Постинг
11.03.2012 15:49 -
Имало ли е реална романизация или елинизация на тракоскитите на Балканите ???
Автор: rizar
Категория: История
Прочетен: 4395 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 12.03.2012 07:35
Прочетен: 4395 Коментари: 6 Гласове:
8
Последна промяна: 12.03.2012 07:35
Според Ал. Фол и неговата епитомистка покойната М. Тачева, от която черпя основните идеи и голяма част от текста (чудех се дали, да не и сложим едно пост мортем в заглавието) " религиозно-митологичното основание на символичния брак на тракийския цар с Великата богиня съставлява елемент от тракийския орфизъм." Този преекспониран култ става фикция за горните автори( по-скоро за Фол ) и макар да изпускат някои основни елементи относно тракийската действителност, те ни дават възможност да доловим от една страна орфическите реликти в българската народна култура , а от друга да преразгледаме мита за някаква елинизация и романизация на местното население на битово и религиозно ниво.
Както казва , Тачева причините за пренебрегването им са много и при това известни , но с много и сериозни последствия.
Това се отбелязва и от филолога Михайлов в книгата си за траките.
Няма никакво приемане и подмяна на народностното съзнание на траките (македонци, даки, гети) възоснова на някакво официално приемане на елинския или латинския език , които са били доста варваризирани.
Хилядите надписи от своя страна, при един анализ на В. Бешевлиев , не говорят за една такава елинизация или романизация , а само за официализирано използване на два езика. Ако съпоставим , казва същия автор, 5000 или дори над 10 000 епиграфски паметника с милионното население на Тракия, то ще установим , че това е капка в морето . Основното население - тракийското е приело това , като норма на съществуващото статуково. Но това не означава ,че е сменило говоримия си тракийски език. И въпреки това, траките запазили до император Траян трайно участие в административното управление. Временно положението се изменило , дори самата Тачева смята ,че върхушката е унищожена, но от епиграфските паметници установяваме ,че през 143г./ Басос Мока ( тралеос ? - неразчетено, но според мен , съвсем ясно , от племето на тралийците ) заема важната муниципиална длъжност на архиерей и архонт на Сердика. Малко отклонение - municipium oт латински - град , който се намирал под върховната власт на Рим, но запазва своето управление и закони. Отначало това се отнасяло за Италия, но по-късно и за цялата Римска империя.
Може да се предположи , че Сердика е била предадена под управление , не на някой местен архонт от сердийски или сапейски произход, а от съседното племе на тралийците.
Сега идва ред на П. Браун - да според Глишев и западните коментатори , систематично пропагандираните норми на обществено-културен живот от Рим , които били внедрявани, наистина методично са били катализатори за този процес - романизация и елинизация.
С грандиозното строителство на градове, форуми, обществени постройки, крайградски вили и шествието на безчислените многонационални легиони Римската империя би могла да създаде чуството , че е ликвидирала границите между държави, племена и цивилизации превръщайки я в неизменното Пакс Романа. Но всъщност тя самата признава (поради липсата на основни рупори за въздействие ,а и в недостатъците на системата ,като например ,слабо изразения религиозен култ в латините ) , че това е контактна зона между - романизъм, елинство и варваризъм.
Да резюмираме - римската култура в провинциите , особенно на Изток , на Запад , да се оправя П. Браун , за там не споря, е многообразна заради активното си , но различно по мащаби взаимодействие между т.нар. романизъм ( който самия е породен от синтез на културите на етруски, елини и латини) и многообразното културно наследство на варваските поданици на Римската империя.
Както казва , Тачева - " Това активно взаимодействие зависи от много променливи в качествено и количествено отношение, които определят преобладаващата роля на отделните елементи, участвали в синтеза. "
Да дадем един пример за девиация за т.нар. романизиране на Балканите и неговото население- илири, траки и скити.
Променливата - 1.Римска римска рекрутна система
Лесно и ясно - изнясяме войни траки на Запад (Изтока, Галия, и Британия), внасяме келти,сирийци и африканци .
Първото , което се набива на очи , че до I в. и по -точно до Дакийските войни дедукцията на римски войски-ветерани в Тракия и Мизия е слабо .
Ескус, Нове, Рациария, Деултум и Филипополис това са градове свързани с ветерани .
През II в. ще добавим Алмус, Утус, С. приста , Абритус и Анхиало.
Чак при Северите започва по-сериозен рекрут на тракийско население. Да не говорим ,че Натан потвърди , че Северите са от гетски пеоизход. Не казвам ,че и преди не е имало рекрут, но специално за ветераните , които са доведени в Тракия и Мизия са си малко . Изведените също едва ли са застрашителен брой. Римляните са разчитали повече на разпокъсаността на тракийските племена и тяхното взаимно неутрализиране, отколкото на големи гарнизони с натъпкани в тях римски ветерани или забравили рода си войни.
Има една сериозна индикация, че фактически римската власт е насърчавала войничеството, т.е. наследственото военно съсловие. Единствено това подхранва редовете на нетракийската римска аристокрация в българските земи ( да не повтарям постоянно Мизия и Тракия).
Естетвено е да се отбележи , че това е продиктувано от големия страх на римляните от тракийски въстания. Чуждо население и нрави има , но е много малко за да може да осъществи някаква сериозна етническа промяна в тракийските земи.
На другия полюс - траки са изнасяни за легионери към границата с германите и със ското-пиктите. От епиграфски и агиографски данни се доказва наличие на траки и на Изток (Сирия и Юдея). До средата на IIв. нямаме индикации на тракийски надгробни паметници. Всички паметници изградени в германските и британски земи са правени приживе. Какво означава фактически това ? - Траките са се завръщали след отбиването на военната си служба по своите родни места.
Помним и филма " Гладиатор" , няма нужда да доказваме този факт.
Резултатите от транша - екс и им порт на нетраки са слаби и доказателство за това служат данните от слабата активност на рекрутираните римски войски в Тракия.
Тракийската община успява да повтори и да изгради механизъм в който абсорбира загубите , защото действащата традиция е силна и не може да се осигури необходимото въздействие от страна на Рим за промяна на еднородната тракийска среда.
Апропо , тракийския и скитския етнос на Балканите е запазен непокътнат до края на IV в/
Както казва , Тачева причините за пренебрегването им са много и при това известни , но с много и сериозни последствия.
Това се отбелязва и от филолога Михайлов в книгата си за траките.
Няма никакво приемане и подмяна на народностното съзнание на траките (македонци, даки, гети) възоснова на някакво официално приемане на елинския или латинския език , които са били доста варваризирани.
Хилядите надписи от своя страна, при един анализ на В. Бешевлиев , не говорят за една такава елинизация или романизация , а само за официализирано използване на два езика. Ако съпоставим , казва същия автор, 5000 или дори над 10 000 епиграфски паметника с милионното население на Тракия, то ще установим , че това е капка в морето . Основното население - тракийското е приело това , като норма на съществуващото статуково. Но това не означава ,че е сменило говоримия си тракийски език. И въпреки това, траките запазили до император Траян трайно участие в административното управление. Временно положението се изменило , дори самата Тачева смята ,че върхушката е унищожена, но от епиграфските паметници установяваме ,че през 143г./ Басос Мока ( тралеос ? - неразчетено, но според мен , съвсем ясно , от племето на тралийците ) заема важната муниципиална длъжност на архиерей и архонт на Сердика. Малко отклонение - municipium oт латински - град , който се намирал под върховната власт на Рим, но запазва своето управление и закони. Отначало това се отнасяло за Италия, но по-късно и за цялата Римска империя.
Може да се предположи , че Сердика е била предадена под управление , не на някой местен архонт от сердийски или сапейски произход, а от съседното племе на тралийците.
Сега идва ред на П. Браун - да според Глишев и западните коментатори , систематично пропагандираните норми на обществено-културен живот от Рим , които били внедрявани, наистина методично са били катализатори за този процес - романизация и елинизация.
С грандиозното строителство на градове, форуми, обществени постройки, крайградски вили и шествието на безчислените многонационални легиони Римската империя би могла да създаде чуството , че е ликвидирала границите между държави, племена и цивилизации превръщайки я в неизменното Пакс Романа. Но всъщност тя самата признава (поради липсата на основни рупори за въздействие ,а и в недостатъците на системата ,като например ,слабо изразения религиозен култ в латините ) , че това е контактна зона между - романизъм, елинство и варваризъм.
Да резюмираме - римската култура в провинциите , особенно на Изток , на Запад , да се оправя П. Браун , за там не споря, е многообразна заради активното си , но различно по мащаби взаимодействие между т.нар. романизъм ( който самия е породен от синтез на културите на етруски, елини и латини) и многообразното културно наследство на варваските поданици на Римската империя.
Както казва , Тачева - " Това активно взаимодействие зависи от много променливи в качествено и количествено отношение, които определят преобладаващата роля на отделните елементи, участвали в синтеза. "
Да дадем един пример за девиация за т.нар. романизиране на Балканите и неговото население- илири, траки и скити.
Променливата - 1.Римска римска рекрутна система
Лесно и ясно - изнясяме войни траки на Запад (Изтока, Галия, и Британия), внасяме келти,сирийци и африканци .
Първото , което се набива на очи , че до I в. и по -точно до Дакийските войни дедукцията на римски войски-ветерани в Тракия и Мизия е слабо .
Ескус, Нове, Рациария, Деултум и Филипополис това са градове свързани с ветерани .
През II в. ще добавим Алмус, Утус, С. приста , Абритус и Анхиало.
Чак при Северите започва по-сериозен рекрут на тракийско население. Да не говорим ,че Натан потвърди , че Северите са от гетски пеоизход. Не казвам ,че и преди не е имало рекрут, но специално за ветераните , които са доведени в Тракия и Мизия са си малко . Изведените също едва ли са застрашителен брой. Римляните са разчитали повече на разпокъсаността на тракийските племена и тяхното взаимно неутрализиране, отколкото на големи гарнизони с натъпкани в тях римски ветерани или забравили рода си войни.
Има една сериозна индикация, че фактически римската власт е насърчавала войничеството, т.е. наследственото военно съсловие. Единствено това подхранва редовете на нетракийската римска аристокрация в българските земи ( да не повтарям постоянно Мизия и Тракия).
Естетвено е да се отбележи , че това е продиктувано от големия страх на римляните от тракийски въстания. Чуждо население и нрави има , но е много малко за да може да осъществи някаква сериозна етническа промяна в тракийските земи.
На другия полюс - траки са изнасяни за легионери към границата с германите и със ското-пиктите. От епиграфски и агиографски данни се доказва наличие на траки и на Изток (Сирия и Юдея). До средата на IIв. нямаме индикации на тракийски надгробни паметници. Всички паметници изградени в германските и британски земи са правени приживе. Какво означава фактически това ? - Траките са се завръщали след отбиването на военната си служба по своите родни места.
Помним и филма " Гладиатор" , няма нужда да доказваме този факт.
Резултатите от транша - екс и им порт на нетраки са слаби и доказателство за това служат данните от слабата активност на рекрутираните римски войски в Тракия.
Тракийската община успява да повтори и да изгради механизъм в който абсорбира загубите , защото действащата традиция е силна и не може да се осигури необходимото въздействие от страна на Рим за промяна на еднородната тракийска среда.
Апропо , тракийския и скитския етнос на Балканите е запазен непокътнат до края на IV в/
Следващ постинг
Предишен постинг
ползвани от нас днес на битово ниво.
Няколкостотин...
Сигурно са романизирани.
цитирайНяколкостотин...
Сигурно са романизирани.
Днешният ни език ясно показна, че елинизация и романизация по нашите земи няма. Що се отнася специално до елинизацията, за мен такова чудо въобще не съществува. Докато следите от романизацията и днес са ясно видни посредством латинските елементи в езиците на половин Европа, то такива гръцки елементи напълно отсъстват. Да не забравяме и това, че в навечерието на Балканските воини, българите са 4 милиона, докато гърците са 2.5 милиона, за каква елинизация и гърчеене въобще става въпрос.
цитирай
3.
анонимен -
иванко тертер
11.03.2012 21:49
11.03.2012 21:49
може да включиш в етюда "Спар/а/ток = Спартак /гр. "еСпор" таг - Испор таг??/" - роба /sclavus-sclavin/ тракиец.
"таг" - титла /справка Омор таг/
все не ми е остава време да разбаротя тази линия... ако някой е схванал идеята, може я да развие...
цитирай"таг" - титла /справка Омор таг/
все не ми е остава време да разбаротя тази линия... ако някой е схванал идеята, може я да развие...
4.
анонимен -
Проф.Сиктиридис
22.03.2012 23:45
22.03.2012 23:45
Уважаеми дами и господа.Братя Българи!Предоставям на вашето внимание подмолно-опасното подхлъзване на блогера zelas
Четете и се наслаждавайте на този "патриот".
Пфуй! Абсолютна гнусна помия!
Ай сиктир от такива псевдопатриоти.
==================================================
Християнски ли е българският народ?
http://zelas.blog.bg/history/2012/03/17/hristiianski-li-e-bylgarskiiat-narod.922521
цитирайЧетете и се наслаждавайте на този "патриот".
Пфуй! Абсолютна гнусна помия!
Ай сиктир от такива псевдопатриоти.
==================================================
Християнски ли е българският народ?
http://zelas.blog.bg/history/2012/03/17/hristiianski-li-e-bylgarskiiat-narod.922521
5.
анонимен -
Проф.Сиктиридис
22.03.2012 23:50
22.03.2012 23:50
21.03 13:10 12. zelas- Това не е вярно и е манипулация! Б...
..."Надявам се разбираш какво имам предвид. Кланяме се на лъжеидоли.
То не че трябва да се кланяме на каквито и да са идоли."
=================================
Баси урода! Навярно смята, че трябва да се навеждаме на неговия муамет.
цитирай..."Надявам се разбираш какво имам предвид. Кланяме се на лъжеидоли.
То не че трябва да се кланяме на каквито и да са идоли."
=================================
Баси урода! Навярно смята, че трябва да се навеждаме на неговия муамет.
6.
анонимен -
Проф.Сиктиридис
22.03.2012 23:57
22.03.2012 23:57
АФЕРИМ,МАААШАЛА!
цитирай