Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.03.2014 16:06 - Български принос към персийската история…
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 9280 Коментари: 10 Гласове:
15


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
            В периода 484-488 години Персия е управлявана от Балас.
image

       През 484 г. царя на Персия Пероз е убит и според данни от персийския царственик, е онаследен от брат си Балас. Този период е тъмен в историята на Персия, понеже Пероз е убит от хуните-ефталит и съществуват версии, че заедно с него са избити всичките му синове, освен Кавад. Оказва се обаче, че Кавад има жив брат, това е Замашп, който е цар на Персия в периода 496-499 години.

През Х в. персийският  историк  ат-Табари не знае, че Йезигерд ІІ (438-457) е имал трети син Балас, освен двамата си сина – Хормизд ІІІ (457-459) и Пероз (459-484)...

Кой е Балас? Как се стига до сведението, че Балас е брат на Пероз и син на Йезигерд?

Агатий Миринейски (536-582) в своята история дава списъка на всички персийски царе, преписвайки го директно от едно копие, което някакъв „преводач Сергий” направил. В персийската столица, според Агатий, Сергий „помолил началниците и хранителите на царските летописи” да препише имената на владетелите, с мотива, че така те ще „бъдат почитани” и сред римляните (византийците). Те „бързо удовлетворили молбата му, считайки, че делото ще е полезно за славата на техните царе”. Имайки пред себе си този списък, Агатий пише, че персийски цар в „продължение само на четири години” (т. е. 484 - 488), е „Валас”. Следвайки Прокопий, Агатий твърди, че „Валас” е брат на Пероз. Йешу Стилит също твърди, че „Балаш” е брат на Пероз и определя този цар като „смирен и миролюбив”, но чужд на персийските обичаи.

И така, гръкоезичните летописци (Прокопий, Агатий) и сироезичният (Йешу Стилит) знаят, че Балас, който управлява Персия от 484 г. до 488 г., е „брат на Пероз“, а персийския историк Ат-Табари, не знае, че Йезигерд е имал трети син Балас? Какво става?

Да видим кой е този Сергий, дето дал сведенията на Агатий, заемайки ги директно от Персийския Царственик!

Че Йешу Стилит и Агатий Миринейски ползват един и същ източник, се вижда много добре, ако се съпостави какво пишат и двамата за събитията с Кавад в периода 496 – 499 г. Агатий посочва своя източник. Това е Сергий, който му изпратил точен превод на хронологията на персийските царе, направен от официалните документи в персийската държава и помолил Агатий „да изпълни делото, заради което той е направил този превод” (кн. ІV, 30). Това „дело”, както уточнява Агатий, е да се даде „точна хронологична последователност” (кн.ІV, 29) на персийските царе. Летописът от ок. 517 г. на Йешу Стилит е „написан в епистоларна форма. Това е послание-отговор на молбата на едно лице, което автора нарича „свещеник и архимандрит Саргис”” (Н. Пигулевска. Месопотамия на рубеже V и VІ в. н.е., Сирийская хроника Иешу Стилита, М.-Л. 1940). Този Саргис, т.е. Сергий, подтиква Йешу Стилит да опише събитията по време на персийско-византийската война (502-506). Агатий споменава, че Хосрой (531-579) се възхищавал от дейността и преводаческите умения на Сергий. Освен това Агатий пише, че си е кореспондирал със Сергий, а Агатий е роден през 536 г., т.е. би трябвало това да е било поне към 556 г. Йешу Стилит пък си кореспондира със Сергий към 517 г. Ако това е едно и също лице, понеже пасажите при Агатий и Йешу Стилит свидетелстват за общ източник относно сведения от персийския царственик, тогава към 517 г., ако Сергий е бил около 30 годишен, е към 70 г. около 556 г. Доводите в полза на една и съща личност Сергий, който дава сведения за хронологията на персийските царе от Пероз до Хосрой Ануширван, са много по-убедителни, предвид уникалните данни за Кавад в периода от 496 г. до 499 г., които свързват Йешу Стилит и Агатий към един и същ първоизточник, който при това и двамата обозначават като Сергий...

И така, Пероз е убит през 484 г. от хуните-ефталит.

По нумизматични данни от ефталитските монети, тяхното самоназвание е „хион“ (OIONO), т.е. това са хионитите, за които пише през ІV в. Амиан Марцелин. Единствено Прокопий не ползва данни от Сергий и затова директно си пише, че „две години се намираха персите под властта на тези варвари”. Кои са тия „варвари“? Ако две години след 484 г., когато е убит Пероз, на трона е варварин, защо Персийския царственик е използвал Сергий, за да потули, че това е „варварин“? Че Прокопий не ползва данни от Сергий става ясно от хронологията на персийските царе, която при него е грешна. Според Прокопий, след 484 г. управлява Кавад, а не Балас… И така, кои са тия „варвари“? В началото на VІ в., някъде към 517 г., сироезичният летописец Йешу Стилит пише своя хроника, която осветлява времето на убийството на персийския цар Пероз през 448 г. Йешу Стилит нарича ефталитите с името „кионайе“, т.е. така както те са се самонаричали по монетите си. Нещо повече, учените вече могат окончателно да посочат, че „ефталитите“ са същите онези „хионити“, чийто цар Грумбат е известен по летописа от ІV в. на Амиан Марцелин. Летописът от 517 г. обаче казва и още нещо, което учените не са подготвени да осъзнаят. Според Йешу Стилит, „кионайе“, т.е. хионит, не са нищо по-различно от атиловите хуни. „В наши дни персийският цар Пероз, заради войната си с кионайе, сиреч хуните, нееднократно е получавал злато от ромеите, не като данък, а подбуждайки ги, все едно той и заради тях воюва, и искаше пари под предлог „за да не би те да преминат и към вашата земя”. Какво впечатление правеха тези думи, е видно от споменът за опустошенията и обезлюдяването, което хуните сториха на Византия през годината 707 (т.е. 395-6), в дните на императорите Аркадий и Хонорий, синове на Теодосий Велики, когато цяла Сирия бе предадена в ръцете им, заради предателството на префекта Руфин и безразличието на генерал Адаи” (ІХ). С други думи, благодарение на Йешу Стилит ни става ясно, че упоменатите през ІV в. от Амиан Марцелин „хионит“ за периода 357-359 години, не са нищо друго, а същите хуни, които към 375 г. (по Йордан) нападат готите на Херманарих на запад от Дон…Просто, очевидно „хионит“ е сироезична форма на името на Huns, така както „хони“ е явно форма на същото име, употребявана от арменските и грузинските извори… И така, може да допуснем, че Амиан Марцелин, който пише на латински, е заел от сироезични източници, че хуните на Грумбат са наричани в сироезична среда „хионит” (кн. ХVІІІ,  6.20). Наистина, в края на живота си, когато Амиан пише за хунските войски в Панония, той явно не знае, че тези хуни не се различават от хионит на Грумбат (359 г.) и не ги отъждествява, но и никъде изрично не пише, че не са.  От сведението в историята на Амиан Марцелин, в кн.ХVІІ, 5.1.,  че персийския цар Шапур ІІ (309-379) сключил мирен договор към 358 г. с „хионити и гелани”, става пределно ясно, че хионит са предкавказки народ, такъв какъвто са геланите. Последният етноним Амиан заема от Помпоний Мел (І, 19.116), който пише: „Будините населяват дървеният град Геланий.” Първоизточник пък на Помпоний Мел, е Херодот: ”Будините са голям и многоброен народ, очите на всички са съвсем сини, рижи са. У тях има един град, построен от дърво, името му е Геланос.”(История, ч.ІІ, с. 39; С., 1990). Както знаем, когато Амиан Марцелин в кн. ХХХІ.2 описва за първи път хуните, преди те да превземат алани и готи, съобщава, че те първоначално обитавали в съседство до „дивите племена видини и гелони” (кн. ХХХІ, 2.14). Последните са същите „гелани”, до които са  хионитите, с които през 358 г. персийският шах Шапур ІІ сключва мирен договор, а през 359 г. хионитският цар Грумбат е вече съюзник на Шапур ІІ във войната му с Констанций и заедно окупирват гр. Амида, където е убит сина на Грумбат.

Какви са изводите?

През 484 г. Пероз е победен и убит от предкавказки хуни. Сведенията на Захарий Митиленски и на Йешу Стилит от началото на VІ в. и хрониката от ХІІІ в. на Бар Ебрей, потвърждават този извод.

„Дойдоха хуните (hunaje), които са на северо-запад от персийското царство, по същата причина, както и в дните на Зенон. А тогава: отправили се хуните към персийския цар Пероз и му казали: „Не ни удоволетворява данъка, който ни даваш, ромеите дават двойно. Ето защо ни давай колкото ромеите, а ако не, ще се готвим за война”.“ ( Абу-ль-Фарадж/Григорий Бар-Эбрей. Всеобщая история. //Древние и средневековые источники по этнографии и истории Африка южнее Сахары. Т.4. Арабсккие источники ХІІІ-ХІV вв.; Восточная литература., 2002, (79))

 Хуно-българите окупират Персия (Прокопий, а след него и Теофан, пишат, че Персия е две години окупирана след 484 г.).

На трона на Персия от 484 до 488 г.г. е Балас,  а през 488 г. е възкачен  Кавад, син на убитият през 484 г. Пероз. 

През 496 г. Кавад бяга от персийската столицата, заради преврат и брат му Замашп заема престола на Персия. Кавад бяга при хунския цар, но не бяга на изток в Тохаристан, а в Предкавказието.  Хунският цар е женен за сестра на Кавад още през 484 г. или 485 г., според летописа на Йешу Стилит. Дъщеря им от този брак става съпруга на Кавад през 499 г. (потвърждават го Прокопий, Йешу Стилит, Агатий, Теофан).
 
Хунският цар става тъст на Кавад и му дава „голяма армия” (Прокопий), с която Кавад си връща трона от брат си Замашп (Йешу Стилит, Агатий), а през 502 г. с нея напада Византия.

След 531 г. на трона на Персия се възкачва Хосрой Ануширван, на когото хунския цар е дядо, по линия на майка му, съпругата на баща му Кавад.

Как се е казвал дядото на Хосрой Ануширван?

Хрониката на Йоан Малала съобщава, че мъжът на хунската царица-вдовица, посетена от посолство на Юстиниан І през 527 г. в Предкавказието, се бил казвал… „Балах”.

Но това име, под формата „Балас, Балаш” не е ли същото от персийските царственици и от сироезичните и гръкоезичните летописи от VІ в., като име на персийския цар в периода 484-488 години?

Четиригодишно управление на Балаш (484-488) върху Персия, е полуокупация (убива Пероз), но и полусасанидско, женен е за дъщеря му. Към подобно заключение подтиква и съобщението на Прокопий, че „две години се намираха персите под властта на тези варвари”.

Но вписването на Блах/Балас/Балаш в царския персийски регистър, запазен изключително за Сасанидския династичен род, би било възможно само поради брака му с дъщерята на Пероз.

Явно тогава се ражда и легендата, че той е брат на Пероз. Легенда, прокарана от жреците в Персийския Царственик и разпространена на запад чрез Сергий.

Легенда, която прикрива един мним Сасанид, който реално е женен за сасанидска принцеса, но за да не се наруши свещенния произход на приемственост на персийския трон само от Сасасиди, е било необходимо и отбелязването му в царственика от жреците като брат на Пероз.

Явно, бракът не го е правил достатъчно приемлив за традицията, която в никакъв случай не е отбелязала, че Персия е била „две години окупирана“, както пише Прокопий.

image

Блюдо на Шапур ІІ е съхранявано благоговейно от Кубрат в съкровището от Малая Перешчепина.

Виж също:

Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски

letopisec.blog.bg/history/2011/06/14/bylgarski-car-e-prevzel-persiia-spored-paisii-hilendarski.765067





Гласувай:
15


Вълнообразно


1. letopisec - Кога за първи път е упоменато името на ...
06.03.2014 16:38
Кога за първи път е упоменато името на хуните?

Още през 1901 г. на Marquart J. (1901, стр. 50-52) му прави впечатление, че в 9 яшт на Авеста има сведение на „хийаона“. Маркуарт, а след него и всички останали, са сигурни, че това са хионит, упоменати през ІV в. от н.е. и от историка Амиан Марцелин. Още през 1932 г. Bailey H. W. (1932, р. 946) е впечатлен от информацията и е единственият, който настоява, че това е реален противник на персите. Доразвива идеите си през 1954 (р. 20-21).

През 1959 г. към въпроса се обръща Altheim F. (І, стр. 52-53), който дори посочва, че в `Яшт ХІХ, 30` хийаона са описани с „осровръхи шлемове“.

През 1959 г. мнение по въпроса взема и Ото Менхен-Хелфен, който общо взето подхожда негативно и пита, къде е била тази мощна федерация от племена, врагове на зороастрийците, след VІ в. пр.н.е.?

И все пак, как обаче да бъде обяснено наличието на „хийаона“ в деветият яшт на Авеста (виж карде 7, стихове 30, 31 и т. н.
blagoverie.org/avesta/yashti/yasht9.phtml


Още през 1901 г. изобретателният Marquart е предложил своя идея. Според него, след атаката над Персия през 484 г. от н.е., ефталитите (по данни на ефталитската нумизматика ``вж. специално R. Ghirshman., 1948; W. Henning.,1960`` самоназванието на ефталитите е хион ``на монетите OIONO``) са били толкова омразни на персите, че името им „хионит“ дори е вписано в Авеста като врагове и „негодници“ (стих 30) (???).

Така науката, която не приема за истинско сведението на Прокопий Кесарийски от VІ в. от н.е., че произходът на хуните е кимерийски, решава, че през V в. религиозните маги са фалшифицирали собствените си свещенни текстове, но не иска да приеме, че нито 9 яшт на Авеста е фалшифициран, нито Прокопий фалшифицира, а произходът на европейските хуни (хони, хионит, хион, хийаона) трябва да се търси при славните кимерийци до VІ в. пр.н.е.
цитирай
2. sandlih - Има два исторически факта, които на ...
06.03.2014 18:58
Има два исторически факта, които на пръви поглед, по отделно, не се свързват с темата за българският принос в персийската история, но взаимната връзка между тях ги прави непосредствено свързани с нея. Първият от тях е войната, по времето на император Ираклий, между Персия и Източната Римска империя, завършила през 628 г.н.е. Историческото събитие е добре описано от различни автори и е знаменателно с победата на Ираклий над внука на Кавад - Хорсой II, превземането на тогавашния персийски престолен град Кетисифон/Тисфун и тържественото връщане от Ираклий на похитеният, от персийкия шахиншах, Свят кръст в Иерусалим. Голям дял в успешната война имa една голяма войска от народите обитаващи северно от Каквказ, която е под командването на младият заместник на северния цар. По време на битките между последния и Хорсой II, те си разменят(по М. Каланкатуаци) следните писма: от младия военачалник до Хорсой II -"Ако ти не отвърнеш лицето си от императора на ромейте и не му върнеш всичките земи и градове, които му отне със сила, и не пуснещ обратно всички пленници от неговата страна, които ти сега държиш при себе си заедно дървеният Кръст, на които всички христиански народи се покланят и които го прославят, и ако не ти не изведеш всичките си войски извън неговите граници, то чуй, какво казва царят на севера, владетелят на цялата земя, твой цар и цар на всички царе: аз ще се обрърна с лице към твоята страна, о ти, наместнико на Сирия и за едно зло, което си му причинил, аз ще ти го върна двойно. Аз ще премина с меч в ръката по цялата ти земя, както ти си преминал с меча си по неговата. И не те моля, и няма да се забавя да направя всичко така, както ти го казвам"; и от Хорсой II до него- "Отиди, и кажи на своя цар и наш брат, че от отдавна вашият род бе уважаван и почитан от предците ми и от мен така също като [роднина] любезен брат, и ние със синовете и дъщерите си сме се сродявали един с друг. И сега не трябва и не е пристойно за теб да оставяш своите и да се починяваш на думите на моят слуга, ромейския страхливец ". С кого се е сродявал дядото на Хорсой II, ни е съобщил сириецът Иешуа Стилит – това е северният владетел на хуните, който е женен за дъщерята на Пероз (прадядото на Хорсой II) и в последствие – тъст на неговия син Кавад, дядото на Хорсой II. По това време тъст на Кавад става синът на Атила – Ернак, известен ни от “Именника …”, като Ирник от рода Дуло. Вторият исторически факт е свързан със съкровището от Малая Перешчепина, за което е установено, че съдържа най-големия по количество набор от прибори за пируване от сасанидски произход, чийто брой е по-голям от всички други, които са известни по света. Макар да има разни обструкции, в т.ч. и от български изследователи, последното чак след 80 години и много обстойно проучване, то вече се свързва с българския владетелт на Голяма/Велика България – Кубрат от рода Дуло. Кубрат е приятел на Ираклий, той е военачалникът на войската на северния цар и така става ясно от къде е неговият уникален меч, какъвто друг няма известен в света по негово време, и всички останали части от предметите, в т.ч. златните, в съкровището. От Теофан и Никифор знаем, че четири години след това събитие през 628 г., Кубрат прогонва аварите, оглавява всички племена от българската група на север от Черно море и ги управлява до смъртта си. М. Каланкатуаци пише в “История страны Алуанк”, че този млад владетел е вторият човек след царя и го представя като Джебу-хакан и хазар, а чувашите го именуват Алп Эльтебер, което означава владетел на кавказките хуни, но за тези времена няма нито едно споменаване за хазари от гръкоезичните автори, а за авари, за хазари се споменава само от арабски и арменски автори, но в много по-късни времена. Хич не е малко за 150 години.
цитирай
3. avitohol1 - Има данни, че Сасанидската династия и рода Дуло са родствени династии
07.03.2014 11:35
Има данни, че Сасанидската династия и рода Дуло са родствени династии. Повече информация по въпроса ще намерите тук: http://avitohol1.blog.bg/politika/2014/02/14/vryzkata-na-drevnite-bylgari-sys-sasanidskata-dinastiia-v-pe.1238771 и тук:
https://www.academia.edu/1267811/_._._._.1_.24-34_2007_
цитирай
4. aristotelis - ГРЪЦКИ ДУМИ ЗА "СЛУГА"
07.03.2014 15:12
"Дулос" - означава роб, който е в постоянна зависимост и служи на друг човек, като волята му е изцяло подчинена на този човек (Римляни 6:16,17). Говори за служене по принуда и е противоположно по значение на "елеутерос" - свободен, независим гражданин (I Коринтяни 7:21). "Дулос" предполага покорство и преданост към някого (взаимоотношение).
цитирай
5. aristotelis - Протобългарите са от тюрски пройзход според официалната българска и световна история! Останалото е измет и боклуци!
07.03.2014 15:27
http://www.mfa.bg/embassies/greecegk/en/618/index.html

In the second half of 7th century A.D. the proto-Bulgarians – people of Turkic origin, settled on the territory of today’s North-East Bulgaria. In an alliance with the Slavs they founded the Bulgarian state, which was recognized by Byzantium in 681. Khan Asparuh, the leader of the proto-Bulgarians, headed the state, and Pliska was declared to the capital of the state.
цитирай
6. aristotelis - От МВР изтриха от българския текст думата "Тюрски прийзход" за прабългарите а на английски са оставили да се чете самата ИСТИНА!
07.03.2014 15:36
http://www.mfa.bg/embassies/greecegk/en/618/index.html


Не са гърците виновни за това че ни смятат за трета ръка хора а ние дето от срам и типична българска простащина и комплексарщина, отричаме нашите истински корени (In the second half of 7th century A.D. the proto-Bulgarians – people of Turkic origin, settled on the territory of today’s North-East Bulgaria) който са известни в целия свят, за тези който разбираше знаят къде се пада България, въпреки че с милиони цигани, курви, наркотрафиканти, крадци сме популярни вече навсякъде!
цитирай
7. aristotelis - ИСТОРИЯТА НЕ МОЖЕ ДА СЕ ПРОМЕНИ ОТ ЖАЛКИ И НИЩОЖНИ ПЛАТЕНИ ПСЕВДОИСТОРИЦИ В НЕТА!
07.03.2014 15:40
ИСТОРИЯТА НЕ МОЖЕ ДА СЕ ПРОМЕНИ ОТ ЖАЛКИ И НИЩОЖНИ ПЛАТЕНИ ПСЕВДОИСТОРИЦИ - ЧУКУНДУРИ И ЦЪРВУЛИ KATO PAVELSKI SERAFIMOVSKI В НЕТА! ЖАЛКИ СМЕ И ЗАБАВНИ НИЕ БЪЛГАРИТЕ А МИКИМАУСЕДОНЦИТЕ ЗАЕДНО С НАС СА НАЙ-ЖАЛКИТЕ МИШЛЕТА НА ЕВРОПА И ЗА ТОВА ЕВРОПА НИ ГЛЕДА С ПРЕЗРЕНИЕ И НИ СМЯТА ЗА ТРЕТА РЪКА ХОРА! А НИЕ БЪЛГАРИТЕ ПОНЕ СМЕ В ЕВРОПА И НАТО И СЕ НАДЯВАМЕ НА ПО-СВЕТЛО БЪДЕЩЕ А ТЕЗИ ЖАЛКИИИ....МИКИМАУСЕДОНЦИ СА ОБРЕЧЕНИ ДА ГИ ЕБАВАТ ЖЕСТОКО ГЪРЦИТЕ, С ПЪЛНО ПРАВО РАЗБИРАШЕ!
цитирай
8. avitohol1 - отговор на: aristotelis - ГРЪЦКИ ДУМИ ЗА "СЛУГА"
07.03.2014 15:41
Да, но няма никаква логика името на прабългарския династичен род да идва от гръцки или латински, а още по малко да означава роб. Името на рода Дуло идва от персийското "даулат", което означава правителствен. Именно такива са били функциите на рода Дуло. Ако отидете в град Булгар, ще видите, че на входа му пише "Даулат Булгар", а и в момента правителствените сгради в Иран се наричат "даулат сарай" на новоирански, който произлиза от персийски език
цитирай
9. letopisec - Благодаря Ви за коментара. Много е ценен...
08.03.2014 07:11
avitohol1 написа:
Да, но няма никаква логика името на прабългарския династичен род да идва от гръцки или латински, а още по малко да означава роб. Името на рода Дуло идва от персийското "даулат", което означава правителствен. Именно такива са били функциите на рода Дуло. Ако отидете в град Булгар, ще видите, че на входа му пише "Даулат Булгар", а и в момента правителствените сгради в Иран се наричат "даулат сарай" на новоирански, който произлиза от персийски език

цитирай
10. santayana1863 - Потни бабайти и цигани от македония ...
17.03.2014 18:26
Потни бабайти и цигани от македония и българия са излезли на лов за история, жалки мишлета, за това гърците с пълно право ви ебават.......
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 11485533
Постинги: 701
Коментари: 12663
Гласове: 3319
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ