Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.04.2013 15:33 - Още една версия за произхода на хуните. Анонимен географски трактат от ІV в.
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 13740 Коментари: 19 Гласове:
3

Последна промяна: 22.04.2013 15:54

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
             В един стар документ от ІV в. (Анонимный географический трактат „Полное описание вселенов и народов”. Приложение / Византийский временник, т. 8, М., 1956; т.нар. „Дорожник от Эдема”) е посочен етнонима „дисомони”, който ни е известен по-късно от историята от 551 г. на готския историк Йордан, като „росомони”.

image


                 От дисомоните, според този документ, произхождат хуните.
 www.krotov.info/acts/04/2/346opisanie.htm#200



             За разчитането на името „росомони“  Вернадски предлага неудачното „мен руси“, т.е. мъже руси… Всъщност, както етикона „роксалани“, засвидетелстван при Птоломен от ІІ в. от н.е., така и етикона „росомони“, насочват вниманието ни към еврейската „Книгата на Йосипон“, която излиза през Х в. и съдържа доста интересни неща, чийто спомен води към далечното минало. Така например през края на ХІХ и началото на ХХ в. много учени са изумени от сведението на Йосипон, че русите живеят при р. Кура... Река Кура в урартските клинописи носи името Muna...


          Гадаейки какво иска да каже Йосипон, учени в края на ХІХ в. и началото на ХХ в. решили, че това не е р. Кура, а р. Киева... Обаче Йосипон ясно пише, че реката се влива в морето Гурган, а така е наричано само Каспийско море...

   След напредване на урартските археологически разкопки през втората половина на ХХ в. станало известно, че тоя Руса, дето живее при р. Кура, е всъщност името на урартски цар. 

image

Книга Йосипон

image



          И все пак произхода на хуните в горепосоченият анонимен географски трактат от ІV в. сочи народа "ДИСОМОНИ". 

            КАК СЕ Е ПОЛУЧИЛА ТАЗИ ФОРМА?




         За съществуването на характерната езикова ротация d(t) към r в Кавказ се съобщава от изследователите още при палеокавказките езици (Дьяконов И.М., Старостин С.А. Хуррито-урартские и восточнокавказские языки // Древний Восток: этнокультурные связи. — Москва: Нау ка, 1988    starling.rinet.ru/Texts/hururt.pdf ).
 
            През ХХ век езиковедите проучват езика на евреите-горци. Така са наречени още през ХІХ в. евреите, които живеят в Кавказ. Те говорят татски говор, т.е. средноперсийски, но за разлика от другите татски говори (ирански и таджикски), се оказва, че татският на евреите-горци има една особеност, която липсва в останалите татски говори. Ротацията d(t) към r и тя несъмнено е отражение от кавказките говори върху средноперсийския им.

         Нещата стават още по-интересни, когато тази езикова ротация се открива масово в т.нар. "кратка редакция" на писмото от Х в. на хазарския цар Йосиф до андалузкия евреин Хасдай Ибн Шафрут.

imageАвраам Фиркович (1787-1874) e един от най-известните караими на Евпаторската община. Именно той след 1834 г. изнамира пълната, т.е. пространна редакция, на писмото на Йосиф до Хасдай ибн Шафрут.

                                      Хасдай е имал важен държавен пост в Андалузия през Х в. и според изворите един ден съвсем случайно научил от хорасански (персийски) търговци, че в далечната хазарска държава юдейската религия е официално вероизповедание. Това го хвърля в неистов и пламенен верски смут и Хасдай, след много перипетии, все пак успява да установи кореспонденция с хазарския цар Йосиф, от която разбира че вярата на Авраам и Мойсей процъфтява на Волга.

image
                         В отговора си Йосиф пише до Хасдай патетично за своите предци, които нарича наследници на библейския Тогарма и наред с легендарния Хазар е упоменат и Болгар, чието име в кратката редакция е изписано като „Б.л.г.д”.                   На съветския хазаролог Новоселцев му прави впечатление, че вместо „р” е изписано „д”, но решава, че това е правописна грешка.                    Ала Йосиф е прокарал тази „грешка” като езикова норма в цялото писмо (кратката редакция), докато в пълната редакция, открита през първата половина на ХІХ в. от Фиркович в караимските архиви, текста е фонетично коригиран.

                  В случая нас ни интересува кратката редакция. Освен „б.л.г.д.”, там и р. Дунав е изписана като „Руна”, т.е. забелязваме същата езикова ротация d(t) - r. Но с това примерите за наличието на тази езикова ротация като норма в писмото на Йосиф не свършват.        Второто име е „Тир-с” (кратка редакция) - „Тудис” (пространна редакция). Имайки предвид, че вокали не са се изписвали, не става ясно защо вместо „и” имаме вече „у”? Може би защото издателя П. К. Коковцев освен кратката и пространната редакция, дава и сведения от Иехуда бен Барзилай и там името е „Тудис”. По-важно в случая обаче е, че неслучайно „Тир-с” (кр. ред.) става „Тудис” (простр. ред.). Замяната на „r” с „d” е част от същата езикова ротация.

    В „кратката версия” има „страна Рудлан”, която в разширената версия е поправена на „Д-ралан”.

         Според Дънлоп, "кратката редакция" на писмото на хазарския цар Йосиф е била изработена в Андалузия на основата на "пространната редакция", открита от Фиркович. Аз съм съгласен с този извод на Дънлоп, но от светлината на езиковата ротация, за която иде реч, се оказва, че евреите които са подготвяли "кратката редакция" в Андалузия, са допуснали при преписа всички форми на ротацията, така както те са били в оригиналната пространна редакция. Докато копието на Фиркович, където няма ротация, е правено явно по-късно. В този смисъл, на нас ни става ясно, че езика на който е диктувал цар Йосиф, е имал присъщата кавказка езикова ротация d*t-r.


         Същата наблюдаваме и в Анонимният географски трактат от ІV в., където имаме "дисомони", известни по-късно като "росомони"... 

 




Гласувай:
4


Вълнообразно


1. letopisec - http://annales.info/urartu/small/zametki.htm
22.04.2013 16:13
Меликишвили Г.А.
Урартоведческие заметки

Вестник древней истории, 1951, № 3.
[175] — начало страницы.

I. muna — урартское «река»?
цитирай
2. letopisec - Анонимен географски тракстат от ІV в.
22.04.2013 16:24
РАССТОЯНИЕ ОТ ЭДЕМА РАЙСКОГО ДО РИМСКИХ ЗЕМЕЛЬ

От Эдема до Драхмы 4 двести переходов. Путь — вдоль реки, называемой Фисоном. От Драхмы до Эвилата 5 семьдесят переходов. Там и сеют, и жнут, люди всем владеют сообща и никакого имущества не делят. Населяют эту землю христиане. От Эвилата до Иемера 6 сорок переходов, от Иемера до неков 7 тридцать два; от неков до диссиманов 8 — два перехода. Все эти земли и местности до сих пор не имеют твердых границ. Поит их река Фисон. Идолов здесь не было ни до Христа, ни с его рождением, а люди сплошь богобоязненны и правдивы. От диссиманов [начинается] племя, носящее имя хоны. 9 Оно населяет обширную землю протяженностью в восемь месяцев пути. Все ее жители — христианской веры. От хонаев четыре месяца пути до Диаба,10 куда дошел Александр, царь македонян, построивший там сокровищницы и поставивший статую. Тамошние жители тоже христиане. В стране их лежит безводная пустыня протяженностью в двадцать девять месяцев пути. Плывя вдоль берега от пределов Диаба, Александр через семь месяцев достигает Великой Индии. 11 Там обитают и христиане, и язычники. Из Индии он приходит в Аксомию 12 через семь дней морского пути. Эту область населяют и христиане, и язычники. Из Аксомии Александр плывет по Красному морю и через пять месяцев достигает Малой Индии. 13 Там обитают и христиане, и язычники. Из Индии он плывет до Персиды три месяца. Здешние люди — беззаконные маги и отравители. Из Персиды до земли сарацинов 14 — два перехода. Александр из этой страны плывет в Эвилат 15 по Красному морю в гавань Персиды Индийской. От Египта до Эвилата семь переходов. Эти места населены и язычниками, и христианами. От Эвилата до Эламы 16 девять переходов, от Эламы до Антиохии — двадцать, от Антиохии до Константинополя — тридцать два, а от Константинополя до Рима — восемьдесят шесть переходов. Путь от Рима до Галлии составляет двадцать семь переходов. Всего тысяча четыреста двадцать пять переходов; каждый равен шестидесяти милям. Расстояние от Эдема райского до римских земель составляет 630 900 миль. 17
цитирай
3. leonleonovpom - Милчев, не е адресирано към теб, но ...
22.04.2013 19:28
Милчев, не е адресирано към теб, но все повече се убеждавам, че от много четене и то на различни" антични" автори, човек може да получи световъртеж. Подобен на този, описан от Бранислав Нушич в час по география ,където трима ученика възпроизвеждат,първия въртенето на луната около земята, а двамата заедно се въртят около третия- Слънцето. Не знаех за диагонала, който са спуснали хазарите или козарите от днешна Полша към Кавказ. Но ако започна да ги чета сериозно тези автори, като кочияша на Чичиков например и други любопитни неща ще науча
цитирай
4. syrmaepon - "присъщата кавказка езикова ротация d*t-r. "
23.04.2013 08:31
А по-точно за тази ротация ? - в кои езици или източник ? Щото кавказките езици не са един и два....

Другият въпрос е свързан с произхода на варварските народи - в източниците както се вижда има най-различни версии и какво следва оттук на сетне.Разбирам и съм съгласна с главното - хуните не са непременно от Алтай,обаче и източниците всеки може да използва и подбира в полза на своята теза.В този случай един народ променя многократно името си ,в други - различни племена получават името си от един и същ топоним - скити,тракийци и т.н. Генерални изводи обаче от тях ,според мен ,едва ли бихме могли да направим.
Например какво биха казали историците след 1000 години натъквайки се на всякаква литература - тракофилска,тюркофилска,иранофилска и прочие ?
цитирай
5. letopisec - Инж. Симеонов и Вие като Чичиков от "Мъртви души" книгата Ви все на една и съща страница стои...
23.04.2013 09:18
leonleonovpom написа:
Милчев, не е адресирано към теб, но все повече се убеждавам, че от много четене и то на различни" антични" автори, човек може да получи световъртеж. Подобен на този, описан от Бранислав Нушич в час по география ,където трима ученика възпроизвеждат,първия въртенето на луната около земята, а двамата заедно се въртят около третия- Слънцето. Не знаех за диагонала, който са спуснали хазарите или козарите от днешна Полша към Кавказ. Но ако започна да ги чета сериозно тези автори, като кочияша на Чичиков например и други любопитни неща ще науча

цитирай
6. letopisec - 4. syrmaepon
23.04.2013 09:31
Всъщност въпросът за произхода на хуните никога не е поставян в светлината на сведенията в късно-античните летописи за тях. Проучвано ли е сведението на Филострог, че хуните произхождат от неврите (неури, Наири ?)??? Проучвано ли е сведението на Прокопий, че хуните произхождат от кимерийците??? Горното сведение, че произхождат от дисомоните, също не е проучвано, при това този документ от ІV в. ги именува "хони", т.е. точно така, както те са известни в арменсике, грузинските и волжко-българските извори...С други думи, кой и как измисли, че хуните са от Алтай, ако знаеш кажи ми!!! Някъде го има в източник ли???
цитирай
7. syrmaepon - Гумильов )))
23.04.2013 11:48
Той има спец.теория...Както и да е .
Въпросът е ,че източниците не са достатъчни.Аз например доста се чудя кому е нужно непрекъснато да лепва някакъв език на племена едва споменати в древните летописи - там е отговорът - едни хора искат да се представят в правото си да управляват всички,забравяйки и игнорирайки коренното население.
цитирай
8. letopisec - Права си за Гумильов, права си, че не по-малко вредни са глотогенетиците...И точно летописите ги опровергават...
23.04.2013 12:02
syrmaepon написа:
Той има спец.теория...Както и да е .
Въпросът е ,че източниците не са достатъчни.Аз например доста се чудя кому е нужно непрекъснато да лепва някакъв език на племена едва споменати в древните летописи - там е отговорът - едни хора искат да се представят в правото си да управляват всички,забравяйки и игнорирайки коренното население.

цитирай
9. leonleonovpom - Какво искаш да кажеш Летописец., ...
23.04.2013 14:14
Какво искаш да кажеш Летописец., сравнявайки ме с Чичиков, изясни го ,ако можеш. Колкото и да е куриозно, допускам възможността да си чел повече от мен, но зависи много какво и как!
Я ми кажи, готите хуни ли са, какво пише в дебелите тефтери, които четеш, защото и те са участвали в битките, на Каталунските полета например Пил си от сто извора вода. Ами кажи кой е с най хубавата, иначе и ти ще получиш световъртеж, макар че си школуван, извинявай ако греша за мястото-в Пазарджик или Симеоново
цитирай
10. letopisec - 9. leonleonovpom
23.04.2013 15:38
Съжалявам, че ни засегнах, инж. Симеонов, но Вие пуснахте в оборот образа на Чичиков...Да, остроготите са хуни в периода 375 - 455 г.г., като се има предвид, че името "хуни" е просто съюзно име, и нито един от народите в Хунската империя, не се е казвал "хуни"...
цитирай
11. letopisec - Г-н инж., средното ми образование е от Пазарджик, а висшето от ПУ "П. Хилендарски". В Симеоново не съм бил, сори...
23.04.2013 15:39
leonleonovpom написа:
Какво искаш да кажеш Летописец., сравнявайки ме с Чичиков, изясни го ,ако можеш. Колкото и да е куриозно, допускам възможността да си чел повече от мен, но зависи много какво и как!
Я ми кажи, готите хуни ли са, какво пише в дебелите тефтери, които четеш, защото и те са участвали в битките, на Каталунските полета например Пил си от сто извора вода. Ами кажи кой е с най хубавата, иначе и ти ще получиш световъртеж, макар че си школуван, извинявай ако греша за мястото-в Пазарджик или Симеоново

цитирай
12. leonleonovpom - Просто измених на себе си, но и ти ...
23.04.2013 16:27
Просто измених на себе си, но и ти имаш Милчев заслуга. Това става само когато някой се държи така с мене. В другия ти материал правя уточнение и преди съм го правил, не визирам тебе , а източниците. Не правя капитал от образованието на хората, за мен е важен човекът, не какво е завършил
За дза изясня положението с античните и постантичните автори,ще дам пример. На времета на познат Х дадоха тема -литературна справка по тукущ проблем Толкова. Той се справи отлично-владееше езици, беше и педант. Но истинската работа бе поверена на други-да правят експерименти ,анализи изводи. Затова често те питам за изводи, те са същинското, есенцията за да те питам,означава, че не искам да те обидя, смятам,че си на по-високо ниво.
Все пак сигурно неволно съм те засегнал, извинявай и ти
цитирай
13. letopisec - А защо ме заплашвате на "ли...
23.04.2013 17:01
А защо ме заплашвате на "лични" инж. Симеонов? Ето от днес, 23.04.2013:

Милчев, внимавай как ми отговаряш, ... (ново)
Милчев, внимавай как ми отговаряш, бъркаш ме с някой, да не ти стана постоянен рецензент. Много неща издишат в древните творения, затова трябва много внимателно да се борави с тях. Ако искаш отговори ми със съобщение, да не става цирк, но не се опитвай да ме правиш смешен. Тези, който ме ценят не са и помисляли, останалите ме помнят цял живот
Изпратено: 16:05 От: leonleonovpom
цитирай
14. leonleonovpom - Няма бивше, знаеш какво. С какво те ...
23.04.2013 20:39
Няма бивше, знаеш какво. С какво те заплашвам, да ти стана рецензент ли?
Ами то е много опасно за тебе , ще лъснат неща, които се помъчих да прикрия. Но щом държиш на това, твоя воля.
Нищо не заплашва личността ти, уверявам те. Даже повече изобщо няма да се вяствам тук, да не се чувстваш заплашен. Не съм Чичиков ,не търгувам с мъртви души - твой коментар № 5
Бъди жив и здрав!
цитирай
15. leonleonovpom - Последно, направил си промяна след ...
23.04.2013 20:42
Последно, направил си промяна след моите коментари. Признаваш правотата ми. Няма ги след Магелановите полукълба. Браво, вслушващ се в приятелска критика, по скоро е уточняване.
цитирай
16. merlin68 - Съжалявам, че ни засегнах, инж. ...
23.04.2013 21:50
letopisec написа:
Съжалявам, че ни засегнах, инж. Симеонов, но Вие пуснахте в оборот образа на Чичиков...Да, остроготите са хуни в периода 375 - 455 г.г., като се има предвид, че името "хуни" е просто съюзно име, и нито един от народите в Хунската империя, не се е казвал "хуни"...


Милчев, остроготите никога не са били хуни, те са си остроготи, такива са и в хунския съюз. Има племе хуни и то е в основата на този съюз, така че очевидно тук също бъркаш (както впрочем навсякъде).
От традиционно обърканият ти постинг до колкото разбрах стигаш до извода, че „дисомони” всъщност е равно на „росомони“, не ми стана ясно дали е равно и на „роксалани“, но както и да е. След това до колкото успявам да проследя сложната ти мисъл, ти достигаш до извода, че всичките тези изредени наименования всъщност са хуните (които пък хуни както твърдиш в един от коментарите си въобще не съществуват:):) Е, объркващо е:)))
Още нещо, Птоломей наистина локализира „роксалани“ (за „росомони“ не си спомням и не ми се рови сега, но ако локализира и тях, то тогава е ясно, че те не са едно и също с роксаланите) Но най-важното е, че Птоломей локализира и самото племе ХУНИ ЗАЕДНО С РОКСАЛАНИ И РОСОМОНИ, А ТОВА ОЗНАЧАВА, ЧЕ ТЕ НЕ СА ЕДНО И СЪЩО НЕЩО!
цитирай
17. letopisec - 16. merlin68
24.04.2013 09:23
Разбира се, че Птоломей през ІІ в. от н.е. локализира името "хуни", та то всъщност съществува от VІ в. пр.н.е. и така са наричани кимерийците, от същите тези рокс/алани, т.е. рос + алани, съюз; росомони, т.е. от урартите, бояните. Знам, че е сложно, Мерлин, но и часовника ти е сложен, да не познаваме времето ли???
цитирай
18. merlin68 - Милчев,
24.04.2013 19:15
прав си, че е сложно, но ти не хвърляш светлина върху проблема, напротив съвсем го омотаваш.
Птоломей не локализира името "хуни", той локализира ПЛЕМЕТО хуни и го локализира северно от Черно море (Украйна, Молдова). Тази локализация той прави през ІІ век, при това упоменава, че хуните са малко племе между бастерните и роксаланите. Два века по-късно това малко племе успява да създаде голям съюз.
VІ в. пр.н.е. никой не локализира хуни или роксалани, това си е твоя някаква свободна интерпретация. Думи звучащи като хуни, роксалани, българи и прочие можеш да локализираш и днес със стотици, но зад тях не стоят народи:) Истинската история не се прави от думи, а от народи.
цитирай
19. letopisec - Много правилно и затова трябва да се вярва на Прокопий, че хуните произхождат от кимерийците...
30.04.2013 10:29
merlin68 написа:
прав си, че е сложно, но ти не хвърляш светлина върху проблема, напротив съвсем го омотаваш.
Птоломей не локализира името "хуни", той локализира ПЛЕМЕТО хуни и го локализира северно от Черно море (Украйна, Молдова). Тази локализация той прави през ІІ век, при това упоменава, че хуните са малко племе между бастерните и роксаланите. Два века по-късно това малко племе успява да създаде голям съюз.
VІ в. пр.н.е. никой не локализира хуни или роксалани, това си е твоя някаква свободна интерпретация. Думи звучащи като хуни, роксалани, българи и прочие можеш да локализираш и днес със стотици, но зад тях не стоят народи:) Истинската история не се прави от думи, а от народи.


А кимерийците не са просто дума, а епоха и неслучайно хуните, т.е. съюзното име на протобългарите кимерийци, създава съюз през ІV в. от н.е., равносилен на кимерийската хегемония през VІІІ/VІІ в.в. пр.н.е. Но за теб, мерлин, историята е диалектико-материалистически прогрес и за такива аналогии, едва ли имат сетива...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 11487696
Постинги: 701
Коментари: 12663
Гласове: 3319
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ