дунав, както пишат хазарите, а е отстоявал и то във военни действия срещу същите тези хазари българските владения, които се разпростират от Днепър до Дунав и по негово време остават не подвластни на хазарите.
там е имало остатъци от траките, остатъци от готите, остатъци от славяни, авари и българи. Последните още от 493 г. атакуват тези земи на юг от Дунав, а преди 493 г. българи в състава на Хунската империя са се заселвали също на юг. Данни има при Йордан, Прокопий, Теофан, Приск . от Лом до Стума, са се заселвали българи, до образуване на Аварската държава в Панония 568г, когато те превземат още..
02.09.2011 09:44
предотвратима. И все пак, преди всичко науката и научната добросъвестност.
И с троянците имаме още повече че те не са наричали града си Троя а АТРЯЧ, което означава дракон.
Траките колкото са оцелели на Балканите като такива щом дошли БУЛГАРИТЕ веднага и моментално се записали като поданици на Улуг Булгар и то като българи а не като траки.Щото тая дума те не са я били чували е хич дори не знаели каква е и какво означава.А какво е булгар са знаели.Още повече че точно знамето им ,стяга им е бил същия - БУЛГАР.
Ебе учи,еби учи - ни поумнявават ни забременяват?! От самоеди държава става ли бе таранкоолу? Хич биля?
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ