Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.07.2012 10:23 - Кимерийци и утигури (българи).
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 8661 Коментари: 8 Гласове:
8

Последна промяна: 14.07.2012 06:54

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Първите сведения в асирийските клинописи за кимерийците, са във връзка с тяхна победа към 714 г. пр.н.е. някъде над северните области на Урарту. Данните се появяват на бял свят, във връзка с дейността на един от асирийските шпиони под прикритие в Урарту. Неговото име е Ашурисуа. Той изпраща донесение на своя цар, асирийския владетел Саргон (719—705 гг. пр. н. е), в което пише : ”Страната Гуриания и страната Нагиу се намират между страната Урарту и страната Гамира. Последната плаща данък на Урарту...” От донесението става ясно, че урартурския цар е тръгнал на поход срещу Гамира и претърпява крах. Урартурския цар Руса І бяга в своята столица Тушпа. Дали кимерийците превземат Тушпа не е ясно, но кимерийският цар става известен с името Теушпа. Следователно, това име на кимерийския цар е може би прозвище (?). Смята се, че Теушпа загива към 679 г. пр.н.е.

 

 image

 

 

През 528 г. българи от гр. Боспор (дн. Керч) на Кримския полуостров посещават Константинопол и се срещат с византийския император Юстиниан І. Между тях е и утигура Грод, когото Юстиниан харесва за градоначалник на Боспор. Грод е покръстен в християнството лично от императора. В Константинопол явно по това време е и историка Прокопий Кесарийски, секретар на военачалника Велизарий, който е бил в обкръжението на императора. Българите разказват следното от своята история: „В древността огромен брой хуни, които тогава наричали кимерийци, живеели по тези местности, за които стана дума (на север от Кавказ - бел.м.), и един цар стоял начело на тях. После над тях властвал цар, който имал двама сина, от които единият се казвал Утигур, а другият – Кутригур. Когато баща им починал, двамата си поделили властта и нарекли поданиците си по свое име." Прокопий записва тази древна легенда за синовете на кимериеца-цар в кн.ІV. 5 от своя летопис "Войната с готите"...Прокопий през VІ в. съобщава една важна историческа истина, пренебрегната от учените в модерния свят: хуно-българите произхождат от кимерийците. Пише го дори буквално: "Народите, които живеят там в древността са се именували кимерийци, а сега се наричат утигури. (кн.ІV.4,Войната с готите)”.              
        Българското посолство до Константинопол от 528 г. е очевидно "връщане на визитата", понеже през 527 г., както пише хрониста Йоан Малала, посолство на Юстиниан І посещава хунската царица Воа, чийто мъж Балах бил наскоро починал...През 527 г. Юстиниан І моли Воа за военна помощ. Същото е правил и чичо му Юстин І, който през 524 г. изпраща в гр. Боспор своя пратеник Проб, роднина на бившия император Анастасий, за да моли за военна помощ.

image

Факсимиле от книгата на Г.С.Раковски "Българска старина", Букурещ, 1865 г.





Гласувай:
8


Вълнообразно


1. letopisec - Защо Прокопий Кесарийски нарича българите "утигури"?
09.07.2012 15:07
Загадката, която ни е оставил Прокопий Кесарийски, наричайки българите "утигури", е необходимо да намери своето решение, защото той твърди, че и по негово време (VІ в.) утигурите, които живеят на север от кавказките сагини до Дон, са се наричали утигури, но по-същото време (555 г.) сироезичният автор Псевдо-Захарий Ритор съобщава там „бургар”, т.е. нарича ги „българи”.


Теофан в своята хроника от ІХ в. вече не знае „утигури”, а говори за „българи и котраги”.

Така става ясно, че името „утигури” е взаимнозаменяемо с „българи” и че Прокопий го въвежда в оборот не случайно и не по собствена приумица, а защото то има някаква връзка с българската праистория.


Прокопий въвежда това име „утигури” в момента, в който дава (и то за първи път) генеалогия на утигурите, която отвежда към кимерийците...
цитирай
2. letopisec - Утигури...Произход на името...
09.07.2012 15:11
„Утигурите” от Прокопий, са наречени така, а не българи, понеже очевидно той иска да даде старите местоживелища на кимерийците в гавара Утик в северна Армения и южна Грузия. В тази местност Утик има гр. Хелхал, според Мовсес Калакантуаци. За хунски военачалник на византийска служба към 465 г. с име или по-точно прозвище Хелхал, знаем от летописът на Приск Панийски (V в.). Арменският историк от V в. Елише също упоменава такова селище „близо до границата на Иберия, срещу гр. Халхал”; част ІІІ).
цитирай
3. diso - А дали не трябва да се насочи вним...
09.07.2012 20:47
А дали не трябва да се насочи вниманието към името "кимерийци"? Дали тези от времето на асирийците са същият народ/и като тези от византийско време. Дали името не е събирателно като "чуждоземци", "хуни", "неверници"...
цитирай
4. letopisec - Благодаря за въпроса...
09.07.2012 22:22
diso написа:
А дали не трябва да се насочи вниманието към името "кимерийци"? Дали тези от времето на асирийците са същият народ/и като тези от византийско време. Дали името не е събирателно като "чуждоземци", "хуни", "неверници"...

Името на гамир в асирийските сведения е разглеждано и превеждано от И.М.Дянков чрез ирански, като "преден военен отряд", наскоро Иванчик показа, че чрез скитски, името на преден военен отряд е "бал"...Има и други версии за произхода на етикона. Определено може да се каже, че през 4-6 в.в. няма кимерийци, така както няма и скити, но има народи онаследили ги териториално, а и в някаква степен и родово...Така напр. много народи, живеещи на топонима Скития, са били наричани скити, но това е т.нар. топос....Интересното е, че никой народ, освен хуните, не са наричани кимерийци...
цитирай
5. letopisec - 5. harta
09.07.2012 22:58
Мисля, че съм посочил някои от основанията, че утигури и българи са едно и също...Това е прието и в науката...За съжаление, изключването на сведенията за утигурите в гръкоезичните летописи от 6 в. води до сериозен ущърб на българската история. Апропо, Прокопий въвежда етнонима утигури и той е зает по книжен път от неговите ученици от 6 в. Агатий, Менандър, Теофилакт....Никой сироезичен автор от 6 в. не знае за утигури, готските автори Касиодор и Йордан също не знаят за утигури...Всички те наричан народа, който визира Прокопий, с името "българи"...Да се доказва днес, че утигурите са българи, е все едно да се учим, че 2 и 2 е 4
цитирай
6. czarnian - letopisec, защо смяташ
10.07.2012 10:55
letopisec, защо смяташ сведението на Прокопий относно произхода на утигурите (от там и на българите?) за достоверно? С какво е по-достоверно то, от това на Йоан Цеца (примерно)?
За мен, Прокопий архаизира, за да не остана неразбран - Цеца също.
цитирай
7. letopisec - Благодаря за въпроса...
10.07.2012 12:35
czarnian написа:
letopisec, защо смяташ сведението на Прокопий относно произхода на утигурите (от там и на българите?) за достоверно? С какво е по-достоверно то, от това на Йоан Цеца (примерно)?
За мен, Прокопий архаизира, за да не остана неразбран - Цеца също.


1. Сведенията на Прокопий са няколко за произхода на хуни и утигури, от кимерийците, при това сам пише, че са му разказвани...
2. За разлика от другите архаизации, Прокопий разказва и легенда, което е много важно....
3. Резонен е въпросът, защо сведението на Прокопий не е намерило място в историческата наука досега, след като е очевидно, че почти всичко останало, писано от Прокопий, е в науката днес? Отговорът на този въпрос идва от факта, че едва след 80-те години на ХХ в. имаме сериозни проучвания за кимерийците, дотогава безкритично се повтаряше казаното след V в. пр.н.е. от античните извори. Новата вълна в кимерологията, представена от учени като Паркер, Иванчик, Медведская даде, най-накрая предимство, на сведения от 8-7 в. пр.н.е., които са съвременни на кимерийското присъствие в Анатолия, а това са асирийските клинописи, урартските, и Библейските упоменавания за Гомер и Гиг...Ако Ви интересува, мога да Ви дам линкове по темата. Привет.
цитирай
8. letopisec - Прокопий пише като очевидец на събитията, които разказва, след 527 г.
11.07.2012 11:53
Прокопий черпи последователно сведения за утигури от 1) посолство на готите тетраксити от Крим, ок. гр. Дорос, до Юстиниан, които били разказвали за хуните-утигури. кн.V, 4; 2) от писмото на Сандилх до Юстиниан към 551 г., от което разказва притчата "вълкът козината си мени, но нрава никога" 3) що се отнася до посолството на Грод до Юстиниан І през 528 г., той не дава сведения, но Прокопий пише като очевидец след 527 г., според изследователите на личността и делото му, и подробностите на разказа му за Утигур и Кутригур са явно почерпени от личен информатор...В това цялостно сведение, освен стари всеизвестни и от други летописи данни, като за това, че те не знаели до 375 г. какво има на запад от Азовско море, като заетата легенда за елена, който ги прекарал през Керченския провлак, т.е. данни, които идват още от Евнапий явно, знае ги и Йордан, значи и Приск...и т.н. Прокопий въвежда за първи път и сведенията за кимерийското минало, което никой друг не знае; Допустимо е да предположим, че именно посолството на Грод през 528 г., свързано със продължаване на съюзнически отношения от 527 г., когато посолство на Юстиниан ходи до Воа, свързано и с покръстване на Грод, при това кръстник му е Юстиниан и т.н., че именно това посолство донася сведенията за кимерийското минало на утигурите, и тези данни Прокопий интерполира с вече известни стари сведения за похода на хуните на запад към 375 г.; 5) При това, Прокопий за да изтъкне новонаученото, дори пише, че кимерийци нападнали готите тогава, т.е. към 375 г., една условна дата на хунското нашествие над Херманарих...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 11485701
Постинги: 701
Коментари: 12663
Гласове: 3319
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ