
Прочетен: 49467 Коментари: 16 Гласове:
Последна промяна: 24.07.2013 11:52

„Гърците от завист го нарекли Хасан, Касан...
Той превзел Армения и Мидия. Те били отначало две царства – армени и миди...
Нарекли го... пръв български цар.”
(Паисий Хилендарски „История славянобългарска”, С., 1998, с. с. 177, 178).
монети на персийския цар Пероз (459-484)
монети на персийския цар Кавад, син на Пероз (488-496/499-531)
монети на Ирник, с прозвище Балас, управлявал Персия (484-488)
Кой е този „пръв български цар” и откъде Паисий заема сведението си за него? Защо нито един български изследовател не е обърнал внимание на това съобщение на Паисий?
Всеизвестно е, че до 387 г. Армения е била отделно царство, след което византийци и перси си поделят територията й. В някои източници окупираните части на Армения от Персия, са известни като Персоармения.
Персия анексира и Грузия и границата й на северозапад стига до кавказките проходи Дербент и Дарял.
Късно-античните гръкоезични историци, за да демонстрират ерудиция и висок стил, много често наричат сасанидска Персия (от ІІІ в. от н.е. до средата на VІІ в.) – Мидия. Независимо, че Мидия като държава залязва през 559 г. пр.н.е. с възкачването на Кир, който поставя началото на ахеменидска Персия, в очите на късно-античните историци Мидия, ахеменидска Персия, Партия и сасанидска Персия са на едни и същи територии, ето защо съвсем витиевато Приск Панийски през V в. нарича шахиншаха на Персия Пероз (459-484) – „партски цар”.
„Армения и Мидия” в текста на Паисий е просто синоним на Персия.
Паисий заема сведението за български цар, който завоювал Персия, от историята от 1601 г. на добровнишкият историк Мавро Орбини.
Орбини първи се докосва до някакъв източник, от който научава за български цар, чието име било „Касан” (с.62). Орбини веднага решава, че той е „неправилно наричан от гърците” (с.61, 62) така и го прекръства на „Ясен Велики” (с.61). Орбини пише:
„Той тръгнал срещу Гвалд Втори, арабски халиф, победил го и съсякал двадесет хиляди араби. И възвръщайки си към царството Армения и Медия, заслужено получил от император Лъв името цар” (с.62).
Хронологично този Касан (Ясен) е вместен от Орбини след Тервел, изключително прочут на запад с битката си срещу арабите край Константинопол през 717/718 г.
Сиреч, Мавро Орбини просто е нагодил „Касан” към анти-арабската военна политика на Тервел.
И все пак, по-важното е друго.
Около времето на „император Лъв” (ако това е Лъв І) „Армения и Медия” (т.е. Персоармения и Персия) са действително превзети през 484 г. А името „Гвалд” (с.62), което Орбини е превърнал в несъществуващ арабски халиф, учудващо съвпада с името „Кавад”, сина на победеният персийски шахиншах Пероз.
Но Кавад и Пероз, както и Лъв І, са исторически фигури от V в., а не от VІІІ в.?
Още Шарл Дюканж се усъмнява в съобщението на Мавро Орбини: „Азанер (така пък той нарича Ясен, Касан – бел.ред.) наследил баща си Тервел; ако е истина това, което разказва Мавро Орбини” (с.34)
Паисий Хилендарски през 1762 г. в своята „История славянобългарска” компилира от Мавро Орбини.
Паисий нарича този владетел „ пръв български цар” (с.178) и смята, че гърците „ от завист го нарекли Хасан, Касан” (с. 177). Той го именува „Асен Велики” и „Асен Първи” (с. 177). Освен това „Гвалд” (Орбини) при Паисий става „Кафила” (с.177), а „император Лъв” (Орбини) е модифициран от Паисий на „Лъв Исавър” (с.177).
С развитието на историческата наука се изяснява, че Тервел не е наследен от Касан (Ясен, Азанер, Асен) и сведенията за този „първи български цар” при Мавро Орбини и Паисий Хилендарски потъват в забрава...
Никой не си задава въпросът какво се крие зад тази информация...
...........................................................................................
Произходът на името „Касан” при Орбини и Паисий, което съществува и в запазените откъси от волжко-българския ръкопис от ХІІІ в. „Барадж тарих” (виж „Джагфар тарих”, С., 1995), трябва да бъде търсен в името (топоним) „Гар" и в персийският афикс (окончание) „ан, ен”.
В чувашкият език, приносител на който в Предкавказието са очевидно савирите от V в. (по-късните „хазари”), е съхранена ротацията r-z, вследствие на което „Гар” е ротирано в „Газ” и оттук води произхода си, както Касан (Орбини, Паисий) и Газан (Барадж тарих), така и патронима „Хазар”, който не случайно през Х в. хазарският цар Йосиф редопоставя като произход до патронима „Българ”, в кореспонденция си с андалузкият евреин Хасдай ибн Шапрут...
Герб на гр. Казан, въведен с указ на Екатерина Велика.
И все пак откъде през 1601 г. дубровнишкият историк Мавро Орбини, който пише първата сериозна историческа хронология на българите след Ренесанса (която има обем от „77 печатни страници, от 397 до 474” в монографията му „Царството на славяните”), е заел сведението за този български цар?
За да състави своя труд основно Мавро Орбини ползва библиотеката на дука Д`Урбино в италианския гр. Пезаро.
Град Пезаро, заедно с Равена и още три града, е формирал прочутият в средновековието „Равенски Пентаполис”.
От Теофан знаем, че точно там се бил заселил един от петте сина на Кубрат с хората му.
Според историците, това е Алцек, за който пише през VІІІ в. Павел Дякон в своята „Лангобардска история”. Българите на Алцек се заселили в Италия. Дякон пише само, че по неизвестни причини се отделили от своите и дошли. Той твърди, че лангобардския крал Гримоалд (662-671) ги поселил в Кампания, около дн. гр. Неапол. До Беневент.
Гръцките историци от ІХ в. Теофан и Никифор не споменават името на владетеля на българите Алцек, но твърдят, че кубратов син отишъл в Равенския Пентаполис.
Всъщност, особено противоречие между данните на Павел Дякон и Теофан/Никифор, няма. Напротив, от интегрирането им даже научаваме маршрута на заселване. Българите явно са били и във византийският екзархат в Италия, но те не стават „римски поданици”, както пишат Теофан и Никифор, а лангобардски. Обръщат се към лангобардският крал Гримоалд (662-671), който – според Павел Дякон – ги изпратил при своя син Ромуалд и той им дал пусти територии около дн. гр. Неапол. И до днес топонимите в тази италианска област са свързани с българите от VІІ в. на Алцек. Според Павел Дякон, те през VІІІ в. говорили все още на своя език, въпреки, че употребявали и латински.
Известието от 1601 г. на Мавро Орбини за български владетел „Касан”, който завоювал „Армения и Медия”, произхожда очевидно от гр. Пезаро в Равенския Пентаполис.
Основателно можем да допуснем, че това сведение е свързано като произход с легенди на алцековите българи в Италия.
Как те са попаднали в библиотеката на дука Д`Урбино в Пезаро, си остава загадка.
............................................................................................
Но това е част от българската история, завещана ни от Паисий Хилендарски и е жалко, че никой учен не си е задал въпроса колко истина може да има в това сведение на Паисий.
Никой български историк, освен Паисий Хилендарски, не е написал, че български цар е завоювал Персия през 484 г., когато хунските войски нападат от „северо-запад” (Захарий Митиленски, Йешу Стилит, Михаил Сириец, Бар-Ебрей) Персия и убиват шахиншах Пероз.
Прокопий пише през VІ в., че персите били „две години под властта на тия варвари”?
Кой е този български владетел, който превзел Персия чак до гръцките земи около р. Тигър? Арменски историк от V в. Елише го нарича „хон Херан”, а в „Именникът на българските канове” той е известен като „Ирник от рода Дуло”...
Дали е той? Виж повече по темата:
bghistory-letopisec.blogspot.com/2012/05/ephthalites.html
Тагове:
Как блюдо на Шапур ІІ се озова при Кубра...
Варвари и хуни. По повод проекта The Tra...
Според легендата за Газан и Хазар, разказана в летописа „Барадж тарих”, Газан в масгутско обкръжение (разбирай: персоезичие) станал цар.
Коронясването му било извършено не под хунското знаме, а под флаг, който представлявал „закрепено върху копие плъстено червено кълбо с разноцветни ленти”.
Това чуждо знаме обаче може да бъде открито чие е!
„Кожа на копие”, „украсена с плат” и с „цветни ленти”, така че знамето прилича на „пълна луна”!
Точно така Фирдоуси в „Шах наме” описва персийско знаме на легендарния Кава.
Сиреч, в този откъс от легендата за Газан в „Барадж тарих” е запазен спомен от издигането на Ирник в персийски шах... Описанието на стяга съвпада с персийското древно знаме.
Хуните, според легендата за Газан, разказана в „Барадж тарих”, поискали от Газан да замени това знаме със знамето на Иджик, сина на прародителя Боян. „Царят не се съгласил и забранил дори да се говори за това. Хоните търпели това унижение 400 години и трупали омраза към масгутите, в чието обкръжение бил рода Дуло”.
Тук имаме хиперболизирано време.
Става дума не за 400 годишно унижение, а за четири годишен период (от 484 година до 488 година), през който Балас (= Херан, Ернак, Ирник, Газан) е персийски, а не масгутски цар. Това са два различни народа, но и двата говорят ирански, което явно е довело до объркването. Не трябва да забравяме, това е легенда.
Обидените хуни, научаваме по-нататък от легендата, се обединили около сина на Газан/Хазар, чието име било Дугар. Явно хунския цар, който според Йешу Стилит през 484 г. убива Пероз и се омъжва за дъщеря му, преди персийската принцеса е имал син престолонаследник от българка Мугел (Йоан Малала, Агатий), но и още един син от друга жена, може би тя е от савирите.
Дугар, според легендата, е син на Хазар и по време на 4 годишния престой на Газан на персийския трон, се опитал да „бъде избран за нов цар Хазар”.
Когато разбрал това Газан, бързо се върнал с военен отряд. „Хоните веднага преминали на страната на Газан, а Хазар (новия Хазар, неговия син Дугар - б.м.) избягал при китайските тюрки и станал техен вожд”.
Фирдоуси също нарича каганатските тюрки – „китайски тюрки”...
И така, оказва се, че сведението при Паисий Хилендарски, заето от Орбини, за „първи български цар” Касан има аналог във волжко-българските легенди за покорителят на Персия, с прозвище Газан/Хазар...
В постинга ти е омешено всичко и с новолъжите на разните пръкнали се мечтатели, развяващи "Джагфар Тарихи"-то и "Именник на българските канове" като извори за българската история. Без да си поразгърнал нито един от тези паметници ги упоменаваш - първият В НАЙ-ДОБРИЯ СЛУЧАЙ е паметник от ХІІ в. (за доказателствата, че е менте не говорим), и това какво пише в него няма как да се вмъкне в ІV -VІІв. на новата ера. А и когато се говори за тюркоговорящи Волжски българи от ХІІ в., това по никакъв начин не засяга "славяноговорящи" българи от V - ІХ в. на Балканите.
Колкото до "извора" - "Именник на българските канове" - паметник с такова название - НЯМА, в оригинала е изписано "Списък на римски и персийски владетели". Име "българин" в текста на "Списъка" няма. Изписано "кан" или „канове” също НЯМА. Има изписано "къниазъ".
Паисий не сяда да пише история. Абатът Орбини пък пише по хърватска поръчка украсени разкази... Това не е единственият източник на Паисий за книжицата му. Произведението на Орбини е с оригинално заглавие "Книга историография", в руските имперски канцеларии то се "адаптира" и става „Царството на славяните” ПЛЮС ПОЯСНЕНИЕТО: „НЕПРАВИЛНО НАРИЧАНИ СКАВИОНИ…”...
Така че, радващо е, че те е обхванал търсаческият хъз, че си чел много, но фундаментът ти е паянтав, друже.
Изхвърли стъкмистиката от главата си. Чети, но и мисли, задавай въпроси за недомислията, които откриеш. Това е истинският историк. Повтарящият, без да мисли, става папагал - като прафесорите в БАН, които още ни учат, че предците ни са тъгъдъкали от Азия до Балканите и кат са забили едно копие насред Римската империя и са основали държава...
Не им повтаряй глупостите, моля те. Време е те да си отидат и да дойдат новите мислещи учени...
Поздрави!
17.06.2011 10:25
17.11.2011 15:03
https://www.academia.edu/1267811/_._._._.1_.24-34_2007_
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ