Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.07.2011 12:17 - Принципи за установяване етимологията на собствени имена...
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 25306 Коментари: 10 Гласове:
4

Последна промяна: 05.01.2013 08:32

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

 

         „Сигурната етимология на едно име трябва да отговаря на следните три условия:

І. Значението на разглежданото име трябва да се установи приблизително по комбинаторен път, т.е. по комбинаторни съображения.

ІІ. Трябва да се намери точно или поне подходящо генетично съответствие  в други (индоевропейски) езици.

ІІІ. Трябва да се приведат подходящи типологични паралели (типологични съответствия).

         По важност тия три условия са подредени тук в низходяща градация, но и трите имат съответно значение, за да се установи сигурната етимология на дадено име.

         Ето един конкретен пример, как трябва да се прилагат тия принципни положения при тълкуването на тракийски собствени имена.

         На североизток от София има един красив карстов извор, разположен сред буйна растителност: неговата водна повърхност има зелениково-червеникава (златиста) отсянка и затова той се нарича Златна Панега  или Глава (Златна) Панега, селото до извора носи също името Златна Панега , а реката (десен приток на р. Искър), която води началото си от извора, се нарича река (Златна) Панега. Българската дума глава означава както `глава (на човек)`, така и `извор`. В древните латински надписи тоя извор се нарича Saltecaput или Saldaecaput-: латинската дума caput значи `глава` и `извор`. В гръцки надписи от древността названието на извора е Saldokete - . От това може да се направи следното заключение: Saldokete е тракийско название, Salt/d(a)ecaput-  e хибридно тракийско-латинско название, при което вторият член на тракийското двуосновно име е бил преведен на латински език.

         Следователно тракийската дума kele съответства по значение на латинската caput  и българската `глава`, а тракийската дума salt/d `злат(ен)` (или `злато`), съответства на българската дума злат(ен). Така по комбинаторен път се определя значението на тракийското название и се установяват две тракийски думи: salt/d `злат(ен)` (или `злато`) и kele `извор`. Значението на тракийското име е определено по комбинаторен път (І условие); двете тракийски думи в това двуосновно образувание имат точни генетични съответствия (ІІ условие): трак. salt/d е = бълг. `злат(ен)` (или `злато`) от индоевр. рgHolto -, а трак. Kele  е = нем. Queelle `извор` от индоевр. рgWelna ; названието Златен извор има типологични паралели в разни езици (ІІІ усровие). Следователно етимологията на името е сигурна.” (Вл. Георгиев. Проблеми на българския език., С., 1985., стр.234/235).

 

 

Простотиите на Серафимов, ученик на Чудинов:

 

„Питер Ван Сусберген откри тракийски имена в Линеар А надписи. Някои от тях са Арей, Питак, Диса...отговарящи на българските Ярей, Петко, Дисо...

 

На Крит е имало селища като Гординия, Пергам, Даво, а те са си тракийски по характер, подобни се срещат и в тракийските земи.

 

Минойците са наричали двойната брадва с името -ТА-ПУ-РО ( ДА-ПУ-РО), тапуро отговаря прекрасно на нашата ТОПОР - бойна брадва, а смисъла е тупам, бия...

 

Мисля, че е редно тези неща да бъдат споменати на широката публика и да се спре с безумните спекулации, че не се знае кой е създал Минойската цивилизация.” (цитат от Спароток)

 

 

И ОЩЕ ТАЙНИ ЕТИМОЛОГИИ:

 


„аз- аз

ти-ти

до-до

то-то

он-онъ ( той)

ме –ме ( мене)

вода-вода

бел, бал-бел, бял

кол-кол

коза-коза

кост-кост

бок – бокъ ( хълбок)

баба-баба

дед-дедъ ( дядо)

тате- тате

рад-радъ ( радост)

ведра-ведра ( ясна)

стара-стара

сад-сад ( градина)

хром-хром ( недъгав)

остро-остро

у-у ( във)

рад-радъ (радост)

темен-темен, тъмен

 

Първата колонка е от тракийски думи, а втората български. Коментарът е излишен, нали?”
(цитат от Спароток)

Статия в Роден Край




Гласувай:
5


Вълнообразно


1. apollon - Чудесно мислене и дори може да се ...
13.07.2011 12:41
Чудесно мислене и дори може да се каже, че е сполучливо ако преди това ясно се отдиференцира келе като глава от келе като болест. Не е ясно какво казва БЕр по този въпрос. Бих се развал ако ме осведомите за вашето мнение по този въпрос
цитирай
2. letopisec - ОТДАВНА Е ПРИЗНАТО, ЧЕ ВЛ.ГЕОРГИЕВ ИМА ЧУДЕСНО МИСЛЕНЕ
13.07.2011 12:54
може би преди това Вие ще ни запознаете с Вашата методология на отдиференциране?
цитирай
3. germantiger - ...
13.07.2011 13:54
Линкнах този твой постинг под такъв на долсинея, точно този, който засягаш тук и логиката на Спароток.
Поздравления за сериозната основа на която "стъпваш"!
цитирай
4. letopisec - БЛАГОДАРЯ ТИ,
13.07.2011 14:00
ангажирах се с тая тема, понеже честно казано допреди няколко дни не бях чел нищо от т.нар. СПАРОТОК; но като погледнах се ужасих; оказва се, че ние нямаме българска история от началото на новата ера, че във всички късно-антични летописи не става дума за нас, понеже сме били по кефа на някой траки, живуркащи си и криещи се от 4 до 7 в. от готи, хуни, авари, аспарухови българи...просто сме ги чакали да ни кацнат и да ги асимилираме, нали сме създатели на минойската цивилизация?
цитирай
5. letopisec - СПАРОТОК СРЕЩУ ВЛ. ГЕОРГИЕВ
13.07.2011 15:37
"3. Не е верно, че само учените от Македония давали местен произход на населението на тази държава. Италианския учен Марио Алинеи си каза съвсем ясно, че южните славяни са потомци на старите траки." ЦИТ.НА СПАРОТОК

А КАКВО КАЗВА ВЛ.ГЕОРГИЕВ?

"Още през миналия век (т.е.19 в. - бел.летописец) редица славянски учени, като се почне от Шафарик и особено от ония, които се опитваха да доказват автохтонността на славяните на Балканския полуостров, виждаха тук в голям брой стари географски названия славянски имена. Обявявани са били за славянски дори и такива названия като името на р. Струма, засвидетелствувано още у Хезиод, Есхил и Херодот, т.е. от 7-5 в.пр.н.е., когато не е могло да има никакви славяни на Балканския полуостров." (Вл.Георгиев.Проблеми на българския език.,С.,1985., с.257). ЩЕ СЕ ВРЪЩАМЕ В 19 В. ЛИ, СПАРОТОК?
ЗАЩО ОБСЛУЖВАШ "МЕТОДОЛОГИЯТА" НА МАКЕДОНСКИТЕ ИСТОРИЧАРИ???????
цитирай
6. kalabak - Kalabak
14.07.2011 21:32
„В гръцки надписи от древността названието на извора е Saldokete - . От това може да се направи следното заключение: Saldokete е тракийско название, Salt/d(a)ecaput- e хибридно тракийско-латинско название, при което вторият член на тракийското двуосновно име е бил преведен на латински език.
Следователно тракийската дума kele съответства по значение на латинската caput и българската `глава`...”
Откъде следва? Или може би сте допуснали грешка при преписа на статията и сте написали kele вместо kete?
цитирай
7. kalabak - Kalabak
14.07.2011 21:57
apollon написа:
Чудесно мислене и дори може да се каже, че е сполучливо ако преди това ясно се отдиференцира келе като глава от келе като болест. Не е ясно какво казва БЕр по този въпрос. Бих се развал ако ме осведомите за вашето мнение по този въпрос


И двете думи, за които питате са персийски, преминали в български език посредством турски. Кел ознава „ болест по главата, при която окапва косата”, а келе (в персийски и турски се пише с двойно л) – „глава” (в подигравателен смисъл). Оттук и изразът Кипна ми келят, в смисъл „Ядосах се”.

Неясно е каква е връзката с тракийски.
цитирай
8. letopisec - не се прави на по-велик от Вл. Георгиев, ако не можеш да обесниш етимологията на едно име
15.07.2011 11:30
kalabak написа:
apollon написа:
Чудесно мислене и дори може да се каже, че е сполучливо ако преди това ясно се отдиференцира келе като глава от келе като болест. Не е ясно какво казва БЕр по този въпрос. Бих се развал ако ме осведомите за вашето мнение по този въпрос


И двете думи, за които питате са персийски, преминали в български език посредством турски. Кел ознава „ болест по главата, при която окапва косата”, а келе (в персийски и турски се пише с двойно л) – „глава” (в подигравателен смисъл). Оттук и изразът Кипна ми келят, в смисъл „Ядосах се”.

Неясно е каква е връзката с тракийски.

цитирай
9. kalabak - Поне вниквай в написаното!
16.07.2011 20:58
Letopaseco, явно нещо не си в кондиция. Под № 7 съм се постарал да дам отговор на въпроса на apollon. Въпросът ми към тебе е отправен в коментар № 6.
цитирай
10. letopisec - НЕ, kele Е, САМО второто Е е широко, стр.235 от цит.съч.
18.07.2011 08:46
kalabak написа:
Letopaseco, явно нещо не си в кондиция. Под № 7 съм се постарал да дам отговор на въпроса на apollon. Въпросът ми към тебе е отправен в коментар № 6.

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 11472356
Постинги: 701
Коментари: 12663
Гласове: 3319
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ