Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.06.2012 11:48 - Хуните в Манасиевата хроника...
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 3973 Коментари: 2 Гласове:
6

Последна промяна: 11.06.2012 13:59

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

"А пък тогавашният цар Сесострий на Египет възвеличил се, силен бе, над всички други пръв, не бе доволен само над Египет да владее, и впрочем воини събра от всяка област, племе, копиеносци, мечници, стрелци и щитоносци, борци и храбреци мъже, помощници приел от *хунския народ* и дар на всеки род дарил обходи цялата земя, най-вече Азия.

 

Принуди всички данъци на него да изплащат. И всяка рат навсякъде и властници, сатрапи и чиноначалници сурови и силни командири под ярема подчини на свойта власт и сила.

 

Съратниците си напълни с користи и плячка. На *хуни* прочее дари земята асирийска, а парти назва *хуните*, това ще рече скити. И победител се завърна в деветата година.

 

Заграби всички в Азия държави и народи. При него царската на асирийци власт за кратко силата изгуби що държеше. Та щом Сесострие изтръгна смърт от житие на асирийци царството отново се въздигна.

 

Като дърво измръзнало от зимата сурова, увяхнало и помъртвяло, отново оживяло, когато лютият измина зимен час, пак впрочем асирийското скиптродържание, достигна първото величие и чест..." (Хрониката на Константин Манаси., С., 1992, с. 61, 62)

 image

          Представеният стихотворен текст от Манасиевата хроника не може да бъде разбран буквално, но в светлината на древногръцките и елинистични сведения за Сесострис, ще се изясни, за какво точно става дума.

 

          Вероятно фараон Сенусерт е бил историческа личност, но в случая нас ни интересува египетската фолклорна и легендарна традиция за Сесострис, както е предадено името му за първи път от Херодот.

      Аристотел виждал в образа на Сесострис първият египетски законодател, който е въвел кастовото разделение.
         Дикеарх, ученик на Аристотел, даже смятал, че именно Сесострис е въвел коневъдството. При това Дикеарх се интересувал и от хронология, вменявайки, че  Сесострис е внук на Изида и Озирис, определяйки, че е живял 2500 г. преди Троянската война.
         Нимфодор Антиполски приписва на Сесострис въвеждането на египетските етнографски традиции, в основата на които било, че много египетски мъже вършели и женска работа, а жените – мъжка...

          Разказа за Сесострис при Херодот ни дава представа, че фолклора на Египет още към VІ в. пр.н.е. е разработил един модел, чрез който, посредством „образа на Сесострис” се търси египетски патриотизъм и величие.
       Дарий превзема всичко, освен Скития. За египетския разказвач, Сесострис превзел не само това, което е превзел Дарий, но и Скития.
       След походите на Ал. Македонски, отново имаме легенди за Сесострис, който е минал дори р. Ганг, която Александър не успял, и превзел цяла Индия до Океана. Александър е наречен „новия Сесонхосис”
(още едно име на Сесострис) и както знаем от Псевдо-Калистеновия „Роман за Александър” единственото, което не противопоставя Сесострис и Александър в египетския фолклор, е че на самият Александър е приписан египетски произход... Той просто е „новият Сесострис”...

     Това показва колко дълбок е образа на Сесострис в Египет и как именно около него са създадени песни, легенди и романи, които подхранват патриотизма на египтяни от ок. VІ в. пр.н.е. до ІІ в. пр.н.е...

         Йосиф Флавий е знаел това много добре, когато в спора си с Апион, последния е изтъквал превъзходствата на египтяни над евреи. Флавий иронично обяснява на Апион, че е заслепен от „митичния цар на Египет Сесострис”.

           Кой не знае за Сесострис, кой не е писал за него?

          Диодор, Помпей Трог, Ариан, Йоан Малала, Касиодор (Йордан), Манасиевата хроника...

 

   Много подробно изследване за различните традиции, описващи Сесострис има в книгата на  Иванчик1, в която е пропуснато само упоменаването му в Манасиевата хроника и свързването на името на Сесострис с някакви хуни, на които той дарил Асирия.

 

  Да си припомним „модела”, за който говорихме.

 

  Ако някакви воини са превзели части от Асирия, несъмнено египетския разказвач, по описания модел, създава версия, че Сесострис я е превзел и вече той я дарил на други, в случая хуните от Манасиевата хроника.

 

 

 

Но хуни не са превземали Асирия или части от нея. Затова пък кимерийци са превземали.

Но какво общо имат кимерийците с хуните?

Ето тук е въпроса.
       Можем да допуснем, че в хрониката на Манасий има архаизиране на името „хуни”. Но все пак, ако има някаква връзка между хуни и кимерийци, тогава значи не сме свидетели само на „екзотично сведение”, а и на някаква историческа логика...Каква е тя?

„В древността огромен брой хуни, които тогава наричали кимерийци, живеели по тези местности, за които стана дума, и един цар стоял начело на тях. После над тях властвал цар, който имал двама сина, от които единият се казвал Утигур, а другият – Кутригур. Когато баща им починал, двамата си поделили властта и нарекли поданиците си по свое име. И по мое време едните се наричаха още утигури, а другите – кутригури...(Прокопий Кесарийски от 6 в., Войната с готите., кн.ІV.5)”.

Според Прокопий Кесарийски от VІ в. хуните произхождат от кимерийците. Утигурите и кутригурите пък са български племена, както отдавна е известно в науката. Може би затова през ХІХ в. Г. С. Раковски и Зографската история дават сведение, че българите преди са се наричали „гимери и кимери”?

image

От книгата на Г.С. Раковски "Българска старина", изд. през 1865 г. в Букурещ


image


              Първият ред на Зографската история


 

И все пак превземали ли са кимерийците Асирия или поне части от нея?

„Кимерийците за първи път са посочени в клинописните източници по време на царуването на Саргон II (719-705 г. пр. н.е.). След това те са действали в ограничена зона на юг от Кавказ, в рамките на северните граници на Урарту. От началото на 670-те са известни на границите на Асирия едновременно и на изток (в Иран), и на север (Урарту), и на запад (най-вече в района на Киликия / Хилакку). Но те никъде не са обитавали толкова продължително, колкото на западните граници на Асирия. Четири десетилетия кимерийците са тревожили Асирия и нейните съседи в региона. Съюзници на кимерийците в анти-асирийските атаки тук са били мушките, фригийците и владетелите на Табала и Киликия. В 679/8 г. пр.н.е. кимерийците са победени в Хубишне, област в Киликия: завладяването на района на Киликия било част от военните действия на Асархадон по западната граница на асирийската държава. Около 675 г., кимерийците в съюз с фригийците и бившия владетел на Мелида (област източно от Табала в Кападокия, в района на съвременна Малатия) Мугаллу застрашили Мелида, която очевидно наскоро минала под контрола на Асирия. Около 670 г. пр.н.е. кимерийците съвместно с урартите заплашват господството на асирийците в Шубра, западно от езерото Ван. След това кимерийците се преместват в Мала Азия. В продължение на десет години Асирия получава почивка, въпреки че все още се интересува от кимерийците. Тяхната атака над Лидия, предизвиква най-малко две посолства в 667 и 666/5 години на Гиг до Ашшурабанапалу и признаване от Лидия на васална зависимост от Асирия в замяна за помощ . В какво се е изразявала помощта на Асирия е неизвестно, но между 665 и 660 години в асирийските анали са записани победа на Гиг над кимерийците. Отхвърлени от Лидия, кимерийците отново застрашават Асирия и очевидно дори превземат част от владенията й, което следва от писмо на един астролог Аккуллану до асирийския цар в 657 г. Това писмо описва една уникална ситуация за Асирия, когато (по мнението на астролога) кимерийците са признати за Велика сила (kissutu), макар и временно. Такова признание означава, че кимерийците са завладяли територии, които Асирия считала за собствени. Според С. Парполи, както отбелязва А.И. Иванчик, това може да се отнася за част от Сирия или провинция Куе. Но не е изключено, това да е била вече подложената на кимерийско нападение област Мелида в Кападокия. Точно Кападокия е нарича по-късно от арменците – Gamirk. Във всеки случай, тъй като кимерийският цар притежава, според писмото на астролога, титлата “sar kissati” ("цар на вселената"), е неизбежно заключението, че му е принадлежала една определена част от асирийските владения. Очевидно, тези земи Асирия така и не си е върнала. Понякога за пораженията на Асирия може да се разбере, когато тя съобщава в аналите си за военен реванш. В този случай, не са налични съобщения за него. Напротив, в последните две издания на аналите IT и H, съставени съответно в 640 и 639 години, се съобщава, че кимерийският цар Дугдамми, който се намирал в трудно положение " назад ... се върна в страната си " или " армията си и лагера си, той оттеглил в града Харцалас"2...”


image

Асирия


        Къде е бил този кимерийски град?

В персийско-византийския мирен договор от 562 г., преразказан дословно от Менандър през VІ в. от н.е., присъства един непознат на учените термин за проход в Кавказ, който не е Дербент и учените предполагат, че е Дарялския проход над Грузия. Никой обаче друг византийски летописец не е упоменал този проход като Хоруцон. Следователно можем да предположим, че това е персийско название, което явно има много по-древна история и е заето в персийския език от асирийския, където четем за град Харцалас. „Ще покажем какво е съдържал договора за мир. Решено било като първа точка: персите да не позволяват нито на хуните, нито на аланите, нито на други варвари да достигат до римските владения, като преминават през прохода, наречен Хоруцон, и през Каспийските врата... (Дербенд – бел.ред.)”. (Менандр Византиец., отрывок 11; в: Византийские историки. Санкт Петербург, 1860).

 

 

Явно кимерийският древен град Харцалас се е намирал на юг от Дарялския проход и е дал и името Хоруцон на  този проход в Кавказ...

 

И така, очевидно в Манасиевата хроника имаме древен отзвук от египетския фолклор за Сесострис, приписващ на последния онова, което са сторили кимерийците през VІІ в. пр.н.е. През V в. легенда за Сесострис записва Херодот, според нея, той е по-велик пълководец от Дарий, понеже е превзел и Скития, която Дарий – както знаем – не успява да превземе. Ето такъв модел следва египетския фолклор за Сесострис. Той е по-велик по-късно и от Ал. Македонски, както вече стана дума.

В сведението на Манасиевата хроника има и една интересна интерполация за партите. Тя е заета от хрониката на Йоан Малала, среща се в модификации при Помпей Трог и Ариан. „Сесострис бе първият от племето на Хам, който владеше над Египтяните. Той се въоръжи и започна война с Асирийците. Той ги подчини тях, както и Халдейците, както и Персийците… чак до Вавилон. По същия начин той подчини Азия, цяла Европа, Скития и Мизия. Докато се връщал към Египет от земите на Скития, той избрал 15000 млади бойци. Накарал ги да мигрират и им заповядал да живеят в Персия, давайки им там която и да е земя, по техен избор. Тези Скити заживяха там и останаха в Персия и до ден днешен; те бяха наречени от Персийците – Парти, което в персийския език означава Скити...” (JOHANNES MALALAS, Chronicon Book 2. 4). Както виждаме, при Малала също има отзвук от старата легенда, че Сесострис е подчинил Асирия...

 

И така, в завършек можем да обобщим: съществувал е обилен фолклор за Сесострис в Египет още към VІ в. пр.н.е., приписващ му хиперболистично участие в почти всички по-значими събития през епохите. За основа на египетския фолклор за взимани действителни исторически събития. Голяма част от данните попадат в елинистични извори и там получават скитофилска насоченост, т.е. по инверсия с превземането на Скития от Сесострис в египетските разкази, тук се говори вече за победа на скитите над Сесострис. В духа на елинската ученост дори са се търсели хипотези на произхода, така партите получават произход от скитите. В Манасиевата хроника парти и хуни пък са отъждествени, но това, както казахме, са форми на учена генеалогия, характерна за елинистичните автори, която е заета по-късно от късно-античните хронисти. Така например, появата на колхите, някои автори свързват с воини на Сесострис, останали в Колхида и т.н. Тези фолклорни мотиви стават доста разпространени, напр. в ІХ в. в дастана на Микаил Бащу произходът на българите Бун и Гар пък е свързан с изоставени воини на Ал. Македонски и т.н.

----------------------------------
1. Аскольд И. Иванчик. Накануне колонизации. Москва, Берлин., 2005, с. 190-221
2. Инна Николаевна Медведская. За скитското нахлуване в Палестина. http://history.rodenkrai.com/new/proizhod_na_prabylgarite/za_skitskoto_nahluvane_v_palestina.html


материала е подготвен от Кирил Милчев и Ник Симеонов

 





Гласувай:
7
1


Вълнообразно


1. letopisec - Сесострис обяснил много неща на траките...На една конференцията през 2007 г., се взема
11.06.2012 15:51
The term "Slav" was originally a 'religious' descriptor; "indigenous people (i.e. the proto-Balkan "white man") of, and/or whom have faith/belief to, Zeus and Iliy". The proto-Balkan peoples many millennia earlier received their religion and the names of the gods from Egyptian messengers. Due to the fact that the indigenous (white man), proto-Balkan peoples already had a common language (and alphabet), the religious term "Slav" also became (confused) a 'linguistic' descriptor. i.e. the (proto) "Slav" language/tongue (and the proto-Slav (proto-Cyrillic) alphabet).
By nature, because of the way they spoke (and/or their accent), the term 'Slovani'/Slavs (Zlovani) came into being. The Ancient Macedonians (north of Olympus) were a select group of united, indigenous (the white man) proto-Balkan/proto-Slav tribes.
The people of the (independent of each other) Ancient City States were "Eur(proto-Slavic)-African (Coloniser)" hybrids. (Not that there is anything wrong with that).
The Africans (Ethiopians and Egyptians) would have already believed in Zeus and Lu/Ra (Iliy), respectively, when they made contact with the 'white man' of the balkans (the proto-Slavs)! By nature, after fusing with each other, and because of the way they spoke (and/or their accent), the term "Ellines"/Hellenes (Zhelleni) came into being. "People of, and/or who have faith belief to, Zeus and Iliy. (an offshoot of 'Slovani'/Slavs/Zlovani).
......................................................
решение така да се обяснява началото на балканската древна история...Имало "египетски пратеници"...ха-ха...От българска страна на нея присъства един известен блогер в blog.bg...Голям план...
цитирай
2. d3bep - Хм :) На интересна за мен тема си се ...
11.06.2012 16:29
Хм :) На интересна за мен тема си се хвърлил. Чудесно.
Интересно свидетелство,но смея да кажа че "случаят Сезострис" е разгледан от редица по -древни автори, в т.ч. Херодот,Диодор и Плутарх и всички говорят че сезострис нахлул през Босфор в Тракия и завладял траките.
Следователно "хуни" е в най - добрия случай довлечен термин от много по-късен период.

Ако питаш за мен ,в моите очи Сенусерт е спорно да е идвал лично в Тракия.
Но има редица изчанчени периоди в Египет, един от основните от които е "хиксосите".
Респективно има сериозен мегдан да се мисли ,че египтяни от средното царство е възможно да са идвали на черно море на плЯж и споменът за това да е загубен.
За съм, дори мисля че има и улики.

Как се стига до Сенусерт.
Тук ти пиша едно лично мое предположение, но мисля че е доста достоверно и правдоподобно.
Сенусерт е прибарал трона на Египет и е бил обявен за основател на една от най - успешните династии, но и за бог.
Дотолкова, че дори в новото царство има храм на Сенусерт и жрец на Сенусерт.
Сенусерт е "бог на средното царство".

Изобщо не бих се учудил действително да е съществувала мемориална стела или надпис за поход на север, в която да е било курдисано името на Сенусерт от чисто уважение, а той не само да не е участвал, а изобщо да го е нямало. В това отношение иначе спекулативният Бернал има доста подобаващи хрумвания, например че Диодор плещи за стела с мъжки и женски полови органи за страхливците. Интересното е ,че на езика на средното царство една от думите за страхливец се изписва със знаци, които могат да изглеждат точно така - едното с ие пенис, другото не е женско, но определено може да бъде оприличено. Диодор е известен крадец на египетски текстове, респективно може просто да е цанил некой грък дето го е подвел че е древноегипетски филолог и двамата да са изпопревели Сезостриси, страхливци и там каквото са можали.

Но имаме Тракия и Европа като термини навсякъде братле. Всички древни са единодушни, твоите хуни се появяват в много късен период, когат опросот терминологията се подменя. Тоя хронист изобщо нее свидетел, по - скоро вероятно е чел някое от въпросните широкоизвестни произведения и е изтъпанчил Хун вместо Трак.
В друго свидетелство имаме и гетите.
Как да ги навържем с хуните?
Е тва е въпроса. Кво са те туй хуните, как се появяват от нищото с милиони и как изчезват.

Аз бих казал ,че току що си лапнал едно свидетелство, което ясно навръзва понятията траки и хуни.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 7554135
Постинги: 700
Коментари: 12643
Гласове: 3169
Календар
«  Април, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ