Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.02.2015 11:33 - Защо Симеон Велики е наречен „нов Птолемей“?
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 14519 Коментари: 8 Гласове:
7

Последна промяна: 27.02.2015 11:42

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
       По времето на Симеон Велики (893-927) България преживява „златен век“ и „ренесанс“ на културата.

image

Самият Симеон се занимава лично с филологически, философски, ораторски и метеорологични проучвания.

Йоан Екзарх под ръководството на цар Симеон подготвя превод на „Шестоднев“, т.е. произведение за сътворението на света, като за основа използва „Шестоднева“ на Василий Велики от ІV в., но и други „Шестодневи“.

Очевидно именно Йоан Екзарх е автор на поетична възхвала за книголюбието на цар Симеон, където споменава в първата част, че лично Симеон му е дал напътствия как да оформи българския „Шестоднев“:

Великият между царете цар Симеон,

възжаждал със желание пресилно —

той, мощният владетел, — да открие

познанията, скрити в дълбината

на тез труднодостъпни книги

и в мислите на многомъдрия Василий,

заповяда на мене, немъдрия по знание,

да променя речта във друга форма,

но да запазя смисъла на мислите му.

 

 

 image

Тази поетична творба е поставена в началото на свода от преводни книги, известни като „Симеонов сборник“. Това са  преводи на над 17 книги и летописи, един свод на учеността на Преславската книжовна школа, една библиотека на българщината, с която започва образованието през Х в. и на Русия. През втората половина на Х в. сборникът с книги, е отнесен от българския епископ Григорий в Киев, където той става доверено лице на княгиня Олга и я съпровожда при визитата й в Константинопол. Византийският император-писател от Х в. Константин Багрянородни, в своята книга „За церемониите“, посочва, че с руската княгиня Олга е присъствало духовно лице и преводач с име Григорий.

Колко голямо е било значението на „Симеоновия сборник“ за образованието на Русия става видно от преписите му през ХІ в., когато княз Святослав Ярославевич (1073-1076) подкупва монасите свода да бъде  наречен на негово име - «Изборник князя Святослава 1073 года».

Несъмнено Святослав е искал да излъже поколенията, че е „нов Птолемей“, както нарича Йоан Екзарх в поетичната си творба българския цар Симеон:

Нов Птолемей  като им се представи,

но не по вяра — по желание най-вече,

и поради сбирката от всички

божествени и многоценни книги,

с които, своите палати преизпълнил,

той си създаде вечна памет.

 

 

image

За библиотеката от „божествени и многоценни книги“ на Преславската книжовна школа научаваме и чрез  кремонския епископ от Х в. Луитпранд, който пише за цар Симеон: „За този Симеон казвали, че бил „емиаргос“, т.е. полугрък, понеже още като малък бил изучил във Византия ораторското изкуство на Демостен и силогизмите на Аристотел(ЛИБИ, 1960, с. 323).

promacedonia.org/libi/2/gal/2_318.html

 

При разбора какво е имал предвид Йоан Екзарх, като е нарекъл цар Симеон „нов Птолемей“ се натъкнах на факта, че учените дават грешни предположения: „Сравнението е или с Птолемей I Сотер (337-283 пр.н.е.), основателя на Александрийската библиотека, или с Птолемей II Филаделф (285-246 пр.н.е.), при когото се извършва преводът на Стария завет от еврейски на гръцки език — т.нар. Септуагинта. В контекста на Похвалата е по-вероятно авторът да има предвид Птолемей Сотер.

www.promacedonia.org/zv/zv1_5.html

 

Нищо подобно, тук Йоан Екзарх има предвид най-големият и известен, както на изток, така и на запад, учен от късната античност и Средновековието – астролога и географа от ІІ в. Птолемей.

image

Йоан Екзарх е знаел, понеже е бил придворен учен, че Симеон се е занимавал усърдно, освен с филология и с метеорология.

 Авторството на „За буквите“ е несъмнено на цар Симеон, с псевдонима Черноризец Храбър. Името на псевдонима буквално се превежда: „християнския Хаброн“, където „черноризец“ е едно от определенията за "християнин", а името Хаброн/Аброн е свързано с поговорката Ἅβρωνος βίος" ("The life of Abron"). Виж,: Suda, s.v. Άβρων.

Този Άβρων, според Суда, бил богат човек от Аргос, т.е. поговорката „живота на Хаброн“ имала подтекст, като всяка пословица.

А сега, да се  върнем при написаното от кремонския епископ Луитпрад, който пише, че Симеон бил наричан „semigrecum“, т.е. полугрък, но вижте как е подредено изречението: „За този Симеон казвали, че бил „емиаргос“, т.е. полугрък, понеже..“, „Hunc etenim Simeonem emiargon, id est semigrecum..“, т.е. за Симеон казвали, че е емиаргос, сиреч полугрък…

Какво е „емиаргос“?

Semi“ е „полу“, а „emi“ е „купих“. Какво е „купено“ (?) от Аргос или всъщност сме свидетели на факта, че дори Луитпрад, посетил България по времето на цар Петър, е знаел поговорката за Хаброн от Аргос и за това, че под псевдонима „Християнския Хаброн“  (Черноризец Храбър), се крие самият Симеон......NB

За филологичните и астрологични умения на цар Симеон съдим от кореспонденцията му с Лъв Хиросфакт (Лъв Магистър) от края на ІХ в.

Кореспонденцията между цар Симеон и Лъв Магистър, съхранена от последния, е открита в ръкопис от краят на Х в. или началото на ХІ в. в манастира „Св. Йоан Богослов“ на о. Патмос и е издадена през 1883 г. от  Секелион.

СЛЕДВА…

 

ПОХВАЛА ЗА ЦАР СИМЕОН

           (написана от Йоан Екзарх Български)

 

Великият между царете цар Симеон,

възжаждал със желание пресилно —

той, мощният владетел, — да открие

познанията, скрити в дълбината

на тез труднодостъпни книги

и в мислите на многомъдрия Василий,

заповяда на мене, немъдрия по знание,

да променя речта във друга форма,

но да запазя смисъла на мислите му.

 

Тях, сякаш и пчела трудолюбива

от всеки цвят отделен на Писанието,

събрал ги като във едничка пита,

излива ги, подобно на мед сладък

от своите уста пред първенците,

за да настави умовете техни.

 

Нов Птолемей като им се представи,

но не по вяра — по желание най-вече,

и поради сбирката от всички

божествени и многоценни книги,

с които, своите палати преизпълнил,

той си създаде вечна памет.

 

Отплатата на паметта за да получи,

то нека и душата му христолюбива

да има за възмездие венците

на мъжете святи и блажени

в непреходния век на вековете.




Гласувай:
8


Вълнообразно


1. letopisec - коментар във ФБ
27.02.2015 14:13
Даниела Тодорова Едно чудесно четиво! С огромна благодарност!
цитирай
2. letopisec - Radoslav Tinchev Естествено, че ...
27.02.2015 14:21
Radoslav Tinchev Естествено, че Йоан Екзарх сравнява цар Симеон с учения Клавдий Птолемей, а не с фараоните от династията на Птолемеите, които са 15 на брой
цитирай
3. letopisec - коментар във ФБ
27.02.2015 14:28
Marko Mark Markov На рускиот Светпославов Сборник, кој бугарите го фалшификувале пушува Цар Светислав, а не Симеон......
ОТГОВОР
Една изключително ерудирана личност в Русия, княз Михаил Андреевич Оболенски (1805-1873), който от 1832 г. оглавява Московския главен архив, а от декември 1846 г. е член-кореспондент на Императорската санкт-петербургска академия на науките, е имал достъп до старите архиви и летописи, в това число и до „Симеоновият сборник“, който по времето на княз Святослав Ярославевич (1073-1076), е наречен «Изборник князя Святослава 1073 года». Преименуването от „Симеонов сборник“ на „Светославов сборник“, е станало така: проучванията още на княз Оболенски на ръкописа показали, че името на киевския княз е било написано върху заличеното име на българския цар Симеон, запазено върху друг по-късен препис на същия сборник.
Така книгата на княз Оболенски от 1875 г. "Исследований и заметок князя М. А. Оболенского по русским и славянским древностям", която две години след смъртта му през 1873 г. издава дъщеря му Анна Михайловна, се оказва изключително важна за българската историческа наука.
Никой не е бил така добре запознат с преписите и съдбата на занесеният от епископ Григорий „Симеонов сборник“, както директора на Московския главен архив, княз Оболенски.
цитирай
4. letopisec - коментар във ФБ
27.02.2015 14:32
Miroslav Dolev интересноооо !!!
цитирай
5. letopisec - коментари от ФБ
28.02.2015 18:52
Milena Peeva Statiqta e perfektna!
цитирай
6. letopisec - коментари от ФБ
28.02.2015 20:13
Dimos Z. Samoladas Vinagi sam se 4udil kak sled tozi ''златен век“ и „ренесанс“ на културата,nito vednaga sled nego,nito prez Vtoroto balgarsko carstvo niama balgarski izvori otnosno balgarskata istoria !?
22 часа · Вече не харесвам · 1

Кирил Милчев От Охрид, където е била голямата книжовна школа на Св. Климент, няма запазена нито една книга. Очевидно е, че цар Самуил ги е скрил някъде преди Василий да сложи край на България временно. Надявам се скоро да ги открием, понеже ако имаме сведения от 19 в. за унищожаване на български ръкописи и то от духовни лица, тези може и да ни изненадат един ден...
цитирай
7. pvdaskalov - Е, няма спор!
03.03.2015 15:19
Пишеш компетентно и завладяващо като моя колега, приятел и закрилник античника проф. Теофил Иванов, лека му пръст.
Инж.Петър Вълев, служител на НАИМ от1969-а до 2004-а.
цитирай
8. letopisec - Благодаря...
03.03.2015 21:21
pvdaskalov написа:
Пишеш компетентно и завладяващо като моя колега, приятел и закрилник античника проф. Теофил Иванов, лека му пръст.
Инж.Петър Вълев, служител на НАИМ от1969-а до 2004-а.


Преди време получих това, но изглежда не същото име...

8 юли 2014 г., 23:25
Следя с огромен интерес всичките Ви публикации и след толкова години четене на всевъзможни теории за произхода ни ( нито една от тях обаче убедителна за мен ) най–накрая благодарение на вас всичко ми се изясни. Просто чувствам, че вашите теории са ИСТИНАТА за нас българите!!!
С уважение
Петър Вълчев
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 11485849
Постинги: 701
Коментари: 12663
Гласове: 3319
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ